به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، متن پیام محمود سالاری، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این رویداد به شرح زیر است:

«رویداد باشکوه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر که همه‌ساله به افتخار و مقارن با جشن‌های پیروزی انقلاب‌ اسلامی برگزار می‌شود، عالی‌ترین تجلی‌گاه تئاتر کشور است؛ مجال ویژه‌ای که ضمن ارائه‌ تازه‌ترین دستاوردهای ذوقی و نمایشی، خانواده و اهالی تئاتر ایران را گردهم می‌آورد.

صاحب‌نظران در طول تاریخ برای هنر نمایش و تئاتر وجوه مختلفی را متصور بوده‌اند که از آن میان وجه اجتماعی آن یکی از شاخصه‌های بحث‌انگیز است. از سوی دیگر دیدن این هنر به یمن و موهبت زنده بودن و برکت هم‌نفسی با تماشاگران، انسانی‌ترین هنرها نیز لقب دارد که فرهنگ از دل آن جوانه می‌زند.

جامعه‌شناسان رشد و تعالی فرهنگی یک جامعه و هر قوم و ملتی را با حضور و منزلت تئاتر در آن جامعه اندازه‌گیری می‌کنند. هنری که مخاطب اصلی آن مردم هستند و مردمی‌ترین هنرهاست.

تئاتر در اولین وظیفه، باید رویکردی مردمی داشته باشد و به فرهنگ، دغدغه، آرمان‌ها، اعتقادات و باورهای آنان پرداخته و از آنان فاصله نگیرد و همواره آینه‌ حیات جمعی و الگوی آن باشد. تئاتر زمانی به جایگاه حقیقی خود می‌رسد که مردم دوستش بدارند و با آن پیوند برقرار سازند.

حضور چشمگیر علاقه‌مندان و هنرمندان تئاتر در جشنواره با آماری درخور توجه در این رویداد ملی و بین‌المللی حاکی از اعتماد هنرمندان و خانواده‌ تئاتر ایران به این حرکت فرهنگی‌ است و جای بسی خوشحالی ا‌ست که بخش‌هایی از این جشنواره امسال در ادامه‌ سیاست تمرکززدایی در استان یزد انجام می‌پذیرد که این مشارکت و همدلی در اشاعه و گسترش این رویداد ارزشمند گامی در جهت تحکیم فرهنگ ملی و وفاق اجتماعی است.

نکته‌ دیگری که قابل یادآوری است، اظهار تشکر و تقدیر بسیار از هنرمندان و آفرینشگرانی است که در شرایط بحرانی و باوجود این ویروس منحوس با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی خود را مهیای اجراهای صحنه‌ای نموده‌اند که امید است با اقبال مخاطبان و مردم شریف و فرهنگ‌دوست ایران مواجه شده و پنجره‌های تازه‌ای را به روی افق تئاتر ایران بگشاید.

اینجانب خود را هم در این جشنواره و هم در جریان و فرآیند رشد و برنامه‌ریزی تئاتر ایران و مهندسی فرهنگی آن مؤظف می‌دانم که در کنار نمایشگران بمانم و همچنان به رویکرد تئاتر مذهبی، ملی، آئینی و سنتی و هر آن‌چه که از طریق این رسانه‌ شریف ما را به هویت ملی خودمان نزدیک‌تر می‌سازد با عشق و علاقه مدد رسانم.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۱۴ تا ۲۶ بهمن به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود و اخبار آن در سایت fitf.ir در دسترس است.