به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، امیرحسین انصافی، کارگردان نمایش «ویروس کشون» از اجرای این اثر به شیوه خم‌بازی در جشنواره بیست و هفتم خبر داد و در این باره گفت: خم‌بازی یکی از شیوه‌های نمایشی عروسکی سنتی ایرانی است که بر پایه نمایش‌های دیجی ویجی و پهلوان کچل، بنا شده است. نثری در این نمایش‌ها وجود دارد که متأسفانه در طول سالیان گذشته از بین رفته است بنابراین ما دست به احیای این شیوه از نمایش ایرانی زدیم.

این کارگردان ادامه داد: در این اثر، عروسک‌های دستکشی در یک خمره بزرگ هستند و به اجرای نمایش می‌پردازند. از آنجایی که مخاطب روز این اثر را مشاهده می‌کند، سعی کردیم که علی‌رغم شکل سنتی و عروسکی این شاخه از نمایش، موضوعی روز را در آن به تصویر بکشیم. بنابراین نمایش به روند مقابله انسان‌ها با ویروس کرونا می‌پردازد و مخاطبان کودک و نوجوان ما مشاهده می‌کنند که چطور انسان‌ها با اتحاد و به شکل نمادین آن، دست به دست یکدیگر می‌دهند و می‌توانند ویروس را از خمره بیرون کنند.

انصافی، حضور خیمه شب‌بازی و بخش‌های نقالی در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را یک اتفاق مثبت خواند و گفت: قطعاً حضور این بخش در جشنواره یک امکان مثبت است؛ زیرا این رویداد در بخش نمایش کودک و نوجوان، سال‌هاست که برگزار می‌شود و سابقه‌ای طولانی دارد.

او خاطرنشان کرد: این موضوع که آثار جشنواره توسط مخاطبان اصلی آن یعنی کودکان و نوجوانان دیده می‌شوند و حتی در بخش‌هایی نیز خود این گروه‌های سنی به عنوان عوامل کار حضور دارند، نکته بسیار مثبت و قابل توجهی است. به نظرم حضور کودکان و نوجوانان در بخش‌های نقالی و نمایش‌های سنتی می‌تواند در حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و نمایشی، بسیار مفید واقع شود.

این کارگردان خواستار توجه بیشتر به بحث آموزش نمایش سنتی شد و گفت: متأسفانه حلقه مفقوده در بخش نمایش ما همواره آموزش ضعیف بوده است و بچه‌های علاقمندی که عموماً تعداد آن‌ها نیز زیاد است، برای آموزش راه به جایی نمی‌برند.

انصافی ادامه داد: بسیاری از افراد علاقمند نمی‌دانند که برای آموزش باید به چه مراکزی مراجعه کنند و اساتید مجرب در این بخش به خوبی معرفی نمی‌شوند. بنابراین فکر می‌کنم که برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه این رویداد، می‌تواند کمک شایانی به این نقص جدی در عرصه آموزش کشور داشته باشد.

او کمبود نمایشنامه مناسب در بخش کودک و نوجوان را نیز جدی خواند و اظهار کرد: متأسفانه کمبود نمایشنامه مناسب نیز یکی دیگر از رنج‌های تئاتر کودک و نوجوان ماست؛ همین امر نیز سبب شده که بسیاری از هنرمندان نمایشنامه های تکراری و ترجمه شده را کار کنند. این در حالی است که ادامه این روند می‌تواند باعث تکراری شدن همه آثار شود و به تئاتر کودک و نوجوان ضربه‌ای جدی وارد کند. بنابراین شاید لازم باشد، مسئولان امر، برای برگزاری یک جشنواره تخصصی نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان نیز، اقدام کنند تا هنرمندان بتوانند از آثار برگزیده و منتخب این جشنواره به عنوان طرح‌های پیشنهادی بهره‌برداری کنند.

دیگر عوامل نمایش «ویروس کشون»  عبارتند از: نویسنده، کارگردان و بازیگر: امیرحسین انصافی؛ دستیار کارگردان: سید معصومه صفایی؛ عروسک‌گردان: فهیمه باروتچی؛ نوازنده: علی جباری؛ طراح پوستر و بروشور: رامین بهادری؛ طراح و سازنده دکور: هانیه زحمت‌کش و الهه میرزایی؛ طراح و سازنده عروسک‌ها: سپیده داداش‌پور.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.