به گزارش هنرآنلاین، کوروش زارعی، شامگاه پنجشنبه در مراسم اختتامیه سومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی و تئاتر روح‌الله که با حضور مسئولان و هنرمندان در سالن اهل بیت اصفهان به همت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: ما در این جشنواره‌ها دور هم جمع می‌شویم تا یک رویداد تئاتری را جشن بگیریم و شادمان باشیم.

وی با بیان اینکه هنوز برای ما جا نیفتاده است که در این جشنواره‌ها برای جایزه گرفتن حضور پیدا نکنیم، تاکید کرد: ما برای برنده و بازنده شدن گرد نیامده‌ایم بلکه هدف ما دور هم جمع شدن و کسب تجربه است.

قضاوت در اندازه بضاعت اجراهای دیده شده

داور سومین جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله با اشاره به اینکه همه در این جشنواره برنده هستند چراکه از میان تعداد زیادی آثار به مرحله پایانی راه یافته‌اند، گفت: باید به این نکته توجه کنیم که به لحاظ تکنیکی و فنی باید به جشنواره‌ها خوب نگاه کنیم اما در این جشنواره در اندازه بضاعت اجراهای دیده شده قضاوت کردیم.

داور سومین جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله با تاکید بر اینکه با نگاه زیباشناسانه و عمیق باید به این نوع جشنواره‌ها نگاه کرد، گفت: در جشنواره تئاتر رضوی ما فقط موضوع شفا را می‌بینیم و در ارتباط با دریای بزرگ نعمت و بر کت‌های امام رضا نادیده گرفته شده است و به سیره تفکر و دانش امام رضا پرداخته نمی‌شود.

هنر چیزی جز زیبایی و زیباشناسی نیست

وی با تاکید بر این باور که بر همین مبنا باید در جشنواره روح الله باید به عرفان اندیشه و گفتمان جهانی امام نیز باید توجه شود، بیان کرد: هنر چیزی جز زیبایی و زیباشناسی نیست و اگر در جشنواره‌های موضوعی رعایت نشود نمی‌توانیم اندیشه خود را به تماشاگر منتقل کنیم؛ لازم است در ابتدا به این امر دقت کنیم و در ادامه به دنبال ترویج اندیشه و فکر از طریق آن باشیم.

زارعی در ارتباط با نمایش‌های راه یافته در سومین جشنواره تئاتر روح الله گفت: نمایشنامه‌های جشنواره اکثراً راجع به مسائل انقلاب بود و گرچه این موضوعات نیز از نهضت امام سرچشمه می‌گیرد اما در ارتباط با شخصیت امام خمینی محتوایی نداشت.

ابعاد پیچیده وجود امام را با زبان تئاتر به مخاطب ارائه دهیم

وی با اشاره به اینکه باید ابعاد پیچیده وجود امام را با زبان تئاتر به مخاطب ارائه دهیم، گفت: باید برای سال‌های آینده به نمایشنامه توجه ویژه شود چراکه اکنون ضعف محتوایی خاصی را در نمایشنامه‌ها شاهد بودیم.

داور سومین جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله گفت: در تکنیک‌ها و شیوه‌های اجرایی کارگردان‌ها دچار سردرگمی بودند و مسیر اجرا عوض می‌شد، به عنصر طراحی صحنه توجه نشده بود.

وی اضافه کرد: می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم که در آثار موضوعی یا نباید کار کنیم و یا باید تأثیرگذار باشیم و به ویژه در ارتباط با اندیشه امام باید با حساسیت بیشتر در اجرا و متن دقت کنیم.

نمایشنامه باید در عین جذابیت و سادگی نافذ و عمیق باشد

زارعی با بیان اینکه نمایشنامه باید در عین جذابیت و سادگی نافذ و عمیق باشد، گفت: نمایشنامه عنصر اصلی و شالوده اثر دراماتیک است اما با صراحت می گویم که در این جشنواره اصلاً نمایشنامه‌های خوبی نداشتیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: البته تا تنومند شدن این جشنواره راه زیادی در پیش است اما باید برای متون و اجراهایی که در در ارتباط با اندیشه امام است در سال‌های آینده با حساسیت بیشتری عمل شود.