به گزارش  هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیامی به مناسبت دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی این رویداد، رویکرد اصلی «تئاتر دینی صاحبدلان» را ارائه نگاهی ژرف برای جریانسازی در گونه‌هایی از هنر نمایش معرفی کرد. 

متن این پیام به شرح زیر است:

«بسمه تعالی 

اگر هدف متعالی بعثت انبیاء الهی و بیان تعالیم سعادت‌بخش‌شان در قالب کتب آسمانی، ارتقاء بشریت برای حصول به نیت وعمل صالح و مشخصا حیات طیبه در دنیا و بهشت آرامش و طمانینه الهی در آخرت بوده است؛ بی‌تردید ادامه سیرهدایت مردم و میانجی‌گری اتصال به حقیقت هستی و رستگاری، هادیان راه آشنا و پیشوایان همامی هستند که در مقام تفسیر ناطق این کتب و شارحان عامل آن  تعالیم، عمر و زندگانی منزه خویش را وقف عام کردند.

در ادامه این سیر نورانی و مسیر روحانی، هنر در ایران اسلامی نیز برای ادای دین خویش به این رسالت عظیم، همواره در تلاش برای تبیین دقیق و بیان رقیق وغیرمستقیم آموزه‌ها و فضیلت‌های مکتب انسان‌سازی است که برای همه عصرها و نسل‌ها، پیامی تازه و جامع دارد. پیامی که بر بال‌های توانمند و بی بدیل هنر می‌نشیند؛ مرزهای سیاسی را درمی‌نوردد؛ در قلب‌های پاک و مستعد می‌نشیند و اقلیم معنوی خویش را می‌گستراند و یقیناً این اقتدار فرهنگی فرامرزی و فرازمانی جز در سایه توکل بر الهامات حضرت حق و توسل به عنایت اولیاء الهی و تلاش روش‌مند و دانش‌محور برای رسیدن به نگاهی تازه در پس مطالعه عمیق در بطن قرآن، احادیث و روایات ائمه هدی و متن سیره گزیدگان درگاه الهی میسر نمی‌شود.

این مسیر هدایتگر، راهی روشن از تدبیر و هم‌اندیشی در آیاتی متین و تمرکز بر زوایای پنهان و پیدای سیره و سلوک ائمه معصومین(ع) برای فهم و دریافت جان سخن و جوهره رفتار ایشان تا رسیدن به همان نگاه تازه در روایت مفاهیم و مضامین برتر را آگاهانه و امیدوار طی می‌کند.

نگاهی همراه با تحلیل منطقی و عبرت‌آموز و کارآمد برای عصر حاضر و در راستای انقلاب شکوهمند اسلامی و نگاه ژرف خمینی کبیر و جانشین شایسته‌اش یعنی رهبر حکیم انقلاب اسلامی، تنوع در زوایای دید به آیات و سیره‌های انسان‌سازی همچون نبوی، علوی، فاطمی، حسینی و مهدوی در قرون متمادی، شاخه‌های بالیده در سایه‌سار این ارتفاعات استوار در نهضت‌های ولایی را در بر می‌گیرد. این نگاه متفاوت همان نقطه اصلی و محوری‌ای است که بایستی بیش از پیش بر آن همت گماشت تا موجب پیدایش محتواهای توانمند و جاذب در تولید آثار فخیم و ماندگار هنری شود.

اینک  به خرسندی می‌توان گفت که رویکرد اصلی «تئاتر دینی صاحبدلان» نیز به درستی جست‌وجوی همین نگاه و ارائه چنین آثار جریانسازی در گونه‌هایی از هنر نمایش است که در جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای و بین‌المللی ایران اسلامی و کشورهای همسوی فرهنگی، به تبیین و انتشار چنین برداشتی منتهی شود و خط سیر اصیل و موثر خود را در نمایشنامه‌خوانی‌ها، نمایشنامه‌نویسی‌ها و اجراهای مستمر صحنه‌ای، خیابانی و عرصه‌گاه‌های سمعی و بصری همراه  با توسعه‌های مضمونی متمایزتر به تماشای شایسته‌تری برساند و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گشایشگر هنر نمایش را برای ترویج فرهنگ قرآنی و هنجارهای رفیع اهل بیتی (ع) به بایستگی‌های بیشتری نشان دهد.

از حسن اتفاق، بازه زمانی اعیاد بزرگ قربان تا غدیر فرصتی برای حرکت طلیعه کاروان پرهیمنه «صاحبدلان» است و به یاری خداوند ادامه منازل مستمر و فعال آن در شش ماهه پیش رو از سوی ادارات کل استان‌های کشور و همچنین تبادلات بین‌المللی این رخداد، پیوست‌های مبارکی است که این کاروان جریان‌گستر و آتیه‌مند را همراهی خواهد کرد.

توفیق و همت تمامی سیاستگذاران، مدیران و فعالان مخلص و توانای این سیر و مسیر را از درگاه خداوند متعال خواستارم.»