گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «آلاء» نوشته و کار محمد ‌کاظم‌‌تبار از 16 اسفند ساعت 18 در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه است؛ تئاتری که با بازی مرجان آقانوری و صدای علی ‌برجی و محمدرضا ‌آزادفرد اجرا می‌شود.

محمد کاظم‌تبار در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «آلاء» گفت: حدود شش ماه پیش دنبال داستان متفاوتی بودم و ایده‌ای به ذهنم رسید مبنی بر اینکه دختر عراقی به ایران وارد و دچار اتفاقاتی می‌شود. این ایده بسط و گسترش یافت و از این رو داستان زندگی آلاء شکل گرفت. در ادامه شکل‌گیری این زندگینامه که کاملاً خیالی است، نگارش متن آغاز شد و هر چه پیش رفتیم متوجه شدیم بهتر است اتفاقات با حضور یک بازیگر روایت و بازی شود و به همین دلیل «آلاء» تبدیل به یک نمایش تک‌نفره و منودرام شد.

او در ادامه افزود: با شکل‌گیری اولیه نمایشنامه با بازیگر نمایش وارد مذاکره شدیم و همزمان در روند نگارش نمایشنامه، تمرین‌ها آغاز شد تا نهایت به انسجامی رسیده و موفق شدیم آلاء‌ی فعلی را شکل دهیم.

این کارگردان درباره استفاده از حرکات و فیگورهای اریال یوگا در این نمایش عنوان کرد: ایده اولیه‌مان این بود که نمایش از داخل رحم یا پارچه‌ای آغاز شود و سپس دیدیم، اریال یوگا دقیقا این فضا را به ما می‌دهد علاوه بر اینکه این امکان را داریم که حرکات و قاب‌های بسیاری را با این فضا شکل دهیم. از سویی بازیگر نمایش نیز با این تکنیک و ورزش آشنایی داشت و اینگونه شد که ما با همکاری یکدیگر توانستیم این نمایش را با تکامل داشته‌های بازیگر در کنار بهره‌گیری از دانش مربی کاربلد شکل دهیم. حرکات نمایش توسط المیرا سبزه‌زار طراحی و شکل گرفت و کامل شد و ما توانستیم قاب‌های متعددی با استفاده منطقی و بجا از این حرکات را در نمایش داشته باشیم.  

او ضمن اشاره به اینکه داستان نمایش در شهر مرزی میان ایران و عراق و در سال‌های 1358 تا 1360 اتفاق می‌افتد، درباره ویژگی‌های این اثر یادآور شد: «آلاء» اولین نمایشی است که از حرکات و فیگورهای اریال یوگا در آن استفاده می‌شود. کار بسیاری دشواری است و سعی‌مان بر این بود تا حرکات در دل داستان و اتفاقات تنیده شده و جدا از آن نباشد از سویی تاکنون شاهد آن بوده‌ایم که داستان‌هایی که روایتگر فضای جنگ است، بیشتر رئالیستی و تکراری بوده‌اند اما آلاء متفاوت از دیگر داستان‌های جنگی است و اتفاقات در فضای سورئال رقم می‌خورد و شیوه اجرایی جدیدی دارد.

Ala2

محمد کاظم‌تبار در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوارم با این نمایش ظرفیت‌های اجرایی تئاتر دفاع مقدس و موضوعی را بیشتر و بزرگ‌تر بدانیم و محدود به گذشته و اتفاقاتی که تاکنون رقم خورده است، نباشیم تا این امکان را داشته باشیم از شیوه‌های اجرایی و تکنیک‌های مدرن که در قالب فرم است و از منظر قانون‌گذار مشکل ندارد، چه در تئاتر دفاع مقدس و چه دیگر آثار نمایشی بهره‌مند شویم.

در خلاصه داستان نمایش «آلاء» آمده است: چیزی تا سحر نمانده، لحظه‌ی وداع گاه اندوهگین نیست، هنگامه‌ای که شوق رسیدن در آن باشد، اکنون که سور جنگ دمیده و جدایی بینمان جاری است، من به طلوع خورشید وصالمان ایمان دارم، به خنده‌های ممتد کنار هم، به دستانی که دوباره هم قسم خواهند شد و عشق تبلور وجودیمان می‌شود...

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مدیر تولید: حامد ‌گودرزی، طراح نور: رضا ‌خضرایی، مربی اریال یوگا: المیرا سبزه‌زار، موسیقی: علی خاتمی،  طراح حرکت: امیر آقاجان، طراح پوستر: رامین ‌رستمی، مدیر روابط عمومی، مشاور رسانه‌ای: ناصر ‌ارباب، دستیار کارگردان: آرش نظری‌منشی، صحنه: فاطمه ‌عرب، دستیار تولید: علی کاظم‌تبار و عکاسان: فاطمه ‌عرب و شکوفه ‌درویش‌‌اولادی.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.