گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «یقین» نوشته و کار امیرحسین بختیاری از 29 بهمن ساعت 21 در تالار حافظ روی صحنه است و فرهاد داوری‌کیا، بهراد ‌محمدی، امیرعلی قلیپور، کیمیا ‌نصیری، محمد ‌حسین‌‌کیا، عاطفه ‌موسوی، سیدنیما سپهرار، شکیبا آدینه، هانیه آرمیده، مهیار دستمزدی و دانیال ‌یعقوبی در آن بازی می‌کنند.

بختیاری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایشنامه «یقین» گفت: ایده نگارش این نمایشنامه از پنج سال پیش از دغدغه‌مندی من به ژانر علمی تخیلی و بحث رئالیسم جادویی شکل گرفت. همواره دغدغه آن را داشتم که در یکسری از گروه‌ها، گروهک‌ها و سازمان‌ها که اصولاً بزهکارند همچون گروهک‌های تروریستی چه اتفاقی می‌افتد. آن‌ها برای کاهش خطر ایدئولوژیک فعالیت‌های خود مدارسی را تاسیس و پرورش کسانی را آغاز می‌کنند که از ابتدای زندگی‌ با ایدئولوژی آن‌ها همراهند و این نشان‌ می‌دهد بحث رشد ایدئولوژیک و عقیدتی بسیار موثر است.

او درباره موضوع و مضمون نمایش عنوان کرد: در «یقین» انسان‌های زبده با قابلیت‌های بالا انتخاب می‌شوند. تمام ذهن او را پاک می‌کنند و آنچه از ایدئولوژی، خاطرات و موضوع‌ها مد نظر است در ذهن او کارگذاری می‌شود. آزمایشگاه یقین برای سازمان‌های بزهکار کار می‌کند که می‌خواهند آن آدم‌ها را با خاطرات مصنوعی به خود و ایدئولوژی خودشان پایبند کنند. شاید این خاطرات القاشده، خاطرات پایبندکننده و وابسته‌کننده‌ای نباشد و صرفاً آزمایش می‌شود که انسان آن را می‌پذیرد یا خیر.

این کارگردان درباره سبک و فضای اجرایی نمایش گفت: به اعتقاد من مهم‌ترین رسالت تئاتر امروز، ایجاد یک سرگرمی مفید و مسرت‌بخش است که متاسفانه به طور کلی فراموش شده است. بنابراین یکی از دغدغه‌های من ایجاد سرگرمی برای مخاطب با یک داستان جذاب بود. پس سعی کردم تا حد امکان در این نمایش نکات اضافه را حذف و به موجزترین حالت ممکن داستان ذهنی‌ را مکتوب کنم و به اجرا درآورم.

او در ادامه افزود: صحنه‌های کوتاه این نمایش باعث شده مخاطب در یک لوکیشن، بیش از زمان سکانس واقعی یک فیلم باقی نماند. نمایشنامه یقین بسیار شبیه یک فیلمنامه است و این از علاقه من برای اجرای یک فیلم علمی تخیلی در صحنه تئاتر تعمداً اتفاق افتاده است. در صحنه، همه لوکیش‌های نمایش موجود است و جابه‌جایی صحنه‌ای اتفاق نمی‌افتد و بازیگران از لوکیشینی به لوکیشن دیگر می‌روند و انگار سکانس قبل در سکانس بعد دیزالو می‌شود و صحنه‌ها و قاب‌ها پشت هم نمایش داده می‌شوند. در این نمایش به تماشاگر این اجازه را داده‌ام به هر سو که انتخاب خودش است نگاه کند و به نظرم تماشاگر باید بیش از یک چیز برای دیدن داشته باشد.

نمایش «یقین» در تالار حافظ

بختیاری درباره ویژگی‌های نمایش «یقین» عنوان کرد: دکور متعدد که به وسیله آن توانستیم حق مطلب را ادا کنیم یکی از ویژگی‌های نمایش است. این نمایش بسیار شبیه یک فیلم علمی- تخیلی است که خرده درام‌های بسیاری در آن گنجانده شده و طراحی لباس در رئال‌ترین حال ممکن بوده تا تماشاگر احساس کند درون این پناهگاه قدیمی که تبدیل به یک آزمایشگاه فوق مدرن شده قرار دارد. به عنوان اولین تجربه کارگردانی «یقین» کاری بسیار سخت و سنگین برایم بود و تلاش کردیم بهترین را ارائه دهیم و امیدوارم توانسته باشیم در حد توان حق مطلب را ادا کنیم.

دیگر عوامل نمایش «یقین» عبارتند از مشاور کارگردان: حمیدرضا ‌خسروی ‌لرگانی، مشاور علمی، روانشناسی: فرزانه رستم‌زاده‌مهدابی، سرپرست گروه کارگردانی: عرفان افشار، دستیار برنامه‌ریزی: کیمیا سوبری، دستیاران کارگردان: سها پورمهدی، سهیل مارالانی، شیوا کوشکانی و مارال کریمی، منشی صحنه: مهسا ‌جعفری، طراح لباس:  پریا ‌رستگار، طراح صحنه: امیرحسین ‌بختیاری، طراح گریم و مجری گریم: کیمیا ‌نصیری، طراح نور: علیرضا صادقپور، آهنگساز:  علی حبیبی (me)، ساخت دکور:  محمود بختیاری، مدیر صحنه: دانیال ‌یعقوبی، دستیاران صحنه:  نیما هزار خانی، هورام صالحی تنها و شهریار ستارنیا، محتوای بصری صحنه: علی متقی، طراح گرافیک: محمدجواد ‌مهدویان، سرپرست عکاسان و تصویربرداران: آرمان ‌فقیهی، عکاسان: امین ‌سیار و سارا ‌صادقی، تصویربرداران: آرمان ‌فقیهی، نیلوفر ‌دلفریبی و پارسا خانبانی، تصویربرداری تیزر: آرمان ‌فقیهی و امین ‌سیار، تدوین تیزر: بهنام قاسمی، تبلیغات و روابط عمومی: سپنتا ‌پزشکی و امور چاپ: مجتمع چاپ برگ زرین.