گروه تئاتر هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای و رونمایی از پوستر دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان صبح امروز شنبه 11 تیرماه باحضور محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود فرهنگ، دبیر تئاتر صاحبدلان در تالار رودکی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم با اجرای پیمان شیخی پس از قرائت قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ ضمن اشاره به اینکه به نظرم معنویت گمشده اکنون و هر روز بشریت است، عنوان کرد: اگر شیرینی معنویت را به کام اصحاب فرهنگ و فضیلت و حتی مردم عادی بچشانیم حتماً نتایج درخشان و پرباری به همراه خواهد داشت. جشنواره تئاتر صاحبدلان قرار است اندکی از اقیانوس بی‌کران معنویت به کام تشنگان این فضیلت بزرگ بچشاند.  

او افزود: تشکر ویژه دارم از محمود فرهنگ که در طول این سال‌ها پرچم این حرکت فرهنگی را برافراشته هرچند گاه با مشقت و مرارت همراه بوده است. امیدوارم ما شاهد جشنواره‌ای آبرومند با آثار فاخر باشیم. تلاش مجموعه معاونت هنری بر این است اتفاقی شایسته و آبرومند را رقم زند.

سالاری یادآور شد: امیدواریم در حد بضاعت‌مان بتوانیم در خدمت این حرکت فرهنگی باشیم و آن را از یک رویداد به یک روند فرهنگی تبدیل کنیم. رویدادها می‌آیند و می‌روند اما روندها می‌مانند. امیدوارم با همت و تلاش هنرمندان عزیز و افرادی که دل در گرو این مفاهیم معنوی دارند، این اتفاق بزرگ و شایسته به خوبی رقم خورد. امیدوارم امروز که روز دوم ماه ذی‌الحجه است خداوند نگاه و ویژه‌ای به این حرکت فرهنگی کند و عنایت، لطف و برکت‌ش را بدرقه راه این حرکت کند.

در ادامه پس از پخش نماهنگی، محسن میرزاعلی به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه (س) منقبت‌خوانی اجرا کرد. سپس فرهاد قائمیان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ضمن تبریک برگزاری دوازدهمین رویداد صاحبدلان، گفت: با توجه به اینکه همیشه دنباله‌رو این رویداد بودم، معتقدم اکنون تئاتر صاحبدلان به بلوغ بی‌نظیری رسیده است و امسال نخستین سال بین‌المللی شدن آن برگزار می‌شود. با تمامی تلاشی که تاکنون انجام شده قطعا باید بستری برای هنرمندان تئاتر استان‌ها فراهم شودکه بیشتر دیده شوند. باید از طریق حوزه تئاتر دینی، باورهای دینی در تفکر و زندگی هنرمندان جاری شود.

او افزود: تلاشی که در این رویداد به وجود آمده باعث شده تا باورهای دینی و زیرساخت‌های آن تقویت شود. ما اگر بتوانیم تمام حوزه‌های تئاتر دینی را در مجامع بین‌المللی با قدرت، توانایی و کیفیت بیشتر نشان دهیم و سرافراز از آن بیرون آییم و اعلام کنیم جمهوری اسلامی ایران، هنر را به عنوان بهترین و تاثیرگذارترین شکل ارتباطات بین‌المللی در جامعه خود می‌داند و از این طریق اعلام کنیم به هنر اسلامی نیز توجه داریم و و برای سالیان سال تفکرات و باورهای دینی را در مجامع بین‌المللی نفوذ دهیم. امیدوارم رویداد بزرگ صاحبدلان همیشه پابرجا باشد.

در ادامه محمود فرهنگ با بیان اینکه این رویداد در سال نخست برگزاری با عنوان «حقیقت» و در ادامه با نام «صاحبدلان« برگزار شد، گفت: رویداد صاحبدلان در تلاش است تا از گروه‌های تئاتر سراسر کشور حمایت کند و آثار آن‌ها را را به اجرا برساند. دوازده دوره تلاش‌مان بر این بود تا گروه‌های شهرستانی نمایش‌های خود را تولید و در شهر خود اجرا کنند.

او افزود: امسال تلاش کردیم این رویداد در بخش‌های مسابقه نمایشنامه‌نویسی، نشست‌های پژوهشی، تولید نمایش‌‌های دینی با کشورهای مسلمان، بخش رادیویی، خیابانی، صحنه‌ای و تعزیه در تهران و شهرستان‌ها برگزار شود تا تولید آثار فاخر با مضامین تئاتر صاحبدلان داشته باشیم. امسال سعی‌مان  بر آن است تا به بخش‌هایی که سال‌های گذشته مدنظرمان بود جامه عمل بپوشانیم. امیدوارم این رویکرد به تولید آثار در سراسر کشور کمک کنند.

دبیر تئاتر صاحبدلان عنوان کرد: صاحبدلان بالاخره به نقطه جدی رسید و امیدوارم ما بتوانیم به روند تولید کمک کنیم. طی این چهل و دو سال، تلاشمان بر این بوده تا ژانری را به همه ژانرها اضافه کنیم و در این مدت به دنبال گمشده‌ای بودیم که امسال به نتیجه‌می‌رسد. تمام هم‌وغم بر این است تا گروه‌های استانی فعال شوند در شهر خود نمایش اجرا کنند و مخاطب داشته باشند.

در ادامه از همه چهره‌های حاضر خواسته شد تا برای رونمایی از دو پوستر جشنواره روی صحنه بورند چراکه این جشنواره در دو مقطع زمانی برگزار می‌شود. نخستین مقطع آن بین عید قربان تا غدیر است و بخش دیگری از آن در دی ماه و همزمان با ایام فاطمیه برپا می‌شود.

آیین رونمایی از  پوستر دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان

سپس نشست خبری رویداد تئاتر صاحبدلان برگزار شد. فرهنگ درباره رقم بودجه این نمایش به تنگناهای اقتصادی تئاتر اشاره کرد و گفت: دوره آقای شاه‌آبادی بهترین دوره ما بود چون نگاه حمایتی به این جشنواره داشت ولی رقم بودجه را اعلام نکرد و گفت: خوب است. من راضی هستم ولی کم است.

این مدیر تئاتری ابراز امیدواری کرد از مشارکت‌های دولتی بیشتری برای تولید تئاتر در این رویداد بهره‌مند شود. او با اشاره به بین‌المللی شدن جشنواره افزود: بودجه ما بد نیست ولی از آنجاکه این رویداد، امسال بین‌المللی شده است به دلیل گران شدن دلار، دچار مشکل می‌شویم.

دبیر دوازدهمین جشنواره صاحبدلان درباره کشورهای حاضر در این جشنواره گفت: نگاه ما به ۲۵ کشور مسلمان است ولی هنوز معلوم نیست چند کشور حضور پیدا کنند.

فرهنگ با تاکید بر اینکه، صاحبدلان رویداد است و نه جشنواره چون تولیدمحور است، درباره تشابه این جشنواره با جشنواره آیینی سنتی تصریح کرد: جشنواره ما در دو بازه زمانی برگزار می‌شود؛ از عید قربان تا غدیر بخش دوم آن با شش ماه فاصله همزمان با شهادت حضرت زهرا برگزار می‌شود و امیدواریم در این فاصله، هنرمندان در سراسر کشور دست به تولید بزنند.

دبیر دوازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان درباره انتشار کتابی درباره تئاتر دینی به قلم دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی، روند نگارش این کتاب را که شامل ۵ جلد کتاب در ۵ هزار صفحه است، تشریح کرد و خبر داد که این کتاب هرچند دوباره نیازمند ویرایش است، در جشنواره امسال رونمایی خواهد شد. در این اثر ۸ نوع نمایش دینی موردتوجه قرار می‌گیرد.

فرهنگ در ادامه درباره اصرار خود برای بین‌المللی شدن جشنواره در شرایط دشوار اقتصادی و با توجه به گرانی دلار، توضیح داد: کشورهای مسلمان همسایه آثار خوبی دارند که حتما باید با آنان در تعامل باشیم و تجربیات‌مان را با آنان به اشتراک بگذاریم. می‌کوشیم اگر اداره کل هم کمبود بودجه دارد، از دیگر نهادها کمک بگیریم. به هر حال جشنواره ما که غیررقابتی است. اگر کاری از دیگر کشورها هم نداشته باشیم، فقط به تکرار خود پرداخته‌ایم. نگاه ما بر این است که سه اثر نمایشی را به سه زبان تولید کنیم. ضمن اینکه می‌کوشیم ۵ اثر فاخر را تولید کنیم.

او تاکید کرد: در برگزاری این رویداد، به استان‌ها فکر می‌کنیم و برای تولید یک اثر نمایشی در تهران ۷۰ میلیون تومان کمک خواهیم کرد.