به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، آیین رونمایی از پلتفرم «دیدارو» با شعار «چشم‌هایی رو به رویا» چهارشنبه ۱۹ اسفندماه در سالن ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را مژده لواسانی برعهده داشت، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران بیان کرد: اقدام به راه اندازی پلتفرم «دیدارو» در این روزهای سخت برای فرهنگ و هنر که شرایط مطلوبی ندارد، کاری درخور است. در روزگاری که هر جایی از این گفته می‌شود که هنرمندان درآمد زیادی دارند؛ در حالی که آن‌ها در سختی معیشت اند و به جای اینکه دست همدیگر را بگیریم مانع ایجاد می‌کنیم، این ارزشمند است که افرادی برای تئاتر نجیب و مظلوم ایران تلاش می‌کنند تا رشد و پیشرفتی در این هنر صورت بگیرد. علاقمندان هنرهای نمایشی در سایر استان‌ها حق دارند از تئاتر تهران ودیگر مناطق بهره مند شوند و تحقق این امر مهم با دیدارو ممکن است. همچنین با احتساب فارسی زبانان در ایران و سایر کشورها که جمعیت‌شان بالغ بر ۱۷۰ میلیون نفر می‌شود، با اجرای طرح «دیدارو» می‌توانند از هنر ایرانی بهره‌مند شوند.

وی افزود: وظیفه ما در خانه هنرمندان ایران این است که شرایط عرضه این امکان را فراهم کنیم و ما از همان ابتدا از این اقدام استقبال کردیم و اولین تجربه اجرای عمومی آن با نمایش «ژپتو» به کارگردانی اوشان محمودی در تماشاخانه ایرانشهر آغاز شده است.

رجبی معمار در پایان از زنده یاد محمد ابوالحسنی تهیه کننده «دیرین دیرین» که به دلیل کرونا درگذشت، یاد کرد. پدر این هنرمند فقید نیز در میان جمع حضور داشت.

مهدی حاج محمود عطار مدیر عامل «دیدارو» نیز در ادامه روی سن رفت و گفت: امروز جای حسین شیخ الاسلام که کسالت دارد، میان ما خالی است. دوست داشتم او در جمع ما بود و با این حمایت‌های خانه هنرمندان ایران، مجید رجبی معمار و پدر زنده یاد ابوالحسنی و دیگر عزیزان نتیجه و خروجی کار را می‌دید. محمد ابوالحسنی همیشه از کارهای سخت و ناشدنی استقبال می‌کرد. ۹۰ درصد مردم ایران او را به واسطه «دیرین دیرین» می‌شناسند، اما خیلی‌ها وقتی فهمیدند تعجب کردند که او صاحب مجموعه «دیدارو» است و خوشحالیم آرزوی او در تحقق سامانه واقعیت مجازی امروز محقق شده است. امیدواریم بتوانیم تحولی را به واسطه این امکان در سایر حوزه‌های سینما، آموزش و… نیز در ادامه رقم بزنیم.

محمد ابطحی نماینده «یونیدو» در ایران نیز پیام مدیرملی توسعه رسته فناوری اطلاعات یونیدو (توسعه صنعتی ملل متحد) را قرائت کرد که متن آن به شرح زیر است:

«بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال، امروز یک قدم مهم برای تحول صنایع خلاق، که بیشترین زیان را در بحران کرونا متحمل شدند، با توسعه پلتفرم دیدارو برداشت. من بیشتر هیجان زده‌ام که «یونیدو» نیز توانسته است در تأسیس این بنیاد و اجرای برنامه‌های آن مشارکت داشته باشد. امروز نقطه عطفی در تاریخ فناوری اطلاعات ایران است. ما در سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یویندو) کاملاً متعهد هستیم که تلاش‌های خود را برای بهبود و ارتقای صنعت فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال در جمهوری اسلامی ایران در برنامه توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار ادامه دهیم. از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر همکارانمان در وزارت کار، تیم «یونیدو»، تیم بنیاد و سایر سازمان‌های مرتبط قدردانی می‌کنم. در پایان یاد زنده یاد محمد ابوالحسنی، مؤسس بنیاد را گرامی می‌دارم و باور دارم امروز روح او هم از به ثمر نشستن کارهایش شاد و خوشنود است.»

حدیث لزرغلامی و مریم نراقی از اعضای تیم «دیدارو» در ادامه به دعوت مژده لواسانی روی سن آمدند. لزرغلامی بیان کرد: وقتی ما به هم پیوستیم بر ضد دیوانه سازها و بر همه موانع سر راه ایستادگی کردیم. امروز یک لحظه جادویی و تاریخی است که این اتفاق محقق شده است.

نراقی نیز گفت: برای اولین بار در ۱۹۲۸ واقعیت مجازی در مقاله «تئاتر و همزادش» توسط یک نویسنده فرانسوی به کار برده شد. «دیدارو» به عنوان سامانه واقعیت مجازی برای اولین بار در خاورمیانه است که از هنر تئاتر مظلوم و ریشه‌دار کارش را شروع کرده است.

وی در ادامه از همه دعوت کرد به احترام هنرمندان تئاتر بایستند. نراقی افزود: وی آر این امکان را به هر کس در هر جای جهان می‌دهد که از خانه‌اش اجراهای تئاتر را با یک عینک تماشا کند. اگر مساعدت مدیران دغدغه‌مند تئاتر، خانه هنرمندان ایران، مجید رجبی معمار، کیوان کثیریان و آقای برزگرزاده و سایر عزیزان همراه نبود این اتفاق محقق نمی‌شد.

مجید رجبی معمار، پدر زنده‌یاد ابوالحسنی، حسین مسافرآستانه، مهدی حاج‌محمود عطار، شهرام گیل‌آبادی، کیوان کثیریان، علیرضا تابش و محمد ابطحی با حضور روی صحنه از تابلوی پلتفرم «دیدارو» رونمایی کردند.

لزرغلامی از مژده لواسانی خواست به عنوان اولین نفر تماشای تئاتر «ژپتو» را که همزمان در ایرانشهر در حال اجراست، از طریق «دیدارو» تجربه کند. در ادامه مهران امامبخش بازیگر تئاتر، منوچهر اکبرلو و داوود نامور مدیر عمارت نوفل لوشاتو دیگر هنرمندانی بودند که به نمایندگی از حضار روی صحنه رفتند و از طریق عینک و پلتفرم «دیدارو» بخش‌هایی از یک تئاتر را تماشا کردند و تجربه خود را به اشتراک گذاشتند.

حدیث لزرغلامی در ادامه یک عینک را به گنجینه خانه هنرمندان ایران به عنوان نخستین مجموعه‌ای که تئاتر به صورت وی آر و واقعیت مجازی در آنجا دیده شده است، اهدا کرد.

مریم نراقی نیز درباره نحوه بهره‌مندی از امکان دیدارو برای تماشای تئاترها عنوان کرد: این امکان کارش را با نمایش «ژپتو» در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است. دو شب به صورت تست برای عزیزانی که عینک مخصوص را دارند در نظر گرفته شده و آن‌ها می‌توانند به تماشای تئاتر بنشینند و بعد از آن بلیت‌فروشی و متعاقباً در سایت خانه هنرمندان ایران اطلاع‌رسانی می‌شود. از سال آینده به بعد همه آثار تئاتر در حال اجرا در تماشاخانه ایرانشهر به صورت آنلاین از طریق «دیدارو» قابل تماشا خواهند بود و بلیت فروشی اساساً به دو شیوه برای تماشای حضوری یا آنلاین برای مخاطبان انجام می‌شود.