گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «توران‌دخت» نوشته برتولت برشت با طراحی، دراماتورژی و کارگردانی نسیم ادبی و ندا شاهرخی و تهیه‌کنندگی موسسه بین‌المللی فانوس هنر پارس از 19 تیر ساعت 21 در سالن شماره 1 پردیس ‌سپند ‌روی صحنه است. ادبی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری «توران‌دخت» گفت: ابتدا من و ندا شاهرخی دنبال نمایشنامه‌ای بودیم که تعداد شخصیت‌هایش زیاد و در عین حال پیچیده و پرچالش‌ و حرف‌هایی نیز برای این دوره و زمانه داشته باشد و از این رو نمایشنامه «توران‌دخت» را انتخاب کردیم.

او ضمن اشاره به اینکه گروه اجرایی نخستین بار است نمایشنامه «توران‌دخت» را به صحنه می‌برند، ادامه داد: از آنجا که نمایشنامه پیش از این کار نشده و روی صحنه نرفته بود، جذابیت آن برایمان خیلی بیشتر بود. متن اولیه حدود سه ساعت اجراست که در کارگاه ایده تا اجرا به حدود 80 دقیقه تبدیل شد. ابتدا صحنه‌ها را اتود زدیم تا نقش‌های مناسب برای هر یک از بچه‌ها را پیدا کنیم.

DSC_0751_20220714025814637

ادبی با بیان اینکه تمرین‌ها سه تا چهار ماه طول کشیده اضافه کرد: نمایش میزانسن‌های متفاوت و متنوع دارد که نیازمند تمرین زیاد بود چرا که بچه‌ها پیش از این تجربه کار روی صحنه نداشتند. شخصیت اصلی «توران‌دخت» را سه نفر از هنرجویان یک شب در میان ایفا می‌کنند و دیگر بازیگران همه از هنرجویان موسسه فانوس هستند. در این نمایش گروه موسیقی بزرگی حضور دارند و هنرجویان تمرین آواز و بیان داشتند.

این بازیگر درباره موضوع و مضمون نمایش «توران‌دخت» یادآور شد: موضوع درباره یک امپراتوری در چین است که به دلیل تورم و افزایش قیمت‌ها با کمبود پنبه مواجه می‌شود. در نهایت پادشاه اعلام می‌کند دخترش را به همسری فردی درخواهد آورد که مشکلات مملکت و جامعه را حل کند و بگوید پنبه‌ها کجاست.

ادبی با اشاره به اینکه کاملاً وفادار به متن اصلی بوده است، درباره سبک و فضای اجرا تصریح کرد: ما به فضای آثار برشت وفادار بودیم و این نمایش فضایی دارد که خود اثر می‌طلبید و جنس کار نیز به همین سمت رفت و در حقیت ما فضای اصلی نمایشنامه را کاملاً حفظ کردیم. در این اثر فضای کمدی وجود دارد که ما نیز در اجرا به آن وفادار بودیم. تنها اشعاری به کار اضافه شده است.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: حاضل این کار برای من و ندا شاهرخی رضایت‌بخش است و بسیار خوشحالیم که نمایش برای نخستین بار روی صحنه آمد. خوشبختانه با استقبال مخاطبان خاص و عام روبه‌رو شد. برای هنرجویان نیز بسیار خوشایند است که این امکان را داشتند برای  بار اول نمایشی را به صحنه آورند و تجربه اجرای اثری را داشته باشند که تاثیرگذار و محترم است.

DSC_0755_20220714005148991

عزیز ‌تبیان، شکیبا معتضدی، سهراب ‌صمیمی، رایحه پاشا، دانیال ‌محمدی، طناز نشاط، دریا ملکی، صبا خراسانی، هدیه میری، پیام میرمصطفی، سجاد ‌طاهری، شبنم‌خاتون حسینخانی، مسعود ‌قدیمی، ساغر کیان و النور ترابی بازیگران نمایش هستند.

دیگر عوامل «توران‌دخت» عبارتند از اشعار: روزبه عیدی، دستیار کارگردان: سجاد ‌طاهری و رسول ‌محمدی، منشی صحنه: النور ترابی، موسیقی: کاوه عیدی، طراح حرکت: صدف ‌محسنی، گریم: شبنم‌خاتون حسینخانی، نوازندگان: کاوه عیدی، النور ترابی، اجرای لباس: نعیمه شاهرخی، فاطمه شاهرخی، عکاس، ویدئوآرتیست: مونا مقدم، روابط عمومی: مهدی سربازی و مشاور رسانه: زهرا سیف‌الهی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.