گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «نینا و جادوی ماه‌ها» نمایش نوشته ماندانا ‌عبقری و کار علیرضا ‌دهقانی از هفتم فروردین ساعت 19 در تالار هنر روی صحنه است و ماندانا ‌عبقری، حسین ‌مزینانی، مسعود محرابی، سامان فرشیدنیا، حامد نظامی اصل، امیرحسین امانی، نرگس مروتی، رضوان ‌عباسی، مارال ‌عبدالحسین‌‌پور، یاسمن ‌رحیمی، صدف صمدی، سعید سلطانیان و غزاله ‌امیرسرداری در آن بازی می‌کنند.

دهقانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایش گفت: نمایشنامه «نینا و جادوی ماه‌ها» سال 1398 به تالار هنر ارائه و پس از تغییراتی که در مرحله بازخوانی متن انجام شد در نوبت اجرا قرار گرفت اما متاسفانه به دلیل کرونا و تعطیلی سالن‌ها و تالارهای نمایشی، روند تولید و اجرای آن به تعویق افتاد. بالاخره با حمایت مدیران قبلی و فعلی تالار، آقایان موذن و رفیعی در فروردین ۱۴۰۱ روی صحنه آمد.

او درباره موضوع و مضمون نمایش عنوان کرد: «نینا و جادوی ماه‌ها» روایت عشق دو کودک به مادر است؛ یکی شاهزاده که به یاد و خاطره مادر ازدست رفته‌اش در میانه زمستان تقاضای گل موگه که گلی بهاری و نماد عشق به مادر است می‌کند و دیگری نینا که برای گرفتن جایزه شاهزاده و برای درمان مادر بیمارش در شبی برفی برای یافتن موگه به جنگل می‌رود و به کلبه دوازده ماه می‌رسد. ماه‌ها به دلیل برآورده شدن آرزوی نینا نظم طبیعت را برهم می‌زنند و ماجراهای نمایش از همین‌جا آغاز می‌شود.

دهقانی همچنین افزود: در این اثر تلاش می‌شود به کودکان یادآور شویم روند طبیعی هر چیز بر اساس نظم و قاعده‌ای مشخص اتفاق می‌افتد و آرزوهای محال ممکن است پیامدهای ناخوشایندی در پی داشته باشد. نینا و شاهزاده جوان در بخشی از نمایش به دلیل به هم خوردن ترتیب فصل‌ها در ماه‌ها سرگردان می‌شوند و در این بهم‌ریختگی شاهزاده متوجه اشتباهاتش می‌شود.

این کارگردان تئاتر ضمن بیان اینکه داستان‌های نمایش در آستانه سال نو اتفاق می‌افتد و پس از آن در طی ماجراهایی فصل‌ها به سرعت و پی در پی می‌آیند و می‌روند، اظهار کرد: در نمایش «نینا و جادوی ماه‌ها» بر اثر اشتباه شاهزاده و پرتاب کردن گردنبندی خاص که هدیه ماه‌ها به نیناست، در میان برفاب‌ها، نظم آمد و رفت ماه‌ها به هم می‌ریزد تا درس‌هایی را به شاهزاده جوان بیاموزد. این نمایش با توجه به مضمون آموزشی درباره فصول، رفتارهای اجتماعی مناسب و طریقه صحیح تعامل با فقدان‌ها در کودکان، مناسب رده سنی کودک است و در عین حال با توجه به فلسفه نظم ترتیبی جهان، سنین اولیه نوجوانی را نیز در بر می‌گیرد.

علیرضا دهقانی درباره سبک و ضای اجرایی نمایش تصریح کرد: نمایش در فضای تلفیقی از عروسک، شیوه اجرای رئال و در بخشهایی سورئال، شعبده و مجیک و فرم و حرکت و پرفورمنس اجرا می‌شود.

1

او درباره ویژگی‌های نمایش «نینا و جادوی ماه‌ها» گفت: حضور ماه‌ها در نمایش ، فضای اجرایی آن را در کلبه ماه‌ها به سوی فضای سورئال سوق می‌دهد. استفاده از ترفندهای شعبده در فضای سورئال،  طراحی لباس متفاوت برای ماه‌ها، طراحی کلاه و کلاه گیس و موهای مصنوعی خاص، حرکات استفاده شده در بازی چهار فصل و شخصیت‌پردازی و همچنین شیوه تعاملی بازی بازیگران بخش‌های متفاوت کار برای ایجاد هماهنگی و هارمونی و استفاده از موسیقی‌های تلفیقی و نورپردازی کاملاً فانتزی و چشم‌نواز، از ویژگی‌های نمایش نینا و جادوی ماه‌هاست.

او در بخشی از صحبت‌هایش عنوان کرد: پس از وقفه بسیار طولانی در اجراهای نمایش در سراسر کشور و با توجه به حساسیت‌های مخاطب با توجه به دوران قرنطینه و پروتکل‌ها و همچنین بروز  هرگونه اتفاق غیرمترقبه برای عوامل اجرایی در شرایط حال حاضر، تولید و اجرای هر اثر نمایشی به دوئلی مبدل شده که دست‌اندرکاران هر نمایش را به میدان می‌کشاند، بدون آنکه دورنمایی معین و واضح از حاصل و دسترنج خود پیش رو داشته باشند. در این زمانه سخت برای رویش و بالندگی یک اثر بر روی صحنه، نیاز به حمایت مسئولین بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

این بازیگر تئاتر در ادامه افزود: هنر تئاتر در همه زمان‌ها طفلی بی‌پناه و تنها مانده است که فریاد یاری می‌طلبد. در زمانه‌ای که رسانه‌های قدرتمند و یارانه‌های نجومی می‌تواند سلیقه تماشاگر را تغییر دهد و او را به هر سمت و سویی که اراده می‌کند سوق دهد، تئاتر به دلیل حمایت نشدن مهجور مانده است. هنوز که هنوز است آشتی دادن مردم و مخاطب با تئاتر دغدغه اصلی جامعه تئاتر است، چه رسد به آنکه ویروسی منحوس شکاف بین تماشاگر و صحنه را عمیق و عمیق‌تر کرده است. در این وانفسا حمایت‌های مادی و معنوی، تجهیزات و ادوات حرفه‌ای که سطح کیفی اجرای اثر را تا حد بسیار عالی ارتقا دهد، خبررسانی و ساز و کار مناسب برای حضور هر چه بیشتر تماشاگر، نیاز هر اثر نمایشی است که اگر نادیده گرفته شود، طفل تنهای تئاتر روز به روز تنهاو تنهاتر خواهد شد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از طراح صحنه، طراح عروسک و ساخت عروسک: ماندانا ‌عبقری، روابط عمومی و مشاور تبلیغات: سجاد ‌آقابابایی، آزاده شهریاری‌فر (تماشاگران تئاتر نارنجی) عکاس: کوثرالسادات موسوی، طراح لباس: رکسانه عبقری، خواننده و موسیقی: دانیال استاد عبدالحمید، مدیر صحنه: یاسر محمدی و دستیار کارگردان: غزاله امیرسرداری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.