گروه تئاتر هنرآنلاین: احمد گنجی، میثم مطهری، افشین سلیمان‌پور، علیرضا موسوی، آینا قطبی یعقوبی، سیامک افسایی، بیژن افشار، سیامک قطاعی، ابوالفضل شاه‌کرم، شهاب ملت‌خواه، درویش محمود، جلال ستاری، آیدین الفت، حسین فخرایی، علی سلیمانی، صادق صفایی، ملوک طلوع‌نژاد، علی مشایخی‌زاده، عزت‌الله مهرآوران، سیامک اطلسی، حسین عابد، صادق شباویز، ابراهیم پاکدل، ساشا کشوادی، حسن عظیمی، محمدعلی عبدالملکی، چنگیز جلیلوند، حمید لبخنده، شهریار تیمورپور، ایرج قوشچی، حاج‌علی عسگری، سعید تشکری و غلامرضا بایزان‌منش 33 نفر از هنرمندان و فعالان تئاتر بودند که در سال ۱۴۰۰ آسمانی شدند.

به رسم هر سال مروری می‌کنیم بر یاد و خاطره هنرمندان تئاتری که در سال ۱۴۰۰ از میان ما رفتند و یادشان را گرامی می‌داریم؛ بی‌تردید فقدان این هنرمندان از دست رفته در سال آتی احساس خواهد شد و یادشان همواره در دل‌ها باقی خواهد ماند.

احمد گنجی- دهم فروردین

گنجی متولد 17 اردیبهشت ماه سال 1344، از بازیگران، گویندگان و هنرمندان پیشکسوت نمایش‌های رادیویی بود. این هنرمند در طول سال‌های فعالیتش در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش، ایفاگر نقش‌های کلیدی مهمی در نمایش‌های رادیویی بود و مخاطبان رادیو او را با صدای خاطره‌انگیزش به یاد می‌آورند. احمد گنجی، شامگاه سه‌شنبه 10 فروردین ماه در سن ۵۶ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

میثم مطهری- سیزدهم فرودین

او متولد 1363 و دانش‌آموخته دکترای مطالعات تئاتر از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و در حوزه تحقیق و پژوهش فعالیت داشت. مطهری که یکی از اعضای فعال کانون کارگردانان خانه تئاتر بود، در سال ۹۶ نمایش «گرترود - روح پدر هملت» را در تالار مولوی روی صحنه برد. وی از کارمندان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز بود. این هنرمند جوان بامداد ۱۳ فروردین ماه بر اثر عارضه کلیوی درگذشت.

افشین سلیمانپور- بیست و هشتم فروردین

سلیمان‌پور هنرمند و بازیگر تئاتر بود و ایفای نقش در نمایش‌های «تالاب هشیلان» و «خانه پدری» به کارگردانی نوشین تبریزی از جمله آخرین تجربه‌های بازیگری او در عرصه تئاتر به شمار می‌رفت. او شامگاه شنبه ۲۸ فروردین به دلیل ایست قلبی چشم از جهان فروبست. افشین سلیمانپور از اواخر دهه هفتاد وارد فعالیت‌های حرفه‌ای تئاتری از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد. حضور در نمایش های «طعم آلوی جنگلی»، «گنجفه» و «شهر تنهایی من» و فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» از جمله تجربیات زنده یاد سلیمان‌پور در عرصه بازیگری بوده است.

علیرضا موسوی- یازدهم اردیبهشت

علیرضا موسوی بازیگر جوان تئاتر در سن 22 سالگی بر اثر عوارض ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت. او سابقه بازیگری و دستیاری کارگردان در نمایش‌های مختلفی چون «چند روایت مجهول و روزانه»، «همه درها به بیرون باز نمی‌شوند»، «مزا مزا» و «فیش آباد» را دارد.

آینا قطبی یعقوبی- دهم اردیبهشت

آینا قطبی یعقوبی نمایشنامه‌نویس، منتقد تئاتر و مترجم جوان پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری در سن 40 سالگی از دنیا رفت. او دانش‌آموخته تئاتر بود گرچه فرصتی برای اجرای نمایش نیافت ولی در حوزه نقد بسیار فعال و به عنوان منتقد در جامعه تئاتری شناخته شده بود

سیامک افسایی- سیزدهم اردیبهشت

افسایی کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون، متولد سال 1350 در قزوین بود. او از سال ۶۴ فعالیت در عرصه تئاتر را آغاز کرد و بیش از ۲۰ اثر نمایشی را کارگردانی کرده و نویسندگی ۶ نمایشنامه و بازی در ۶۰ نمایش را در کارنامه خود دارد. از مهم‌ترین آثار سیامک افسایی می‌توان به بازیگری در سریال «آنام» اشاره کرد. نمایش‌های «کا»، «دوبارگی»، «می خواستم اسب باشم»، «باغبان مرگ»، «شام خداحافظی»، «آسمان روزهای برفی» و «چشمهایت را ببند» از جمله آثاری است که سیامک افسایی روی صحنه برده است. این هنرمند همچنین در ایام شیوع کرونا نمایش «خرس‌های پاندا به روایت یک ساکسفونیست که دوستی در فرانکفورت دارد» را به صحنه برد. سیامک افسایی پس از ابتلا به بیماری کرونا صبح روز ۱۳ اردیبهشت درگذشت.

بیژن افشار- بیستم اردیبهشت

افشار متولد سال ۱۳۳۳، بازیگر قدیمی تئاتر، سینما و تلویزیون ایران پس از چند روز دست و پنجه نرم کردن با بیماری کرونا بیستم اردیبهشت ماه دار فانی را وداع گفت. او از اعضای فعال انجمن بازیگران خانه تئاتر بود و علاوه بر تجربه بازی در نمایش‌های مختلف در سینما و تلویزیون ایران نیز حضور مستمری داشت.

سیامک قطاعی- دهم خرداد

قطاعی از فعالان جوان تئاتر و موسیقی، صبح دوشنبه دهم خرداد ماه و در سن ۳۹ سالگی چشم از جهان فروبست. او که از فعالان جوان تئاتر و موسیقی ایران و متولد سال ۱۳۶۱ بود بعد از دوره‌ای مبارزه با بیماری سرطان، چشم از جهان فروبست. زنده‌یاد قطاعی در مقطعی از زمان در واحد تالارهای مجموعه تئاتر شهر به فعالیت مشغول بود. عضویت در گروه اجرایی پروژه موسیقایی «چند شب» نیز از دیگر فعالیت‌های زنده وی بود. زنده یاد قطاعی که سابقه فعالیت در گروه‌های اجرایی تئاتر و موسیقی را داشت، طی سال‌های اخیر هم به عنوان راهنمای فرهنگی در مجموعه بنیاد رودکی و هم بخش حراست این بنیاد فعالیت کرد.

ابوالفضل شاه کرم- اول تیر

ابوالفضل شاه‌کرم متولد سال ۱۳۳۴ در بیش از ۵۰ اثر نمایشی و چندین فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی بازی کرد. ایفای نقش در تئاترهایی همچون «کوچ»، «غربت»، «چشم در برابر چشم»، «میلاد»، «شبی در حلبی‌آباد» و فیلم‌های سینمایی «مارمولک»، «خرس»، «مهمان داریم» و نیز مجموعه‌های تلویزیونی «امام علی (ع)»، «خاک سرخ»، «آشپزباشی» و … بخشی از کارنامه هنری این بازیگر است. این بازیگر به دلیل مشکلات کلیوی و ریوی صبح دوشنبه ۳۱ خردادماه در بیمارستان از دنیا رفت.

شهاب ملتخواه- یازدهم تیر

او متولد سال ۱۳۳۱، نویسنده و کارگردان پیشکسوت مشهدی بود که به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت. از جمله مهم‌ترین آثار او می‌توان به فیلم سینمایی «شب حورا» اشاره کرد. نویسندگی بیش از صد نمایشنامه همچون «طاموره»، «قائد»، «خراسون»، «راه»، «داماد»، «قتیل»، «حماسه دو شهید»، «حشره‌کش‌ها»، «علی جمعه»، «قاف» و... ، نویسندگی بیش از ۲۵۰ نمایشنامه رادیویی برای صدای مرکز خراسان، نویسندگی و کارگردانی فیلم سینمایی «دیوار»، «آتا»، «زیر آتش» و «شب حورا»، تولید بیش از ۸ ساعت فیلم ۸ میلی‌متری از وقایع انقلاب و دفاع مقدس، کسب چندین دیپلم افتخار، تقدیرنامه و لوح زرین بخشی از کارنامه هنری ملت‌خواه را تشکیل داده است. او علاوه بر سینما و تئاتر در رشته‌های دیگری مانند نقاشی فعال و کتاب‌هایی را هم منتشر کرده ‌بود. «نور و نمایش»، «فریاد خون حبیب»، «پروانه‌ها و عروج» و «غزلنامه تابران» از جمله آثار مکتوب به جامانده از این هنرمند هستند. در کارنامه او خلق بیش از ۵۰۰ اثر نقاشی در سبک‌های مختلف و چهار مجموعه شعر از قدیم تا امروز به چشم می‌خورد. مرحوم ملت‌خواه سال 1367 در رشته کارشناسی صنایع دستی از دانشگاه هنر تهران فارغ‌التحصیل شد و مؤسس، مدیر عامل و مدرس اولین انجمن فیلمنامه‌نویسان در ایران (انجمن فیلمنامه‌نویسان خراسان) از ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۲ بود.

درویش محمود- هفدهم تیر

او که استاد مداحی و پرده‌خوانی بود بر اثر بیماری قلبی درگذشت. درویش محمود به همراه برادرش استاد درویش علی از نخستین حاملان زنده میراث ناملموس فرهنگی استان اصفهان بودند و در اسفند ماه ۱۳۹۶ همزمان با ثبت ملی هنر پرده‌خوانی و روضه‌خوانی در شهر وزوان از توابع شهرستان شاهین‌شهر و میمه در فهرست آثار ناملموس، فهرست حاملان زنده میراث ناملموس نامشان ثبت شد.

جلال ستاری- نهم مرداد

ستاری نویسنده، پژوهشگر و اسطوره‌شناس بود که در سن نود سالگی درگذشت. او سال ۱۳۱۰ در شهر رشت به دنیا آمد. در سوئیس تحصیل کرد و دکترا گرفت و یکی از استادان معروفش ژان پیاژه بود. ستاری در بیش از ۶۰ سال، فراتر از ۱۰۰ کتاب در زمینه‌های افسانه‌شناسی، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی تالیف و ترجمه کرده است. «اسطوره در جهان امروز»، «سیمای زن در فرهنگ ایران»، «آیین و اسطوره در تئاتر»، «جهان اسطوره‌شناسی»، «اسطورگی و فرهیختگی»، «نماد و نمایش»، «زمینه اجتماعی تعزیه و تئاتر در ایران»، «زبان رمزی قصه‌های پرشور»، «زمینه فرهنگ مردم»، «تاثیر سینما در کودک و نوجوان» و «مدخلی بر رمزشناسی عرفانی» عناوین برخی از آثار اوست. جایزه‌ای به نام جلال ستاری هر سال به پژوهشگران برتر نمایش ایرانی اهدا می‌شود.

آیدین الفت- چهاردهم مرداد

آیدین الفت از مهندسان و هنرمندان حوزه «صدا» در سن چهل و هشت سالگی بر اثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت.  او طی سال‌های اخیر از جمله هنرمندان فعال حوزه صدا در بخش‌های موسیقی، تئاتر، و سینما بود که در قالب مدیر یا مشاور پروژه با گروه‌ها و هنرمندان متعدد و شناخته‌شده‌ای همکاری داشته است. الفت که در زمینه آهنگسازی و خوانندگی هم فعالیت داشت تیر ماه سال جاری، تک آهنگ «سیراب شدم» با شعر، ملودی و خوانندگی خود را در دسترس مخاطبان قرار داد.

حسین فخرایی- نوزده مرداد

او هنرمند پیشکسوت تئاتر اهر و آذربایجان شرقی و متولد دی ماه سال ۱۳۲۰ شمسی بود که از پانزده سالگی وارد عرصه هنر شد و در سال ۱۳۳۸ برای اولین بار در این شهر به صحنه تئاتر رفت. مرحوم فخرایی سال ۱۳۳۹ کارت خبرنگاری «اطلاعات جوان» را دریافت کرد و به ارسال اخبار از رویدادهای هنری اهر مبادرت ورزید. او موسس «کلوپ هنری شهاب» در اهر بود و از آثاری که به کارگردانی او روی صحنه رفت، می توان به؛ «عدل الهی»، «حاجی جبار»، «صونا خانیم»، «حسن البکر»، «قهوه خانه مشد قنبر»، «فانوس نامه»، «در چنگال شیطان»، «فریادی بر طاق آسمان»، «چشم در برابر چشم» و «گداعلی» را نام برد. فخرایی در مهرماه ۱۳۷۳ پس از ۳۳ سال خدمت در آموزش پرورش به مقام بازنشستگی نایل آمد. او همچنین چندسال مسئولیت فرهنگسرای شهرداری اهر را نیز برعهده داشت. تابستان سال ۹۲ در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره تئاتر کوتاه اهر از استاد فخرایی تجلیل شد.

علی سلیمانی- بیست و یکم مرداد

سلیمانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون به دلیل ابتلا به کرونا در سن 50 سالگی درگذشت. از جمله آثاری که علی سلیمانی به ایفای نقش پرداخته است می‌توان به فیلم‌های سینمایی چون «بی‌پولی»، «نجات‌یافتگان»، «قارچ سمی»، «خاله سوسکه» و..... اشاره کرد و از جمله آثار تئاتری‌اش هم باید از کارگردانی و بازیگریش در دو اثر به نام «مردی در آینه» و «مکعب» نام برد. علی سلیمانی در تئاترهای «خنکای ختم خاطره»، «چشم به راه میرغضب»، «عزیز مایی»، «ترن»، «شکار روباه» به ایفای نقش پرداخته بود. از جمله مجموعه‌های تلویزیونی این هنرمند می‌‎توان به «وضعیت سفید»، «پایتخت 4»، «سقوط یک فرشته»، «داستان یک شهر» و... اشاره کرد.

صادق صفایی- چهارم شهریور

او  بازیگر سینما و تئاتر بود که بر اثر ایست قبلی و در سن ۶۰ سالگی دار فانی را وداع گفت. صادق صفایی متولد سال ۱۳۴۰ در شهر طبس در فیلم‌های متعدد سینمایی از جمله «آژانس شیشه ای»، «از کرخه تا راین»، «آخرین وسوسه‌های زمین»، «وقتی همه خواب بودند»، «خوابگاه دختران» و «سفر سرخ» به ایفای نقش پرداخته است. او برای ایفای نقش جانباز شیمیایی در فیلم «از کرخه تا راین» دیپلم افتخار بازیگر مکمل مرد جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده بود. صفایی همچنین در عرصه تئاتر نیز در نمایش‌هایی چون «دایره گچی قفقازی» حمید سمندریان، «مرغ دریایی» هما روستا و «باران اگر بخواهد» آرش آبسالان نیز به ایفای نقش پرداخته بود. او عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بود.

ملوک طلوعنژاد- بیستم شهریور

او پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و گروه نمایش رادیو گلستان بود. مرحوم طلوع‌نژاد که به دلیل ابتلاء به کرونا و قارچ سیاه چند هفته در بیمارستان بستری شده بود، بیستم شهریور ماه فوت کرد. بازی در سریال پایتخت، حضور در تئاترهای مختلف از جمله سوابق طلوع‌نژاد است.

علی مشایخیزاده- بیست و سوم شهریور

علی مشایخی‌زاده از کارکنان تلاشگر و پیشکسوت واحد صحنه مجموعه تئاتر شهر در سن ۶۳ سالگی به دلیل ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت. او طی بیست سال خدمت در مجموعه تئاتر علاوه بر مهارت‌های فنی و هنری در حوزه خیاطی و دوخت لباس تئاتر در آثار نمایشی متعددی به عنوان متصدی صحنه نیز حضور داشت.

IMG-20220314-WA0060

سیامک اطلسیچهارم مهر

او بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون بود که پس از دو هفته ابتلا به کرونا درگذشت. اطلسی در سال ۱۳۱۵ در ارومیه به دنیا آمد و از سال ۱۳۴۲ فعالیت هنری را در استودیو شاهین فیلم آغاز کرد و با پیشنهاد یکی از کارگردانان که فیلمش را برای دوبله آورده بود سر از دنیای بازیگری درآورد. بازی در سریال‌های «پدرسالار»، «معمای شاه» و «مختارنامه‌» از نقش‌آفرینی ماندگار زنده‌یاد اطلسی محسوب می‌شود. سیامک اطلسی چندی پیش در سریال «اپیدمی» به کارگردانی سجاد حسینی بازی کرده است.

عزتالله مهرآوران- شانزدهم مهر

او بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون بود که بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. مهرآوران در طول چند دهه فعالیت هنری هم بر صحنه تئاتر حضور داشته است و هم در سینما و تلویزیون. او در سینما با کارگردانان مختلفی چون رضا عطاران، محمدرضا هنرمند و ابراهیم حاتمی کیا همکاری داشته است که می‌توان به «آژانس شیشه‌ای»، «مومیایی» و «خوابم می‌آد» اشاره کرد. مهرآوران همچنین در سریال‌های مختلفی در فضای کمدی و ملودرام به ایفای نقش پرداخته و نقش‌های به یادماندنی از خود به جای گذاشته است که از جمله آنها می‌توان به سریال «لیسانسه‌ها»، «دزد و پلیس»، «وضعیت سفید» و… اشاره کرد. مهرآوران در سریال‌های خانگی همچون «هیولا» و «می‌خواهم زنده بمانم» نیز به نقش آفرینی پرداخته بود و «ساخت ایران ۳» از آخرین پروژه‌های سریالی او بود.

حسین عابد- چهاردهم مهر

حسین عابد بازیگر، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر در سن ۷۲ سالگی دار فانی را وداع گفت. او پیشکسوت تئاتر کشور و از بنیان‌گذاران تئاتر حوزه هنری بود و مدتی مدیریت این بخش را بر عهده داشت که بر این اساس در آموزش، پژوهش، نگارش، نمایش، چاپ و نشر، هدایت و کارشناسی شعب استان‌های حوزه هنری تأثیر به‌سزایی داشته است. مشارکت در شکل‌گیری جشنواره تئاتر فجر (پیروزی) در سطوح استانی، منطقه‌ای و سراسری هم از دیگر فعالیت‌های این هنرمند پیشکسوت بود. مشارکت در تأسیس مرکز اسلامی تئاتر– کارگاه تجربه، مشارکت در تأسیس شورای نظارت و کارشناسی مرکز هنرهای نمایشی تهران و هدایت و کارشناسی شعب استان‌های وزارت ارشاد، مشارکت در ایجاد جشنواره نمایش‌های سنتی و آیینی، مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد اسلامی، مشارکت در ایجاد جشنواره سوره (ماه) در سه استانی، منطقه‌ای، سراسری) حوزه هنری؛ سر دبیر مجموعه نمایشنامه‌های سوره (جوان و کودکان)؛ ایجاد واحد کارشناسی مرکز امور نمایش (داوری، نقد و بررسی حوزه مرکز و شعب استان‌ها) هدایت فعال نمایشی تبلیغات جبهه و جنگ در هشت سال دفاع مقدس نیز از سوابق مؤثر اوست. جدای از فعالیت‌های مدیریتی‌اش، در تأسیس گروه‌های آزاد نمایشی «زنده»، «مزدک» و «خانه هنر» مشارکت داشته است و بیش از ۱۶ اثر را روی صحنه برده است.

صادق شباویز- بیست و ششم مهر

او از نخستین بازیگران تئاتر مدرن ایران بود که در سن ۹۶ سالگی در برلین از دنیا رفت. شباویز از جمله همکاران عبدالحسین نوشین بود که پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و به دلیل عضویت در حزب توده به آلمان مهاجرت کرد. او  پس از مهاجرت به استخدام دویچه تئاتر برلین درآمد. صادق شباویز دانش‌آموخته مدرسه دارالفنون بود که از سال ۱۳۲۴ کارش را در تماشاخانه گیتی آغاز کرد و بعد از مدتی به همراه مصطفی اسکویی از اعضای گروه عبدالحسین نوشین شد. «برای شرف»، «ولپن»، «بادبزن خانم ویندرمیر»، «پرنده آبی» و «چراغ‌ گاز» تعدادی از نمایش‌هایی‌ هستند که شباویز به همراه گروه نوشین در آن ایفای نقش کرده است. درضمن او برادر عباس شباویز از مهم‍‌ترین تهیه‌کنندگان سینمای پیش از انقلاب بود.

ابراهیم پاکدل- بیست و هفتم مهر

او بازیگر، کارگردان، نویسنده و چهره‌پرداز باسابقه هنرهای نمایشی اهل استهبان استان فارس، متولد سال ۱۳۳۹ بود. پاکدل فعالیت هنری خود را از دوران کودکی در زادگاهش آغاز کرد و یکی از نخستین‌های هنر نمایش در این شهرستان به شمار می‌رود. حضور در ده‌ها نمایش، تعزیه و سیاه بازی بخشی از کارنامه کاری این هنرمند است‌.

ساشا کشوادی- نهم آبان

او کارگردان جوان تئاتر بود که در روزهای پایان عمرش قصد داشتف نمایش «اتاق» را در تماشاخانه سپند روی صحنه ببرد. کشوادی متولد 1364 که چندین تجربه کارگردانی تئاتر از جمله «واگیر ندارد» و «مرگ مشکوک» را در کارنامه کاری خود به ثبت رساند، بر اثر ایست قلبی درگذشت.

حسن عظیمی- نوزدهم آبان

حسن عظیمی، از فعالان قدیمی تئاتر و نمایش‌های آئینی و سنتی سن ۷۴ سالگی دار فانی را وداع گفت. او نمایش‌های مختلفی را نوشته و کارگردانی کرده بود و به عنوان بازیگر نیز در آثار خود حضور داشت. زنده یاد عظیمی را به‌عنوان رکوردار اجرا در تئاتر نصر می‌شناسند. ای در جشنواره‌های بین‌المللی فرانسه، اسپانیا، ارمنستان و بلاروس نیز اجرا داشت و کتاب «از لاله‌زار تا شانزه لیزه» را نیز به نگارش درآورده بود که توسط نشر افراز به چاپ رسیده است. عظیمی سال ۱۳۷۶ با بازی در فیلم سینمایی «اسکادران عشق» به کارگردانی سعید حاجی‌میری به طور جدی بازیگری در سینما را آغاز کرد. بازی در فیلم‌های سینمایی «دو زن» و سریال‌هایی چون «هزاردستان» و «روزگار جوانی» از جمله دیگر فعالیت‌های این هنرمند به شمار می‌رود. «آرزوهای طلایی»، «زندگی شیرین است»، «بازی‌سازان»، «کوزه شکسته»، «گلوله ای برای شازده» و «خواستگاری» از جمله نمایشنامه‌های او هستند.

محمدعلی عبدالملکی- بیست و ششم آبان

او بیش از 5 دهه در حوزه هنر نمایش فعالیت کرد و در در روزهای پایانی عمر مدیریت آموزشگاه هنرهای نمایشی ئاور سنندج را عهده دار بود. این هنرمند پیشکسوت کردستان بنیانگذار تئاتر عروسکی در کردستان و سابقه بازیگری و نویسندگی در صدا و سیمای مرکز استان را نیز در کارنامه هنری‌اش دارد. عبدالملکی که نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر است، در طول سال‌ها فعالیت در عرصه هنرهای نمایشی کردستان، خدمات شایانی به توسعه هنر تئاتر استان از خود به یادگار دارد. ترجمه کتاب‌های «آتلانتا»، «خمره‌ی» طلا و «جواهر سرخ» در حوزه نمایشنامه نویسی از آثار این هنرمند کردستانی است.

چنگیز جلیلوند- دوم آذر

چنگیز جلیلوند در سن 80 سالگی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. جلیلوند در آبان 1319 در شیراز به دنیا آمد. او فعالیت هنری خود را در سال 1336 و با تئاتر به همراه ابوالحسن تهامی آغاز کرد. دو سال بعد نخستین بار در فیلم سینمایی «آقای شانس»" بر پرده نقره‌ای حضور یافت. او پس از انقلاب اسلامی به مدت بیست سال به آمریکا سفر کرد و از سال  1377 بار دیگر به عرصه هنر بازگشت و در آثار سینمایی به ایفای نقش پرداخت. آخرین حضور مرحوم جلیلوند بر صحنه، با نمایش «"پدر» به کارگردانی محمود زنده‌نام سال 1396 در پردیس تئاتر شهرزاد رقم خورد.

 حمید لبخنده- هجدهم دی

او  هنرمند شناخته شده عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون بود که به دلیل عوارض ناشی از عمل جراحی چشم از جهان فروبست. لبخنده متولد سال ۱۳۳۰ در اهواز فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. او از جمله شاگردان زنده‌یاد حمید سمندریان بود و بعد از درگذشت سمندریان و همچنین زنده‌یاد هما روستا، مدیریت آکادمی سمندریان را عهده‌دار شد. لبخنده در عرصه کارگردانی تلویزیونی نیز فعالیت داشت و آثار ماندگاری را برای مخاطبان خلق کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به مجموعه‌های تلویزیونی پرطرفدار «در پناه تو» و «در قلب من» نام برد.

شهریار تیمورپور- بیست و یکم دی

او از هنرمندان پیشکسوت عرصه چهره‌پردازی متول سال ۱۳۳۸ در شهرستان بجنورد بود. او که از هنرمندان سابق واحد گریم مجموعه تئاتر شهر بود به دلیل عوارض ناشی از بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت. این هنرمند پس از طی دوران مقدماتی تحصیلی وارد دانشکده هنرهای زیبای تهران شد و مدرک کارشناسی نقاشی خود را دریافت کرد. او علاوه بر فعالیت در عرصه نقاشی به صورت حرفه‌ای در حوزه طراحی گریم و چهره‌پردازی نیز مهارت داشت و طی این سال‌ها علاوه بر حضور در مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه سنگلج به عنوان گریمور در بسیاری از حوزه‌های مختلف تلویزیون، سینما و تئاتر حضور فعالی داشت.

ایرج قوشچی- پنجم بهمن

قوشچی بازیگر پیشکسوت فعال در عرصه تئاتر، سینما، تلویزیون و کارمند بازنشسته فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان که سال‌ها در کسوت بازیگر هنرنمایی کرد و هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی او را همواره «عمو ایرج» خطاب می‌کردند او پس از تحمل مدتی رنج بیماری دار فانی را وداع گفت. زنده یاد ایرج قوشچی در نمایش‌های متعددی همچون «دشت سنگ»، «دیوارها را پاک نکنیم»، «نیلوفرهای آبی»، «یازر یاسر» و نیز فیلم‌های «بال‌های سپید»، «دوران سربی»، «باد در علفزار می پیچید» و «رسم عاشق کشی» نقش‌آفرینی کرده بود.

حاج علی عسگری- دهم بهمن

پیشکسوت تئاتر گیلان متولد سال ۱۳۲۲ بود. او پژوهشگر تئاتر به‌ ویژه تعزیه بود و مقاله‌های پژوهشی در این حوزه ارائه کرده بود. عسگری پژوهشگر و هنرپیشه گیلانی و فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه گیلان بود. نویسندگی نمایشنامه‌های «گیله‌مرد»، «عاشورا»، «خورشید کاروان» و کارگردانی نمایشنامه‌هایی چون «خورشید کاروان»، «خاک»، «چهره به چهره» و... از جمله آثار آن مرحوم بود که سال‌ها مسئولیت هنرهای نمایشی اداره کل ارشاد گیلان را برعهده داشت.

سعید تشکری- هجدهم بهمن

سعید تشکری داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس بود که به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت. او از جمله نویسندگان خراسانی است که طی سال‌های گذشته در زمینه نوشتن نمایشنامه و داستان های دینی و رضوی فعالیت داشت. سعید تشکری متولد ۱۳۴۲ در شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی و فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی بود. او نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر، عضو بین‌المللی کانون جهانی تئاتر، مدرس ادبیات نمایشی و عضو کانون منتقدان تئاتر بود. از سعید تشکری بیش از ۴۰ عنوان کتاب به یادگار مانده که از جمله آثار او می‌توان به کتاب‌های «شاه بهار»، «من هستم گیلگمش»، «سیمیا»، «پاریس، پاریس»، «هندوی شیدا»، «غریب، قریب»، «بار باران»  و «آرتیست» اشاره کرد. او سال‌ها در رادیو و تلویزیون مشغول فعالیت بود و سریال‌هایی مانند زمانه، واقعه و یوسف می‌آید از آثار او است. رمان‌نویسی، مقاله‌نویسی مطبوعاتی در حوزه ادبیات و نمایش از دیگر فعالیت‌های سعید تشکری در سال‌های فعالیت‌های ادبی و هنری این هنرمند خراسانی بود.

غلامرضا بایزان‌منش- سوم اسفند

غلامرضا بایزان‌منش، بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون در سن ۶۸ سالگی درگذشت. او مدتی به علت بیماری در بیمارستان بستری بود. این بازیگر متولد ۱۳۳۲ در مشهد بود و بازیگری را از سال ۱۳۵۷ در تئاتر آغاز کرد. بایزان‌منش در فیلم‌هایی چون «گمشده» اثر مهدی صباغ‌زاده، «طوفان شن» ساخته جواد شمقدری و «روز باران» به کارگردانی اسماعیل براری و سریال‌هایی مانند «فضل بن شاذان» ساخته علی غفاری و سریال «روایت عشق» به کارگردانی علاالدین رحیمی و انوشیروان ارجمند به نقش‌آفرینی پرداخته بود.