به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره تئاتر بین‌المللی کودک و نوجوان همدان، آناهیتا غنی‌زاده، عضو هیئت انتخاب بخش‌های خردسال، تئاتر فراگیر و نمایش‌های آیینی و سنتی در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، درباره طراحی بخش‌های تازه در این رویداد، گفت: علی‌رغم شرایط پیچیده دوران کرونا، خوشبختانه با آثار نسبتاً با کیفیتی در بخش‌های مختلف جشنواره رو به رو بودیم، که اساسا بسیار قابل تأمل بودند.

او افزود: بخش فراگیر جشنواره سبب شد که نمایش‌های خوب هنرمندان این عرصه که برخی از آنها سال‌هاست در این حوزه مشغول به کار هستند، دیده شود. بنابراین به نظرم شکل‌گیری این بخش مجزا کمک خواهد کرد تا این هنرمندان فضای بیشتری برای ابراز توانایی‌های خود داشته باشند و با انگیزه‌های بیشتر و جدی‌تری به فعالیت خود ادامه دهند.

عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان تصریح کرد: حضور بخش آیینی و سنتی و نمایش‌های اصیل ایرانی نظیر نقالی، خیمه شب بازی و ... برای اولین بار در جشنواره امسال گنجانده شد که حتماً می‌تواند در شناخت و آشنایی هر چه بیشتر مخاطبین کودک و نوجوان با این شیوه‌های نمایشی مهم و مؤثر، تأثیرگذار باشد. در بخش نقالی دو نکته بسیار قابل توجه به شمار می‌رود که باید به آن توجه کرد؛ یکی از این نکات مربوط به حضور و شرکت گروه‌های هنری از شهرهای مختلف و از نقاط گوناگون کشور است و نکته دیگر مربوط به حضور صد در صدی شرکت‌کنندگان کودک و نوجوان در این بخش است، که به نظر من بسیار ارزشمند و قابل تشویق است. به همین دلیل طرح رقابت میان آنان، برای ما در هیئت انتخاب بسیار چالش‌‌برانگیز بود؛ بر همین مبنا نیز، در نهایت خوشبختانه با پیشنهاد اضافه شدن تعداد بیشتری از ظرفیت جشنواره و حضور کودکان و نوجوانان در این بخش موافقت شد.

غنی‌زاده، حذف نگاه رقابتی از جشنواره کودکان و نوجوانان را یک ضرورت خواند و گفت: یکی از دغدغه‌های همیشگی من مسئله رقابتی بودن این جشنواره است زیرا رقابت نه تنها نتیجه مثبتی در روند فعالیت گروه‌ها به دنبال ندارد، بلکه گاهی باعث تخریب نیز می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه سال‌هاست که کار آموزشی انجام می‌دهم و با کودکان در ارتباط هستم، بارها اثرات مخرب رقابت را در چنین فضاهایی بر روی کودکان دیده‌ام، بنابراین بسیار خوشحال می‌شوم که این رویداد بسیار مهم و با ارزش نیز به سمت عبور از رقابتی شدن حرکت کند؛ البته امیدوارم که این نگاه و عبور از رقابت به تمامی بخش‌های مرتبط با کودکان و نوجوانان، از جمله آموزش و پرورش نیز تسری پیدا کند.

این هنرمند باسابقه در عرصه نمایش کودک و نوجوان پیشنهاد داد: برای عبور از نگاه رقابتی در روند برگزاری جشنواره، می‌توانیم آثار اجرایی این حوزه‌ها را در طول یک سال بررسی کنیم تا آثار منتخب قبل از جشنواره مشخص شوند. در واقع با این دیدگاه مخاطبان بر روی صحنه کارهای با کیفیت‌تری را خواهند دید، زیرا گروه‌ها می‌دانند که در حین اجرای کار برای عموم مورد توجه هیئت داوران و جشنواره قرار دارند. از سوی دیگر با این دیدگاه رقابت از جشنواره به شکل مناسب و کاملاً عادلانه‌ای حذف خواهد شد. البته بدیهی است که این نوع اقدامات نیازمند یک شرایط کاملاً نرمال و حمایت متولیان و مسئولین است که متأسفانه حداقل طی دو سال اخیر و به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا، میسر نشده است.

غنی‌زاده ادامه داد: در واقع کرونا به بدنه هنر تئاتر آسیبی جدی وارد کرد و سبب شد که برخی از گروه‌های تئاتری نیز در این دوره از جشنواره نتوانند به شکل دلخواه ظاهر شوند. البته برخی از آثار علی‌رغم مشکلاتی که داشتند، دارای کیفیت مناسبی برای ارائه بودند بنابراین ما نیز برخی کمبودها را که امکان پوشش آن طی یک ماه و نیم فاصله‌ای که تا جشنواره در پیش رو داریم، وجود داشت، کمرنگ دیدیم.

او درباره معیارهای اصلی انتخاب در این دوره از جشنواره گفت: بدیهی است که در روند داوری نکات ذکر شده در فراخوان برای ما نیز حائز اهمیت بود اما در کنار تمام مباحث مطرح شده، ما سعی کردیم که بر روی کیفیت تمرکزی جدی داشته باشیم. در وهله بعدی نیز ما سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که مخاطب و گروه هدف خود را به خوبی می‌شناسند.

غنی‌زاده برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان را یک رویداد مثبت و قابل دفاع خواند و گفت: به نظرم هنر تئاتر به حدی در جامعه ما مهجور است که هر نوع حرکتی در این راستا پسندیده و قابل دفاع است. در واقع هر نوع اقدامی که بتواند این هنر را به جامعه بشناساند و بستری برای دیده شدن آن ایجاد کند، قابل احترام و دفاع به شمار می‌رود.

عضو هیئت انتخاب بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان تأکید کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان تا قبل از شیوع بیماری کرونا و مشکلاتی که پس از آن بر جهان حاکم شد، جایگاه بسیار خوبی در سطح بین‌المللی به دست آورده بود و ما شاهد حضور گروه‌های تئاتری خوب از کشورهای متعدد و برگزاری کارگاه‌هایی بسیار با محتوا بودیم. بنابراین می‌توان گفت که این جشنواره جایگاه خود را چه در داخل و چه خارج از کشور به دست آورده است و می‌تواند تأثیر بسیار جدی و مثبتی چه بر جامعه هنرمندان و چه مخاطبان به دنبال داشته باشد.

غنی‌زاده خواستار حمایت بیشتر و همبستگی در روند برگزاری جشنواره‌های تئاتری کودکان و نوجوانان شد و گفت: به نظر من حمایت از جمله مباحثی است که جای خالی آن به شدت در کشور ما احساس می‌شود؛ زیرا با حمایت و هم بستگی دست‌اندرکاران در بخش‌ها و شاخه‌های مختلف، می‌توانیم به جای حرکت‌های موازی، یک اتفاق مثبت و کاملاً منسجم را شکل دهیم.

او خاطرنشان کرد: جشنواره کودک و نوجوان جدا از کانون پرورش فکری، انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، آموزش و پرورش و ... نیست، بنابراین لازم است که همه متولیان امر وارد عمل شوند و با همیاری در این عرصه عمل کنند؛ زیرا در این صورت می‌توانیم با همراهی یکدیگر، یک زیرساخت مناسب در این عرصه ایجاد کنیم و اتفاقی را شکل دهیم که در طول سال ادامه پیدا کند و مختص یک زمان خاص نباشد. به نظرم همکاری همه جانبه دستگاه‌ها و مسئولان مختلف، حتی می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران و حضور مناسب آنان در عرصه فرهنگ، هنر و تئاتر نیز منجر شود.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/  دنبال کنید.