گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «مرثیه‌ای در قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» نوشته رضا گشتاسب و کار مجتبی رستمی‌فر از اهواز، امروز پنجشنبه 21 بهمن ساعت 18:30 در بخش رقابتی صحنه‌ای چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه خواهد آمد. این نمایش برگزیده سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان بوده است.

مجتبی رستمی‌فر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش گفت: از ابتدا ایده‌پردازی، جنس فضا و ژانر نمایشنامه «مرثیه‌ای در قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» طی گفت‌وگو و مذاکراتی با رضا گشتاسب نویسنده متن شکل گرفت و نوشته شد.

او در ادامه افزود: نمایشنامه اقتباسی از «ژولیوس سزار» ویلیام شکسپیر و حکایت سیمرغ از  منطق‌الطیر عطار نیشابوری است. دو قصه با یکدیگر تلفیق شده و نمایشنامه «مرثیه‌ای در قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» شکل گرفته است.

1

این کارگردان تئاتر درباره سبک و فضای اجرایی نمایش عنوان کرد: این نمایش تلفیقی از تصویرسازی، نور، رنگ، طراحی حرکت، فرم و ... است و قرار نیست تماشاگر صرفاً شنونده و یا تنها بیننده باشد. بخش‌هایی از حکایت سیمرغ، اشعاری از عطار نیشابوری است و لطافت شعر در فرم اجرایی نمایش دیده می‌شود. حرکت، نور، لباس و محتوای نمایشنامه همگی دست به دست هم دادند تا با فرم اجرایی اکسپرسیونیسم یک اثر هنری شکل بگیرد.

او در ادامه افزود: فرم اجرایی نمایش «مرثیه‌ای در قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» تقریباً شبیه نمایش «همه فرزندان مکبث» است. آن زمان برای چنین فرم اجرایی بسیار هراسان بودم اما پس از اینکه «همه فرزندان مکبث» موفق به دریافت تندیس از جشنواره تئاتر فجر شد این نگرانی از بین رفت و اعتماد به نفس گرفتم.

رستمی‌فر ضمن اشاره به اینکه نمایش 35 بازیگر و 13 همسرا دارد، تصریح کرد: تمام تلاشم بر این بوده تا مخاطب لحظه به لحظه با نمایش خو گرفته و با استفاده از تمام عناصر بصری گره ارتباطی میان نمایش و مخاطب خاص و عام شکل بگیرد.

او که چهارمین بار است در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، در بخشی از صحبت‌هایش گفت: متاسفانه ما یک روز پیش از اجرا به تهران آمدیم و پس از اجرای نمایش نیز باید به شهرمان بازگردیم. به نظرم شکل درست آن است که باید در طول جشنواره گروه‌های نمایش این امکان را داشته باشند تا همه کارها را ببینند و درباره آن‌ها صحبت کنند و دیالوگی میان‌شان برقرار شود تا به یک تعامل برسند.

2

بازیگران نمایش عبارتند از جواد صداقت، شاهده خدادادی، الهام ابنی، پوریا ریحانی، رضا چهرازی، حسین کیانـی، مهدی صفی‌آبادی، آرمین تدین، عاطفه کلاه‌کـج، نیایش مرثیه‌زاده، ریحانه مسعودی، ندا طاهری، میرا طاهری، بنیامین یزدانی، پارسا امینی، مصطفی کردانی، عباس شرفی، احمد شجری، امیرحسین سلمان‌ساعدی، ایمان ظفریان، علی زبیدانیان، محمد عنایت‌زاده، اسکندر قنبری، حسین زارعی، نیما نعمتی، ســـعید زرگران، هاشم ناصری و امیریوسف حسینی.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: وضعیــت روم بــهــم ریختــه و آشــفتگی رستــارس روم را گرفتــه. شرمسـاری شکسـت سـال‎ها پیـش از ایرانیـان، رومیـان را بـه ملتـی شکسـت خـورده تبدیـل کـرده کـه...

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر تا 26 بهمن ماه به دبیریحسین مسافرآستانه در حال برگزاری است.