گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «سایر بازماندگان» نوشته ساناز اسدی و کار مهرداد ‌مصطفوی از 20 دی ساعت 20:30 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر ‌روی صحنه است. بازیگران این نمایش ابراهیم ‌عزیزی، امیر ‌جنانی، آیدین ‌بهاری، پرهام ‌یداللهی و داوود ‌پژمان‌‌فر هستند.

مهرداد مصطفوی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «سایر بازماندگان» گفت: پروسه شکل‌گیری این نمایش به پیش از شیوع ویروس کرونا بازمی‌گردد. عنصر و اتمسفر خانه، خانواده و چالش‌های آن همواره برایم بسیار جذاب بوده است و از این رو آن را با نویسنده نمایشنامه مطرح کردم و پس از طرح ایده و اتودهای مختلف به این اثر رسیدیم.

او در ادامه افزود: «سایر بازماندگان» درباره اتفاقات درون یک خانواده در دو ده زمانی از سال 1370 تا 1390 است و به پروسه اتفاقات برای شخصیت‌های نمایش، در گذر زمان پرداخته می‌شود.

این مدرس، داستان نمایش «سایر بازماندگان» را اینگونه توضیح داد: نمایش با مرگ مادر خانواده در اثر یک تصادف که پدر مقصر اصلی آن بوده، آغاز می‌شود و بستری مهیا شده برای مواجهه فرزندان خانواده به منظور شکل‌گیری بحران. فرزند بزرگ خانواده دست به انتقام می‌زند و...

مصطفوی درباره ویژگی‌های این نمایش عنوان کرد: زنی در این نمایش حضور ندارد اما کل داستان درباره یک زن است. در ابتدای شکل‌گیری نمایش اینگونه نبود و سه زن در آن حضور داشتند اما ازآنجا که معتقدم غیاب به اهمیت می‌افزاید، بر آن شدم تا با حذف به اهمیت بیافزایم.

کارگردان نمایش «فیل در تاریکی» درباره سبک و فضای اجرایی نمایش «سایر بازماندگان» اظهار کرد: همواره به دنبال آن بودم تا با حذف عناصر اضافه و کمینه‌گرایی تخیل تماشاگر را درگیر کنم و این شیوه انتزاعی در این نمایش نیز وجود دارد. از عناصر یک خانه تنها تختی در صحنه است که مکانی برای آرامش و آسایش است. تخت مهمترین عنصر در این نمایش است چراکه به واسطه آن غیاب زن در کنار شخصیت اصلی (پدر) بیشتر به چشم می‌آید.

او همچنین اضافه کرد: استفاده از بدن وقابلیت بازیگران و همچنین بهره از نور در این نمایش بسیار موثر بوده است. مصطفوی در پایان صحبت‌هایش گفت: احساس می‌کنم شاید قصه‌ها تکراری شده‌‌اند و داستان جدیدی برای گفتن نیست و از این رو باید با فرم‌های جدیدی آن قصه‌ها روایت شوند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح: رها ‌جهانشاهی، سرمایه‌گذار:  علی حسن‌زاده، آهنگساز: آنکیدو دارش،  طراح نور: علی ‌کوزه‌‌گر، طراح صحنه: مجتبی رجبی، معمار طراح لباس: نسرین ‌خرمی، طراح گرافیک: فریده ‌براتی، فوتو‌موشن: صمد قربان‌زاده، مشاور کارگردان: مریم سالمی، دستیار کارگردان: کامیار ‌دریاکناری، عکاس: گلدیس نمازیان، منشی صحنه: سحر خرم‌نژاد، روابط عمومی: نوید ‌آغاز، دستیاران صحنه: ساناز ‌سلیمانی، امیرحسین ‌احمدی ‌پازوکی، دستیار لباس: نگین ‌جاوید و مسئول صدا: علیرضا اعتماد.

در خلاصه داستان نمایش «سایر بازماندگان» آمده است: صمد فاتح پس از مرگ ناگهانی همسرش در یک تصادف با پسرانش روبرو می‌شود و...

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.