به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، هادی حسنعلی، عضو هیئت انتخاب بخش‌های تئاتر خردسال، فراگیر، اجرای کودکان و نوجوان زیر ۱۸سال و بخش نقالی و خیمه شب‌بازی در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، گفت: بدیهی است که بخشی از معیارهای انتخاب در این جشنواره، بر موارد ذکر شده در فراخوان متمرکز شده بود، بنابراین در وهله نخست، مباحث مطرح شده در فراخوان مورد توجه قرار گرفت.

او ادامه داد: با توجه به اینکه در این دوره از جشنواره، محدودیتی در انتخاب موضوعات وجود نداشت، ما سعی کردیم که مواردی مانند ذوق و ارزش‌گذاری گروه و اعضای آن را نسبت به کار مد نظر قرار دهیم. کیفیت نیز از جمله مباحثی بود که در بخش‌های مختلفی نظیر نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، طراحی صحنه، بازیگری و ... مورد توجه ویژه هیئت انتخاب قرار گرفت.

عضو هیئت انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، درباره سطح آثار این دوره از جشنواره، بیان کرد: مشخص است که در این دوره نیز نظیر تمام جشنواره‌های دیگر، کارهای خوب، متوسط و ضعیف وجود داشت اما به دلیل شیوع بیماری کرونا طی دو سال اخیر و مشکلات بسیاری که گروه‌ها با آن مواجه بودند، می‌توان گفت که برخی از هنرمندان نتوانستند به شکل دلخواه کار کنند؛ بنابراین امکان مقایسه این دوره با سال‌های گذشته وجود ندارد، زیرا شرایط بسیاری سختی بر فضای هنر تئاتر در ابعاد مختلف اقتصادی، سلامتی و ... حاکم بود. در واقع هنرمندان به دلیل اتفاقاتی که رخ داد، نتوانستند در شرایط بحران به درستی کار کنند. البته این به معنای این نیست که آثار خوبی در این دوره وجود نداشت.

حسنعلی تصریح کرد: در این دوره به لحاظ کمی آثار زیادی به دبیرخانه رسید و در بخش کیفی نیز آثار با کیفیتی وجود داشت که به معیارهای هیئت انتخاب نزدیک بود و مورد تائید نیز قرار گرفتند.

او افزوده شدن بخش‌های تازه به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان این دوره را مثبت خواند و گفت: به نظرم جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به دو گروه سنی کودک و نوجوان کمک می‌کند تا بتوانند از طریق هنر، درک بهتری از دنیای اطراف و آینده خود به دست آورند. از سوی دیگر افزوده شدن بخش‌هایی نظیر اجرای کودکان و نوجوان زیر ۱۸سال نیز در این دوره، توانست نقش پررنگ‌تری برای این گروه سنی ایجاد کند تا جایی که من آثار بسیار خوب و جذابی در این بخش دیدم و کاملاً درک کردم که مربیان چقدر خوب و دقیق با بچه‌ها کار می‌کنند و چقدر موضوعات خوبی در این بخش انتخاب شده است. در این بخش جسارت‌ها و شجاعت‌هایی نیز در میان آثار دیده می‌شد که قابل تحسین بود؛ بنابراین به شخصه از افزوده شدن این بخش به جشنواره لذت بردم.

عضو هیئت انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: به نظرم این جشنواره فضایی برای ارائه کار هنرمندان تئاتر و مشاهده آثار یکدیگر است؛ بنابراین می‌توان گفت که این فضای تعاملی باعث رشد روند کاری گروه‌های هنری می‌شود. اما به طور کلی هر چقدر فراوانی آثار نمایشی برای کودکان و نوجوانان بیشتر باشد، این جشنواره نیز مفیدتر خواهد بود، بنابراین باید تلاش کنیم که کودکان بیشتری بتوانند این آثار را ببینند.

حسنعلی تصریح کرد: به نظر من روند کار این دوره از جشنواره بسیار مرتب و منظم بود و شرایط خوبی نیز برای دیدن آثار توسط هیئت انتخاب ایجاد شد که جای تشکر و تقدیر دارد.

او در پایان خواستار نمایش گسترده آثار این جشنواره در سطح کشور شد و گفت: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا بچه‌های بیشتری بتوانند این آثار را ببینند و امکان اجرای عمومی در شهرهای مختلف و استان‌های گوناگون برای این گروه‌ها فراهم شود، زیرا زمانی که همه بچه‌ها بتوانند تئاتر و نمایش ببیند، خوشایندترین اتفاق ممکن رخ می‌دهد.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/  دنبال کنید.