به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، حسین ربیعی، کارگردان نمایش «دروغ مبارک» که در بخش خیمه‌شب بازی جشنواره بیست و هفتم حضور دارد، درباره محتوای این اثر، گفت: مبارک یک کودک بازیگوش و سر به‌هواست که در کلاس درس نیز این‌گونه رفتارها را همواره ادامه می‌دهد. در طول داستان، او علی‌رغم نصیحت‌های مرشد، همچنان به شیطنت‌های خود در کلاس ادامه می‌دهد. در ادامه یک روز جارچی اعلام می‌کند که دیو سیاه وارد خیمه شده است. به محض شنیدن این خبر، مادر مبارک از او می‌خواهد که در خانه را ببندد تا دیو وارد منزل آنان نشود، اما او بر اساس بازیگوشی این کار را انجام نمی‌دهد و به مادر خود، درباره بسته بودن در خانه، دروغ می‌گوید. این کار مبارک سبب می‌شود که دیو سیاه وارد خانه آن‌ها شده و اتفاق هایی برای آنها رخ دهد که این موضوع سبب ایجاد تغییراتی در مبارک می‌شود.

او ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید، یکی از آموزه‌های دینی و اخلاقی ما، بحث راستگویی است که باید از همان ابتدای کودکی در بین افراد نهادینه شود تا در طول زندگی بتوانند به درستی قدم بردارند. با همین دیدگاه، ما در گروه نوجوانان «راگا» به این موضوع مهم در قالب نمایش عروسکی خیمه شب‌بازی و به شیوه گفتاری طنز، پرداختیم تا عواقب دروغ‌گویی را به کودکان و نوجوانان نشان دهیم.

این کارگردان برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را، عامل مهمی در رشد فرهنگی خواند و گفت: قطعاً این رویداد، به لحاظ فرهنگی و فکری در جامعه بسیار تأثیرگذار است؛ اما ای کاش جشنواره در زمان مدارس برگزار می‌شد زیرا در این صورت امکان حضور دانش آموزان و دعوت از مدارس بیشتر بود. در واقع برگزاری جشنواره در زمان خود سبب می‌شود که بتوانیم با قشر گسترده‌تری از مخاطبان این رویداد رو به رو شویم و بازخوردهای بیشتری نیز دریافت کنیم.

دیگر عوامل نمایش «دروغ مبارک»  عبارتند از: نویسنده و کارگردان: حسین ربیعی؛ عروسک‌گردان: عرشیا ربیعی؛ مرشد: علی انصاری؛ کمانچه: آرتا جعفری؛ تنبک، هلیا انصاری؛ ساخت عروسک: حسین ربیعی؛ طراح و دوخت لباس: صفورا ربیعی.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اول تا ششم تیرماه ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.