به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، تعدادی از هنرمندان و پژوهشگران کشورهای سوریه، عراق و لبنان با همراهی تعدادی از کارشناسان شناخته شده تئاتر کشورمان در یک وبینار بین‌المللی به بیان نقطه نظرات خود در حوزه «تاثیرات انقلاب اسلامی بر هنرهای نمایشی منطقه» می‌پردازند.

در این وبینار بین‌المللی که ساعت 16 تا 18 روز چهارشنبه بیست و چهارم فروردین ماه همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی توسط دفتر امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری دانشکده هنر و معاونت پژوهشی دانشگاه سوره به دبیری رامتین شهبازی مدرس دانشگاه، پژوهشگر و منتقد تئاتر برگزار می‌شود، نعیمه حسوکی از کشور سوریه، جبار حسین صبری از کشور عراق، رضا حسن اسکندر از لبنان، علی ظاهر از لبنان و کورش زارعی از کشورمان به ارائه نقطه‌نظرات خود می‌پردازند.

نعیمه حسوکی از جمله هنرمندان و پژوهشگران حوزه فرهنگ و هنر کشور سوریه است که تحصیلات خود را در مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس به پایان رسانده است. وی فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات عربی دانشگاه حلب است که علاوه بر تدریس در حوزه‌های مختلف زبان و ادبیات عربی و فارسی ترجمه کتاب‌های «آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان»، «نگاه پرباران– خاطران زنان در دوران دفاع مقدس» و مقالات متعددی از فارسی به عربی در مجله «سجسور ثقافیه» سوریه را به عهده داشته است.

جبار حسین صبری  هم از کارشناسان و پژوهشگران حوزه تئاتر کشور عراق است که مدرک دکترای فلسفه خود را از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه بغداد دریافت کرده است. وی علاوه بر نویسندگی، ترجمه و کارگردانی چندین اثر نمایشی مطرح حوزه تئاتر  و تالیف چندین اثر پژوهشی حوزه‌های مختلف تئاتر در حوزه نقد نیز حضور فعالی دارد. این در حالی است که  دریافت جایزه بهترین اجرای تلفیقی برای نمایش «حلبچه القلب» در جشنواره السلام، عضویت در اتحادیه نویسندگان عراق، عضو موسس باشگاه تئاتر کانون نویسندگان عراق، عضو موسس مرکز فرهنگ و هنر عراق، کارشناس بررسی متون و تماشای نمایش در معاونت سینما و تئاتر وزارت فرهنگ عراق، عضویت در هیات داوران جشنواره‌ها و مسابقات مختلف تئاتر و ادبیات، مشاور علمی مجله «الخشابه» در حوزه هنرهای نمایشی و ارائه چندین مقاله تخصصی در بخش‌های مختلف تئاتر بخشی از پیشینه فرهنگی هنری وی را تشکیل می‌دهد.

رضا حسن اسکندر از  کشور لبنان هم یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این وبینار است که داری مدرک دکترای پژوهش هنر است و هم اکنون به عنوان مدرس مجموعه‌های دانشگاهی چون دانشکده هنرهای زیبا و معماری بیروت و دانشکده ارتباطات بیروت مشغول به فعالیت است. ضمن اینکه فعالیت در عرصه‌های مختلف تهیه‌کنندگی سینما و تلویزیون، نویسندگی فیلمنامه، کارگردانی و مستندسازی از دیگر فعالیت‌های اجرایی این پژوهشگر است.

علی ظاهر از کشور لبنان هم از از جمله کارشناسان حوزه هنر و رسانه و گردشگری کشور لبنان است که علاوه بر مدیریت و سازماندهی چندین پروژه هنری، رسانه‌ای و گردشگری در کمیته‌های داوری چندین رویداد هنری و رسانه‌ای کشورهای لبنان، سوریه، مصر، ترکیه، تونس، قطر، امارات عربی متحده و ایران حضور داشته است. ضمن اینکه همراهی در پروژه های مشترک سینمایی و تلویزیونی کشورهای مختلف از دیگر فعالیت‌های این کارشناس مسائل فرهنگی هنری محسوب می‌شود.

کورش زارعی نیز از جمله هنرمندان و کارشناسان شناخته شده تئاتر کشورمان است که طی سال‌های اخیر علاوه بر نویسندگی، بازیگری، کارگردانی در چندین پروژه نمایشی، تلویزیونی و سینمایی، پروژه‌های مختلفی را در کشورهای مختلف با موضوعات انقلاب و حوزه مقاومت روی صحنه برده که هرکدام از آنها نیز با استقبال مخاطبان مواجه شده است. وی در کنار فعالیت‌های هنری و پژوهشی خود در عرصه تئاتر مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را نیز به عهده داشته است.

 این وبینار از ساعت 16 روز چهارشنبه24 فروردین ماه از تلویزیون تاتر ایران به صورت مستقیم پخش می‌شود. لازم به توضیح است طی روزهای گذشته دو وبینار «زیبایی‌شناسی تئاتر انقلاب اسلامی» به دبیری فرزاد معافی غفاری پژوهشگر و مدرس دانشگاه، با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، علی منتظری، محمدعلی خبری، هوشنگ توکلی و محمود فرهنگ و «نقش استان‌ها در تئاتر انقلاب اسلامی» به دبیری سعید اسدی مدرس دانشگاه و مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی با حضور علی رضایی از استان هرمزگان، جهانشیریار احمدی از استان بوشهر، رضا میرمعنوی از استان گیلان، احمد سپاسدار از استان فارس، منصور حیدری از استان آذربایجان شرقی از هنرمندان و پژوهشگران حوزه تئاتر استان‌ها در چارچوب «هفته هنر انقلاب اسلامی» پیش روی مخاطبان قرار گرفته بود.