گروه تئاتر هنرآنلاین: در ابتدا مدیر کل هنرهای نمایشی با اشاره به افتتاح این دوره در تاریخ ۲۲ مهرماه گفت: به دلیل جابه‌جایی‌های مدیران وزارتخانه، روند این دوره جشنواره نمایش عروسکی با کمی وقفه روبرو شد. از آقای حجازی‌فر می‌خواهم در توسعه نمایش عروسکی به اتفاق دست‌اندرکاران این حوزه گفت‌وگو و تبادل نظر داشته باشد تا این جشنواره به بهترین شکل همچون سال‌های قبل برگزار شود.

در ادامه حجازی‌فر، دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک گفت: تمام تلاشمان این است جشنواره امسال متفاوت و خوب برگزار شود. فرخوان بخش‌های مختلف با هم‌فکری اعضای موثر خانواده نمایش عروسکی و براساس آسیب‌شناسی دورهای پیشین طراحی شده است تا به نتایج مدنظر دست یابیم. سعیمان بر این بوده فراخوان پیش رو جامع و کامل باشد اما طبعاً ایرادتی دارد اما تلاش بر این بود تا ضریب خطا به لحاظ اجرایی حداقل باشد. به اشتباهات اعتراف و آن‌ها را تصحیح می‌کنیم.

او افزود: چهار سال است روند تولید نمایش عروسکی به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده و تکان دادن این ماشین که مدت‌ها درجا بوده، کمی دشوار است اما مطمئنم اتفاقات خوبی خواهد افتاد. از دوستان خواستیم به تولید توجه بیشتری داشته باشند چراکه فردی که چهار سال پیش وارد دانشگاه شده هنوز نتوانسته اجرای عروسکی از نزدیک ببیند.

حجازی‌فر با بیان اینکه به لحاظ تخصیص بودجه اتفاقات خوبی در حوزه نمایش عروسکی افتاده است، یادآور شد: با این حال به منظور برگزاری هرچه بهتر این رویداد، از ادارات دولتی و موسسات بزرگ همچون شهرداری، میراث فرهنگی و ... می‌خواهیم تا کنار جشنواره باشند چراکه این جشنواره فرصت بسیار مناسبی برای شهر تهران است. 

او ضمن اشاره به اینکه جشنواره امسال در سه بخش مخاطب بزرگسال، کودک و نوجوان و خانواده و فضای باز برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: ثبت نام در این دوره از جشنواره از امروز از طریق سایت جشنواره انجام خواهدشد. حدود چهل اثر در سه بخش به این دوره راه خواهد یافت اما این تعداد وحی منزل نیست چراکه تاکید بر کیفیت آثار است و شاید این تعداد بیشتر هم شود.

دبیر جشنواره نمایش عروسکی اضافه کرد: طبعاً بزرگترین تهدید ما زمانی است که در اختیار داریم چون همانطور که آقای نظری اشاره کردند، دیرهنگام اقدام کردیم. تفاوت این دوره با جشنواره‌های پیشین حذف بازخوانی متون است و از این رو گروه‌ها به منظور بازبینی آثارشان ثبت‌نام خواهند کرد و در این شرایط بخشی از بودجه را حفظ می‌کنیم. حتی برای حفظ انگیزه در مرحله بازبینی تلاش می‌کنیم آثاری که به جشنواره راه نمی‌یابند به تولید ادامه دهند و به اجرا برسند و کمک هزینه‌ای نیز به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

او درباره میزان کمک هزینه‌های این دوره از جشنواره تصریح کرد: کمک هزینه بیست تا پنجاه میلیونی تومانی را برای بخش مخاطب بزرگسال و کودک و نوجوان و خانواده در نظر گرفتیم و مبلغ بیست تا بیست و پنج میلیون تومانی برای بخش فضای باز. در حقیقت تولید آثار عروسکی گران‌تر است اما جشنواره تلاشش بر این است تا کارها به تولید برسند.

حجازی‌فر با اشاره به دو ویژگی این دوره از جشنواره، یادآور شد: در دوره‌های پیشین هر کارگردان تنها با یک اثر امکان شرکت در جشنواره را داشت، اما در این دوره در صورتیکه کارها واجد کیفیت باشند امکان شرکت کارگردان با دو اثر هم فراهم است. همچنین آثار نمایشی خوبی از سه دوره قبل در جشنواره شرکت کرده بودند اما به دلایلی به خوبی دیده نشدند و یا تازه‌واردها آن کارها را ندیدند و این نمایش‌ها می‌توانند در جشنواره حضور داشته باشند.

او با بیان اینکه این دوره از جشنواره صد و ده درصد رقابتی برگزار می‌شود، اظهار کرد:  امیدواریم در این دوره چند چهره در حوزه تئاتر عروسکی معرفی کنیم. اکنون در حال رایزنی با شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان هستیم تا دوستان را به گروه‌های اجرایی متصل کنیم چراکه سال‌ها در این زمینه کم کاری شده است.

این بازیگر و کارگردان افزود: برای هر سه بخش جشنواره در رشته‌های کارگردانی، نویسندگی، بازی‌دهندگی عروسک، طراحی و ساخت عروسک، صداپیشگی، طراحی و ساخت دکور و موسیقی هر کدام، دو جایزه اهدا خواهد شد.

حجازی‌فر با ابراز نگرانی نسبت به اینکه در سال‌های اخیر به واسطه افزایش هزینه‌ها با خلاقیت ساخت عروسک‌ را دور زدیم، گفت: از این بابت بسیار نگرانم و از این رو باید از این پس حمایت ویژه‌ای انجام شود. در نوزدهمین دوره جشنواره نمایش عروسکی، جایزه دستاورد ویژه، جایزه ویژه هیات داوران به یک نمایش و جایزه ویژه برای موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در نظر گرفته شده است. تمام تلاش‌مان بر این است تا این دوره جشنواره را با شور برگزار کنیم و تمام بدنه تئاتر را درگیر این رویداد کنیم.

در ادامه خبرنگاران سوالات خود را مطرح کردند و هادی حجازی‌فر در پاسخ به یکی از پرسش‌ها مبنی بر میزان بودجه جشنواره، گفت: بودجه این دوره، چهارصد درصد نسبت به دوره قبلی افزایش داشته است. از آن‌جا که برگزاری این جشنواره از بودجه تئاتر هزینه می‌شود تمام تلاشم بر این است تا زمان برگزاری، این پول را به جیب تئاتر برگردانم تا قدمی باشد که در سال‌های بعد بدانند که جشنواره بدون وابستگی می‌تواند برگزار شود. صادقانه می‌گویم اگر فردی به جز آقای محمود سالاری و آقای کاظم نظری که با تئاتر عروسکی آشنایی دارند، در این سمت‌ها بودند این اتفاق به لحاظ تخصیص بودجه نمی‌افتاد. تئاتر عروسکی ظرفیت آن را دارد تا بخش خصوصی را پای کار بیاورد.

کاظم نظری افزود: به دلیل ماهیت جشنواره عروسکی که در سراسر دنیا نیز خاص است، آقای محمود سالاری معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نظرشان بر این بود تا با کمک آقای حجازی‌فر این رویداد باشکوه برگزار شود و از همه صنوف می‌خواهیم تا همراه ما باشند

حجازی‌فر درباره بزرگداشت‌های جشنواره و برگزاری بخش بین‌الملل و همچنین کارگاه‌ها و ورک‌شاپ‌ها خاطرنشان کرد: امسال حسن دادشکر که افتخار شاگردی‌اش را داشته‌ام یکی از چهره‌هایی است که بزرگداشت او برگزار خواهد شد. بقیه اسامی نیز بعد از یک جمع‌بندی اطلاع‌رسانی خواهد شد. جشنواره نمایش عروسکی اولین رویدادی بود که به صورت بین‌المللی برگزار شده است و به همین دلیل بخش بین‌الملل بسیار حائزاهمیت است و تلاشمان بر این است تا آثار خوبی در این بخش جشنواره حضور داشته باشند. کار علی‌اسویه در جشنواره نخواهد بود امیدوارم داور و ورک‌شاپ بین‌المللی نیز داشته باشیم. با وزارت امورخارجه نیز گفتمان‌هایی داشته‌ایم و امیدوارم شاهد اتفاقات خوب باشیم. برای ما کار خوب اهمیت دارد نه کشور شرکت‌کننده و تعارفی هم در این خصوص نداریم چون این بودجه از جیب مردم است.

کاظم نظری در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر نگاه ویژه این دوره از جشنواره به تئاتر عروسکی اظهار کرد: در نظر داریم یکی از سالن‌های مجموعه تئاترشهر را در اختیار نمایشگران عروسکی قرار دهیم. کمک هزینه، جوایز و حمایت‎‌ها به منظور تولید اثر است و محصول این جشنواره یک سال تولید تئاتر تهران است البته با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هنری و دیگر نهادها. تئاتر فقط مختص وزارت ارشاد نیست و یک رویداد شهری است و باید انعکاسش برای همه باشد. همچنین در نظر داریم تولیدات این جشنواره را به استان‌ها اعزام کنیم. 

حجازی‌فر در ادامه اضافه کرد: علاقه‌مندیم جشنواره هم‌زمان با تهران در برخی شهرستان‌ها نیز برگزار شود اما کمی دشوار است. به گروه‌های شهرستا‌ن‌ها قول دادیم تا به منظور رفع ضعف‌هایشان در هر بخشی یک کارشناس را اعزام کنیم تا با آن‌ها کار کند و بخشی از بودجه برای این موضوع اختصاص خواهد یافت. در صورت درخواست گروه‌های نمایشی نیز سالن تمرین به آن‌ها تخصیص داده خواهد شد.  

دبیر نوزدهمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی درباره شادپیمایی و برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره، عنوان کرد:  شادپیمایی یک بخش مهم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره است که حضور گسترده عامه مردم را در بر می‌گیرد. طبعاً ملاحظاتی است و باید در ابتدا امنیت خانواده‌ها در این مراسم تامین شود. پیشنهادهای هیجان‌انگیز داریم و بخش‌های مختلف هم باید به ما کمک کنند. امیدوارم جشنواره نمایش عروسکی باعث بشود توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار تهران یک بار برای همیشه متوجه حریم تئاترشهر شود. چراکه واقعاً مسئله مهمی است. من برای برگزاری شادپیمایی نگران هستم خانواده‌ای بیاید و گوشی‌اش به سرقت برود.  

او افزود: به عنوان عضو خانواده عروسکی بیشتر نگران خالق عروسک‌ها هستم تا مخلوق‌ها. من باور دارم تئاتر عروسکی می‌تواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد. من در همه جشنواره‌های عروسکی کار کرده‌ام و برگزیده نیز بوده‌ام. باور دارم تئاتر عروسکی به راحتی می‌تواند خودگردان باشد. اما برای شروع این حرکت نیاز به حمایت است. نتیجه این جشنواره را در دوره‌های بعد خواهیم دید. متاسفانه در دوره‌های قبل، روح خانواده عروسکی را از بین برده‌اند. باور دارم فعالان حوزه عروسکی که با مخاطبان ارتباط گرفتند محصول همین جشنواره‌ها هستند. امیدوارم انگیزه و امید را به خالق‌ها بدهیم.

حجازی‌فر در پایان گفت: از همه عزیزان می‌خواهم هر چه زودتر مسئله حریم تئاتر شهر پیگیری و حل شود. وظیفه شهرداری‌هاست وقتی روی اسم تهران به عنوان شهر شاد و مدرن یاد می‌کنیم، حمایت کند و می‌دانم این حمایت را دریغ نمی‌کنند. امیدوارم در این جشنواره به بیلبوردها بسنده نشود و شهرداری‌ها را در گود ببینیم. خانواده نمایش عروسکی بسیار نجیب است اما از آنجا که صداسازی بلدند به موقع صدایشان بالا خواهد رفت.