گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «خانه‌ خراب» نوشته رضا دادویی و کار محمدرضا پورحکیمی از 19 تیر ساعت 21:30 در تماشاخانه ملک روی صحنه رفته و بازیگران آن به ترتیب ورود به صحنه عبارتند از امیرکاوه آهنین‌جان، محمدهادی عطایی، ندا مقصودی، سیروس همتی، ناصر علی پاشا (عاشوری)، سیدرضا علوی، امید رهبر، الهه حسینی و رضا دادویی.

رضا پورحکیمی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «خانه‌ خراب» گفت: از آنجا که توجهی خاص به واژه «طمع» داشتم و به این دلیل که به نمایشنامه «خسیس» مولیر و همچنین به نمایش‌های ایرانی به ویژه قجری و قدیمی بسیار علاقه‌مندم، ایده‌هایم را با رضا دادویی مطرح کردم و او نیز نمایشنامه جدیدی با برداشتی آزاد از اثر مولیر نوشت.

او درباره موضوع و مضمون نمایش «خانه‌ خراب» عنوان کرد: اتفاق‌های نمایش در بحبوحه به توپ بستن مجلس رخ می‌دهد. پیرمردی خسیس دنبال مال‌اندوزی است و چندان به خانواده‌اش اهمیت نمی‌دهد و تنها خود را می‌بیند و طمع او را کور کرده است. تمرین‌ها دو ماه طول کشید، بازی بازیگران رئال و طراحی صحنه ترکیبی از رئال و مدرن است.

نمایش «خانه خراب» در تماشاخانه ملک

این کارگردان درباره ویژگی‌های نمایش «خانه‌ خراب» یادآور شد: بازی بسیار خوب بازیگران از نکات مثبت کار است. شخصیتی به نام حاجی‌جبار داریم که بسیار با آن همذات‌پنداری می‌کنم. به اعتقاد من درون هر انسان یک حاجی‌جبار هست و باید سعی کنیم بخشی از این شخصیت را بکشیم پیش از اینکه بر ما غالب شود و پول و ثروت دنیا کورمان کند. نمایش در حالی که طنز و کمدی دارد اما در اصل یک تراژدی کامل است.

او افزود: این روزها حال مردم خوب نیست و هنر تئاتر نیز وابسته به این حال و احوال و با آن زنده است. از این رو تئاتر نیز شرایط چندان خوبی ندارد. از مردم درخواست دارم کمی به تئاتر اهمیت بدهند چرا که اگر تماشاگری نباشد این هنر از بین خواهد رفت. البته بخت با ما یار بود و بلیت سه روز آغاز نمایش کامل فروخته شد. از مخاطبان دعوت می‌کنم این نمایش را ببینند و نظرها و انتقادهای خود را با ما در میان بگذارید.

نمایش «خانه خراب» در تماشاخانه ملک

در خلاصه داستان نمایش آمده است: اوضاع ایران به هم ریخته است. مردم کوچه و بازار اعتصاب کرده‌اند. کلنل لیاخوف با قشون روس، مجلس را به توپ بسته است. قزاق‌ها دنبال کشتن مشروطه‌چی‌ها هستند. در این میانه حاجی‌جبار دنبال منافع خویش است و...

بازی‌یاران نمایش «خانه خراب» علی شیرپی، دانیال کریمی، شادی آقایی و بردیا قادریان‌دهکردی هستند و دیگر عوامل اجرایی عبارتند از مجری طرح: میلاد دبیری، طراح گریم: ماریا حاجیها، طراح صدا و موسیقی: فرشاد فزونی، طراح صحنه و نور: علی ساسانی‌نژاد، طراح لباس: هلیا شکری، طراح و گرافیست: امیر رجبی، دستیاران کارگردان: کیمیا ذاکری و حامد سوری، دستیاران لباس:  امید رحمتی و تارا سلامی، عکاس: میلاد بهشتی، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: مصطفی داودآبادی، مدیر روابط‌ عمومی و تبلیغات: شقایق فرشته و تهیه کننده: محمدرضا پورحکیمی.