گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «سربازخونه» نوشته مرحوم ابراهیم کریمی‌هُسنیجه با طراحی و کارگردانی وجیهه کریمی‌هُسنیجه از دوم مرداد ساعت 19 در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه است. متین ‌مکاری‌مقدم، داریوش ‌محمودی، محمدحسین دلیر، سینا ‌رمضانی، ستایش چگینی و زهرا ‌آقایی در این نمایش بازی می‌کنند.

وجیهه کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری «سربازخونه» گفت: فراخوانی منتشر شد و بنابر گروه سنی اعلام‌شده در آن، از میان جوان‌های مستعد بازیگران نمایش انتخاب شدند. در این نمایش دختربچه‌ای ایفای نقش می‌کند که برای نخستین بار روی صحنه می‌رود. او نیز این‌گونه به گروه ملحق و با تمرین‌های مکرر برای اجرا آماده شد.

او درباره انتخاب این نمایشنامه برای اجرا افزود: «سربازخونه» از نوشته‌های زنده‌یاد استاد ابراهیم کریمی‌هُسنیجه از هنرمندان باسابقه در این عرصه و این متن یکی از ده اثر مجموعه «غزل‌واره‌های عشق» است‌. به جهت نوع نگاه و زاویه دید متفاوت و منحصربه‌فرد نویسنده به اصل ماجرایی که از آن بهره گرفته، او با قلم جذاب و پرمایه خود داستان را روایت می‌کند که هر خواننده علاقه‌مندی را مجذوب خواهد کرد. از این رو، من نیز به فکر اجرای این نمایش افتادم. زنده‌یاد ابراهیم کریمی با تسلط کامل بر ادبیات، ادبیات نمایشی و شعر اثری ماندگار و شیوا بر جای گذاشته است.

کریمی درباره موضوع و مضمون نمایش «سربازخونه» یادآور شد: این نمایش محتوایی عاشورایی دارد و داستانی که روایت می‌شود کاملاً تمثیلی و نمادین است. در «سربازخونه»، تعدادی سرباز حین جمع کردن تیر در میدان جنگ به دلیل تاریک شدن هوا گم شده‌اند و این خود تمثیلی از سردرگمی انسان دارد. در این حین، با دختربچه‌ای روبرو می‌شوند که برای گذراندن ساعتی تا روشن شدن هوا آن‌ها را دعوت به بازی می‌کند؛ «بازی با سر» که اشاره به واقعه کربلا دارد چرا که روزی، در مکانی با سر عده‌ای بازی شد...

49766_photo_2022-08-01_09-26-44.2d42c6 (1)

این کارگردان ضمن اشاره به اینکه تمرین‌های نمایش از اسفند سال گذشته آغاز شد، درباره سبک و فضای اجرایی گفت: «سربازخونه» یک اثر کاملاً ایرانی‌ است و به شیوه نمایش ایرانی به ویژه شبیه‌خوانی و «تعزیه» کار شده است. ما در این اجرا به ورزش‌های زورخانه‌ای و بازی‌های کودکانه سنتی ایرانی اشاره کرده‌ایم.

او با بیان اینکه مخاطب در نمایش شاهد یک اثر ایرانی نمادین و مینی‌مال با اِلمان‌های خاص خود است، درباره ویژگی‌های آن خاطرنشان کرد: در این نمایش از عناصری استفاده شده که در نمایش ایرانی سنتی به ویژه تعزیه شاهد آن هستیم؛ دایره‌وار بودن، شکل و طراحی صحنه، لباس، نور، موسیقی و انتخاب سازها و ملودی‌ها با هنرمندی استاد علی المعی از ویژگی‌های این نمایش است که تماشای آن را برای مخاطب دلچسب‌تر کرده و مخاطب ایرانی راحت با آن ارتباط می‌گیرد.

وجیهه کریمی در پایان صحبت‌هایش گفت: زنده‌یاد استاد ابراهیم کریمی‌هسنیجه آثار بسیاری از جمله نمایشنامه، فیلمنامه، پژوهش، شعر و... برای جامعه فرهیخته هنر و ادبیات فاخر ایران از خود به یادگار گذاشت. متاسفانه آثار کمی از او به چاپ رسیده در صورتی که آثار این هنرمند می‌تواند منبع بسیار غنی برای تدریس در دانشگاه‌ها باشد. این سوال مطرح است چرا تا این اندازه با بی‌توجهی از سوی مراکز و افراد روبرو هستیم؟ امیدوارم این وضع اصلاح شود و دغدغه بیشتری برای ثبت آثار ایرانی ملی باشد تا هنرمندان، علاقمندان و دانشجویان بتوانند از این منابع غنی بهره لازم را ببرند. باید برای علاقمندان اشاره کنم مجموعه پنج نمایشنامه از ایشان به نام «غُلغله پریشان» در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده و به زودی سه نمایشنامه در مجموعه «راز کبری» در نشر نمایش و دو اثر دیگر در سوره مهر منتشر می‌شود.

در خلاصه داستان نمایش «سربازخونه» آمده است: شماها که سربازین، سر دارین، بازی صدرنگ بلدین، می‌تونین بازی کنین؟ دیگر عوامل این نمایش عبارتند از آهنگساز: علی المعی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: پوریا صادقی، نوازندگان سازهای کوبه‌ای: علی المعی، ترومپت: عباس حیدری، طراح پوستر: محسن کریمی‌هسنیجه، مجری نور: دانیال ‌رامتین و عکاس: پوریا صادقی.

علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.