گروه تئاتر هنرآنلاین: نسیم مقدم یکی از کارگردانان نمایش «مجلس شبیه‌خوانی نسوان» که این روزها در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه می‌رود، در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: نمایش ما یک بستر تاریخی دارد با این حال ما درباره سرنوشت آدم‌ها داستان‌پردازی کردیم، روایت «مجلس شبیه‌خوانی نسوان» پیش از اینکه به پایان برسد مستند و تاریخی است اما ما داستان را در بخش پایان‌بندی کمی تغییر دادیم.

وی گفت: این اثر درباره اولین بازیگران زن تئاتر ایران است، البته این زنان چندان هم قصد ایفای نقش در تئاتر را نداشتند. آنها در واقع قصد راه‌اندازی اکابر برای باسواد کردن زنان را داشتند اما چون پول برای راه‌اندازی اکابر نداشتند، تصمیم گرفتند نمایشی اجرا و پول بلیت آن را صرف هدف خود کنند و البته در کنارش سعی کردند اجرای نمایش را ادامه بدهند. از آنجا که آن زمان زنان اجازه بازی و تماشای تئاتر را نداشتند در ادامه اتفاقاتی برای آن‌ها رخ می‌دهد.

مقدم اظهار کرد: آنچه مد نظر ما بود این بود که بگوییم در یک جامعه چه اتفاقی رخ می‌دهد و چه تفکری شکل می‌گیرد که باعث می‌شود یک انسان که باید حقوق انسانی داشته باشد فقط به خاطر جنسیت نمی‌تواند یک کار معمولی انجام بدهد؟ کاری که نه جرم است نه خلاف، بلکه فقط در یک برهه زمانی عرف نبوده است، از همین رو زنان نمی‌توانستند سواد داشته باشند، نمی‌توانستند تئاتر بازی یا حتی تماشا کنند. گرچه ما این موضوع را در یک بستر تاریخی روایت کرده‌ایم اما همین مسأله را می‌شود بسط داد و به زمان حال هم کشاند. ما در «مجلس شبیه‌خوانی نسوان» عناصری به کار بردیم که تماشاگر باهوش اگر به آنها دقت کند متوجه می‌شود هنوز درگیر آن هستیم. گرچه زن امروز می‌تواند تئاتر بازی کند، درس بخواند و... اما باز هم محدودیت‌ دارد. از این منظر مجلس «شبیه‌خوانی نسوان» یک نمایش زنانه است.

این کارگردان درباره کارگردانی دو نفره این اثر هم گفت: ما در واقع کار را به دو بخش تقسیم کردیم، بخش چیدن میزانسن‌ها و ایده‌های اجرایی بر عهده بنده بود چون من متن را نوشته بودم، با آن فضا آشنا بودم و ایده‌های اجرایی داشتم البته اینطور نیست که همه کارها را تنها انجام داده باشم. ارغوان راستی هم در این زمینه‌ها مشورت‌های زیادی می‌داد. از سوی دیگر بخش هدایت بازیگر، درآوردن حس‌ها و... را ارغوان انجام داد ولی در کل تعامل خوبی با هم داشتیم، ساعت‌ها با هم گفت‌وگو می‌کردیم، میزانسن‌ها را می‌چیدیم و... ولی وقتی وارد سالن تئاتر می‌شدیم سعی می‌کردیم مجزا کار کنیم تا کار با نظم بیشتر پیش برود. در کل یک کار گروهی با تمام اعضا داشتیم و از ایده همه استفاده کردیم.

وی با اشاره به اینکه نمایش پیش از این یک تک‌اجرا در جشنواره دانشجویی داشت، مطرح کرد: خوشبختانه در این مدت بازخوردهای خوبی از مردم گرفته‌ایم، آنها پیام نمایش را دریافت می‌کنند و در جاهایی حتی می‌گویند تحت تاثیر قرار گرفتیم که این برای ما خیلی ارزشمند است. به عنوان اولین کار حرفه‌ای که در سی شب انجام خواهم داد این برای من خیلی مهم است که مردم جملات و دیالوگ‌ها را دوست داشته‌اند.

این کارگردان در پایان ضمن قدردانی از پیام لاریان مدیر تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اظهار کرد: لاریان بعد از جشنواره وقتی فیلم نمایش ما را  دید، در زمینه گرفتن سالن خیلی به ما کمک کرد و بار بزرگی را از روی دوش من برداشت.

نمایش «مجلس شبیه‌خوانی نسوان» به نویسندگی نسیم مقدم و کارگردانی مشترک نسیم مقدم و ارغوان راستی تا ۱۳ تیر هر شب ساعت ۲۱ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به روی صحنه می‌رود.