گروه تئاتر هنرآنلاین، نمایش «آخرین قطره از نیمه‌ی پر لیوان» نوشته و کار آرش واحدی از 20 دی ماه ساعت 20:15 در سالن انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است. بازیگران این نمایش سمن قناد و محمد معتضدی هستند.

سمن قناد بازیگر زن این نمایش در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره بازی در این نمایش و روند تمرینات گفت: من در نمایش «تملیخا» که به تازگی در مجموعه تئاترشهر روی صحنه بود، ایفای نقش داشتم و از آن طریق به تیم آرش واحدی اضافه شدم. ابتدا قرار بود نمایش «آخرین قطره از نیمه‌ی پر لیوان» به صورت مونولوگ اجرا شود. البته به این شکل که یک شب بازیگر زن و یک شب بازیگر مرد جداگانه روی صحنه بروند و ما با این پیش فرض تمرین‌ها را نزدیک به 5 ماه ادامه دادیم. اما در ادامه تصمیم بر آن شد که متن بین دو بازیگر تقسیم و بخش بخش به صورت همزمان اجرا شود.

او در توضیح کاراکتری که در این نمایش ایفاگر نقش آن است، عنوان کرد: این کاراکتر یک شخص مشاهده‌گر و قضاوتگر است و در طول مسیری که طی می‌کند، همه چیز را مشاهده، مقایسه و قضاوت می‌کند. او به دنبال کسی است تا تنهایی‌هایش را با او پر کند. با توجه به اینکه این نقش هم از نگاه یک زن و هم از نگاه یک مرد بیان می‌شود، خصوصیات کاراکتر زن یک فرد مثبت‌اندیش، با شور و شوق و با هیجانات فراوان است. او چندان نیمه خالی را نمی‌بیند و تقریبا تا یک سوم پایانی اثر سعی بر حل مشکلات دارد ولی رفته رفته باعث می‌شود این مثبت‌نگری تغییر کند و او را مجاب به دیدن نیمه خالی ماجرا کند. شاید جذاب‌ترین خصوصیت این کاراکتر در لحظه بودن اوست و غم‌هایش را سریع فراموش می‌کند و مکرر تلاش می‌کند، وضعیت موجود را بهبود بخشد.

4

قناد درباره ویژگی‌های این نمایش یادآور شد: طنز اجتماعی و انتقادی موجود در نمایش و موضوع مهاجرت و پناهندگی و مسائل و مشکلاتی که باعث این امر می‌شود و امروزه ممکن است دغدغه بسیاری از مخاطبان باشد، از جذابیت‌های این نمایش است و شاید اقشار بسیاری از جامعه با آن همذات‌پنداری می‌کنند.

او درپایان صحبت‌های در پاسخ به این سوال که تصویری که از آینده‌ بشریت دارد، تا چه میزان نزدیک به تصویری است که در این نمایش است؟ تصریح کرد: با توجه به فقر و گرسنگی که در همین دوره پاندمیک کرونا در کل جهان تشدید شده، گرمایش زمین و انواع آلودگی‌‌ها و شکافی که از نظر اقتصادی، سیاسی و غیره میان کشورهای جهان اول و جهان سوم وجود دارد، باعث می‌شود که هر چقدر هم بخواهیم مثبت‌اندیش باشیم، اما این سرنوشت و آوارگی‌ها ممکن است سرنوشت بسیاری از انسان‌ها باشد.

محمد معتضدی دیگر بازیگر درباره پیوستن خود به نمایش «آخرین قطره از نیمه‌ی پر لیوان» گفت: از طریق یکی از دوستانم با آرش واحدی آشنا شدم. طی صحبتی که با واحدی داشتم، او به من گفت که ظاهراً بازی من را در نمایش «خاطرات هنرپیشه» پسندیده بوده. سپس نمایشنامه را خواندم و آن را دوست داشتم و این‌پروژه دلیلی شد برای همکاری من و آرش واحدی. تمرین‌ها هم از اوایل پاییز شروع شد و‌ پس از گفت‌وگوهای طولانی و مفصل به درک درستی از کاراکتر رسیدیم و روند معمول تمرین‌های نمایش را یافتیم. همچنان پیش از هر اجرا با هم گپ می‌زنیم و به نوعی تمرین‌ها ادامه دارد.

معتضدی درباره شخصیتی که این نمایش ایفا می‌کند، عنوان کرد: نگاه من به این کارکتر اینگونه است که انگار او یک مدل شازده کوچولو است که از دنیا و آدم‌های آن، برای فردی خارج از این فضا تعریف می‌کند. اما آنچه که دیده می‌شود اینگونه است که روند سیال زندگی این شخصیت را تقریباً با خود می‌برد و دیگر آنقدر برای کنترل شرایط اراده‌ای ندارد.

این بازیگر درباره ویژگی‌های نمایش «آخرین قطره از نیمه‌ی پر لیوان»، اظهار کرد: هر مخاطبی با دیدن این نمایش، خود و زندگی را به صورت دقیق می‌بیند و لمس می‌کند و این موضوع نه تنها حرف من بلکه نظر تمام دوستانی است که تاکنون آمدند و این نمایش را دیدند.

1

او در پاسخ به این پرسش که تصویرش از آینده بشر، تا چه میزان به تصویری که در این نمایش دیده می‌شود، نزدیک است، گفت: این موضوع بسیار به نوع نگاه ما به زندگی بستگی دارد اما قطعا در بعضی وجوه شبیه خواهد بود.

محمد معتضدی در جواب به این سوال که تا چه میزان استندآپ و دوبله، در بازیگری به او کمک کرده است، عنوان کرد: سرمنشا تمام هنرها روح انسان است و شاید این بزرگ‌ترین نقطه مشترک تمام هنرهاست اما اگه بخواهم جزئی‌تر بگویم تسلط بر بیان، لحن و صدا براساس سال‌ها تمرینات من در دوبلاژ بسیار تاثیرگذار بوده است و در لحظه بودن و تسلط بر متن و مال خود کردن آن، هم سوغاتی استند آپ بوده است.

معتضدی در پایان گفت: زندگی بازیگر، کارگردان و تمام افرادی که در عرصه تئاتر فعالیت می‌کنند از زمانی که تماشاگر روی صندلی سالن نمایش می‌نشیند، آغاز می‌شود، پس لطفاً با حضورتان در سالن‌های نمایش به آن‌ها زندگی ببخشید.     

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.