به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، گلنار اکبری، کارگردان اثر «قطعه گمشده» که در بخش تئاتر فراگیر جشنواره بیست و هفتم اجرا می‌شود، گفت: این اثر یک نمایش عروسکی است که نمایشنامه آن بر مبنای یکی از آثار معروف شل سیلور استاین نوشته شده است. این اثر داستان یک قطعه کوچک مثلثی شکل است که به دنبال بخش گمشده درون خود می‌گردد، زیرا سعی دارد که کامل شود. در کنار این اثر یک دایره نیز حضور دارد که یک هشتم درون او نیز خالی شده و به دنبال گمشده خود، در جستجو است. در واقع درون این نمایش شکل‌های هندسی به دنبال گمشده‌های خود هستند که نمادی از شرایط ما انسان‌هاست.

او درباره دلیل انتخاب این اثر، برای اجرا در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، بیان کرد: با توجه به اینکه، کار با کودکان توانیاب اجرا می‌شود، احساس کردم که موضوع این نمایش با شرایط این کودکان بسیار مطابقت دارد، زیرا به نوعی نشان‌دهنده خلأ و تنهایی بود که افراد به دنبال پر کردن آن هستند.

این کارگردان ادامه داد: همه انسان‌ها در زندگی تنها هستند اما این افراد به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارند، تنهاتر هستند. در واقع این نمایش سعی دارد به مخاطبان بگوید که الزاماً نیاز به کامل بودن، باعث ایجاد احساس خوب نمی‌شود و گاهی افراد با نقص‌ها و کمبودهای خود نیز می‌توانند در طی یک مسیر مثبت به نتایج دلخواهی دست پیدا کنند. در واقع درون این نمایش بیان می‌شود که افراد باید خود را با کمبودها و نقص‌های خود بپذیرند و این احساس نیاز به حضور اشخاص دیگر یا مباحثی از این دست را به سمت و سوی دیگری سوق دهند.

اکبری درباره حضور بخش فراگیر در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، گفت: گروه ما از طریق سازمان بهزیستی متوجه، افزوده شدن این بخش به جشنواره شد، زیرا این قسمت در سال‌های قبلی وجود نداشت. بنابراین بسیار خوشحال شدیم زیرا برای افرادی چون ما که با این کودکان کار می‌کنند، حضور در چنین رویداد معتبری مایه خرسندی است.

او ادامه داد: افزوده شدن این بخش به جشنواره، نشان می‌دهد که مسئولان به این کودکان و نوجوانان توجه دارند. این در حالی است که اغلب افراد توانیاب، به هنر، مخصوصاً تئاتر بسیار علاقه دارند و به وسیله آن می‌توانند پویایی خود را به دست آورند.

این کارگردان تصریح کرد: تجربه سال‌ها کار به من نشان داده که این کودکان و نوجوانان از حضور بر روی صحنه تئاتر بسیار لذت می‌برند و می‌توانند بر ترس‌ها و هراس‌های درونی خود فائق آیند. بنابراین امیدوارم که این بخش از جشنواره در سال‌های آینده نیز تداوم پیدا کند و شاهد فرصت‌های بیشتری برای افراد توانیاب در جشنواره‌های معتبر نمایشی باشیم. در واقع صرفاً وجود این بخش برای این کودکان حرکت خوب و رو به جلویی است.

دیگر عوامل نمایش «قطعه گمشده» عبارتند از: دراماتورژ: وحید کیارسی؛ بازیگران: مرتضی محبوبی، طیبه کاظمی، هادی الوندی و زهرا طیوری؛ مشاور کارگردان، طراح و سازنده عروسک: صبا مولودی؛ نوازنده: احسان محمدی؛ طراح پوستر و بروشور: رامین رستمی و دستیار کارگردان: فرانک وکیلی‌فر.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.