به گزارش هنرآنلاین، موسسه فرهنگی هنری «خط سوم‌ هنر» با هدف گرامیداشت هنرمندان فقید و با عنوان «فقدان سال صفر» مراسمی را برگزار کرد که طی آن علاوه بر هنرمندان، بنیانگذاران مجله‌های فیلم و فیلم‌امروز و نیز نیکنام حسینی‌پور مشاور مدیرعامل و محمدعلی کاروان معاون صندوق اعتباری هنر در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) حضور پیدا کرده و یاد هنرمندان فقید در سال ۱۴۰۰ را گرامی داشتند.

در ابتدای این برنامه سیدمحمد طباطبائی مدیر موسسه «خط سوم هنر» گفت: قرار بود مراسمی را با عنوان یادبود هنرمندان درگذشته سال ۱۴۰۰ برگزار کنیم که حتی برنامه‌ریزی‌ها و مقدمات اجرایی آن هم انجام شد ولی به دلیل عدم مساعدت و همراهی نهادهای متولی فرهنگ آن برنامه برگزار نشد. بر این مبنا قرار گذاشتیم در آخرین دوشنبه سال به همراه تعداد محدودی از فرهیختگان بر مزار هنرمندان درگذشته حلضر شویم و به آن‌ها بگوییم به یادشان هستیم و می‌مانیم و اگر عمری باقی باشد می‌خواهیم این را به یک رسم فرهنگی تبدیل کنیم که دوشنبه آخر هر سال در قطعه هنرمندان حاضر شویم و یاد آن هنرمندان فقید را گرامی بداریم.

در ادامه هنرمندان ابتدا بر مزار زنده‌نام ایران درودی حضور یافتند. در این قسمت تکتم نعیمی هنرمند طراح گرافیک و عضو هیأت مدیره بنیاد ایران درودی جملات کوتاهی را درباره این نقاش پیشگام بیان کرد. سپس مژگان خالقی نویسنده و کارگردان تئاتر بر مزار زنده یاد جلال ستاری او را اسطوره شناس و اسطوره دوستی معرفی کرد که چند نسل از هنرمندان از پژوهش‌های او برخوردار شده‌اند.

حاضران در ادامه مراسم بر مزار زنده‌یادان اکبر عالمی و خسرو سینایی حضور یافتند که در این قسمت سعید فلاح‌فر هنرمند عکاس گفت: عکاسان و مستندسازان در نسل پیش از ما، هم نسلان ما و نسل پس از ما به طور حتم از جناب اکبر عالمی تاثیر گرفته و آموخته‌اند.

سپس هوشنگ گلمکانی و عباس یاری از بنیانگذاران مجله‌های فیلم و فیلم‌امروز درباره نقش و جایگاه خسرو سینایی و اکبر عالمی صحبت کردند. همچنین سعید اسلام‌زاده روزنامه‌نگار، مجری و گوینده با اشاره به پژوهش و کتاب حبیب احمدزاده درباره صادق هدایت از فیلم «گفت‌وگو با سایه» ساخته زنده یاد خسرو سینایی یاد کرد. وی بر مزار کامبیز درمبخش از او به عنوان یکی از جهانی‌ترین هنرمندان ایرانی نام برد.

هنرمندان و اهالی رسانه همچنین با حضور بر مزار فرشته طائرپور، مهرزمان فخار منفرد، عزت‌الله مهرآوران، محمدعلی کشاورز، جمشید سماواتیان، شهریار تیمور پور، فرامرز پایور، عبدالوهاب شهیدی و تعدادی دیگر از هنرمندان یاد آن‌ها را گرامی داشتند. در پایان مراسم قطعه موسیقایی «بهار بی تو» با شعر بهروز افضلی، آهنگسازی و تنظیم محسن غلامی و با صدای فاضل جمشیدی رونمایی و پخش شد. سیاوش جمالی مستندساز و علی کوزه‌گر طراح نور هم از دیگر هنرمندان حاضر در این برنامه بودند.