گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «بی‌چرا زندگان» نوشته لیلی عاج به کارگردانی الهام شعبانی و تهیه‌کنندگی حمیدرضا علی‌نژاد از دوم خرداد ساعت 20 در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است. یلدا ‌عباسی، ساناز ‌نجفی، حدیث ‌میرامینی، توماج ‌دانش‌بهزادی، آیه ‌کیان‌‌پور، حمیدرضا محمدی و سمیه ‌برجی بازیگران این نمایش هستند.

شعبانی بازیگر تئاتر که با اجرای نمایش «بی‌چرا زندگان» نخستین تجربه کارگردانی خود را پشت سر می‌گذارد، در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای این اثر نوشته لیلی عاج گفت: سال 1398 تصمیم گرفتم نمایش «به وقت تهران» را که ایده آن از خودم بود و لیلی عاج آن را نوشت در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه آورم و از این رو شش ماه تمرین کردیم اما متاسفانه به دلایلی موفق به دریافت مجوز اجرا نشدیم. سال 1399 نوبت اجرا در مجموعه تئاتر شهر داشتم و بر آن شدم تا «به وقت تهران» را آنجا اجرا کنم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و از آنجا که میزانسن‌ها به شکلی بود که بازیگران کنار هم قرار داشتند، مجدد موفق به اجرا نشدیم و سپس از من خواسته شد تا نمایشنامه دیگری را جایگزین کنم و براین اساس طی گپ و گفت‌هایی با خانم عاج نمایشنامه «بی چرا زندگان» نوشته شد.

او ضمن اشاره به اینکه تمرین‌های این نمایش حدود سه ماه به طول انجامید، درباره موضوع و مضمون اثر عنوان کرد: نمایش درباره روزنامه‌نگاری است که در تمام مدت فعالیت خود تلاش کرده حوادث اجتماعی را تیتر اخبار خود قرار دهد اما او اکنون دچار بیماری آفازی (صداآزاری) شده و مدام صداهای آدم‌هایی که سعی داشته به آن‌ها کمک کند اما صدای آن‌ها شنیده نشده در ذهنش پر شده و آن آدم‌ها او را مقصر می‌دانند...

الهام شعبانی

شعبانی با بیان اینکه اتفاق‌های نمایش در دوران معاصر و در تیمارستان رخ می‌دهد، درباره سبک و فضای اجرایی «بی‌چرا زندگان» اظهار کرد: نمایش فضای سیال ذهن و کمی مالیخولیایی دارد و اتفاق‌های آن در ذهن روزنامه‌ می‌گذرد.

این بازیگر درباره ویژگی‌های نمایش یادآور شد: از آنجا که نخستین تجربه کارگردانی را پشت سر می‌گذارم، در حال آزمون و خطا هستم. این نمایش که روایتگر حوادث اجتماعی است به تنهایی انسان‌ها اشاره دارد. امیدوارم روزی تنهایی از جهان برچیده شود و کنار یکدیگر زندگی خوبی داشته باشیم.

در خلاصه داستان نمایش «بی‌چرا زندگان» آمده است: نترسم، نترسی، نترسید، نترسیدیم... آره نترسید... من فقط یه روزنامه‌نگارم که یه ستون داره با هزار کلمه... همین.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: مجری طرح: رها ‌جهانشاهی‌، جانشین تهیه: بهزاد جاودانفرد، مدیر تولید: هاتف ‌کلاته، طراح صحنه: امیرحسین ‌دوانی، طراح نور: علی ‌کوزه‌‌گر، آهنگساز و طراح صدا: بابک ‌کیوانی، طراح گریم: وحدت سرچونی، طراح لباس: مهرنوش ‌بیانی، طراحان حرکت: علی‌رضا شریفی، محمدرضا شریفی، طراح پوستر و بروشور: پدرام تنعمی، ساخت تیزر: جاوید ‌علیپور، عکاس: بابک ‌حقی، مدیر امور رسانه و تبلیغات: امیر ‌پارسائیان‌‌مهر، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: محمد‌حسن ‌درباغی‌‌فرد، دستیار کارگردان: مهسا ‌اسمعیل‌‌زاده، منشی صحنه: لاله ‌ابید، دستیار طراح صحنه: نازگل مهرانی، دستیاران طراح نور: امیرحسین سیر، علی‌رضا کوزه‌گر، محمدحسین کوزه‌گر، مجری گریم: سارینا بیگی، دوخت لباس: زهرا ‌بهرامی و روح‌اله مرادخانی، اجرای دکور: محمود قهرمانی، حمیدرضا یوسف‌زاده و احمد باباییان و حامی مالی: ورکا شاپ.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.