به  گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، زهرا مریدی با بیان اینکه مهمترین پیام نمایش «مهمان ناخوانده» مهربانی است، افزود: در این نمایش حیوانات به مادربزرگ مهربانی می‌کنند و مادربزرگ هم متقابلا به آن‌ها مهربانی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نمایش برگرفته از قصه «مهمان‌های ناخوانده» اثر فریده فرجام است، توضیح داد: نمایش حکایت مادربزرگی است که تنهاست و حیوانات برای اینکه او را از تنهایی درآورند، تصمیم می‌گیرند به او سر بزنند و از قضا همه آن‌ها یک شب به دیدن مادربزرگ می‌روند و چون آن شب باران می‌آید، مادر بزرگ با مهربانی همه حیوانات را در خانه جا می‌دهد.

مریدی با بیان اینکه بیشتر نمایش‌هایی که برای گروه خردسال تهیه می‌شود در مهد کودک‌ها روی صحنه می‌رود، تصریح کرد: سادگی در اجرا، محتوا و اتفاقات توأم با هیجان و بازی در کارهای نمایشی این گروه سنی، نقش مهمی دارد.

این کارگردان یادآور شد: هیجان برای بچه‌ها اهمیت زیادی دارد، آن‌ها نمی‌توانند مدت زمان طولانی روی یک موضوع تمرکز کنند، بنابراین باید با بازی بچه‌ها را تا آخر نمایش همراه خود نگهداریم.

وی با بیان اینکه در نمایش «مهمان ناخوانده» تکنیک‌های مختلف نمایش عروسکی پیاده شده است، اظهار کرد: بچه‌ها در این نمایش انواع عروسک‌ها، مانند عروسک میله‌ای، دستکشی و خلاق را دیده و با آنها آشنا می‌شوند و در نهایت یاد می‌گیرند با چیزهای ساده‌ای که اطراف‌شان هست یک عروسک خلق کنند و از مواد پیرامون خود استفاده مثبت کنند.

مریدی خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده بچه‌ها و بخصوص خردسالان، کارهای نمایشی و بازی کردن را دوست دارند؛ اما باید به آن‌ها ایده داد و خلاقیت را به این قشر منتقل کرد که این امر با ابزار نمایش امکان‌پذیر است.    

وی در ادامه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان را رویداد مهمی دانست و گفت: اگر دقت برای پذیرفتن آثار راه‌یافته به جشنواره متناسب‌تر با این اتفاق فرهنگی، هنری باشد بازدهی جشنواره بسیار بهتر خواهد بود.   

مریدی همچنین مطرح کرد: همدان سابقه طولانی در برگزاری این جشنواره دارد و سال‌ها پذیرای گروه‌های نمایش از داخل و خارج کشور است؛ بنابراین اگر در طول جشنواره امکانات سالن‌ها بهتر باشد، گروه‌ها با مشکلات کمتری آثار خود را به صحنه می‌برند.

وی در پایان درباره عوامل نمایش «مهمان ناخوانده» که در بخش مسابقه تئاتر خردسال بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک ونوجوان حضور دارد، اظهار کرد: بازیگران نمایش عبارتند از: زهرا مریدی، نیلوفر سیاری و امیرمحمد انصافی؛ موسیقی: امیرمحمد انصافی؛ شعرهای نمایش: بارمان اهورا؛ طراحی و ساخت عروسک: زهرا مریدی؛ طراحی و ساخت اکسسوار: زهره قاسمی و دنیا قاسمی؛ طراحی و دوخت لباس: رویا تهرانی و دستیار کارگردان: هوتن آزادی است.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با هدف تقویت مهارت، رشد و آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، یکم تا ششم تیرماه به دبیری امیر مشهدی‌عباس با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در کهن شهر همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی: https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.