گروه تئاتر هنرآنلاین: شامگاه روز شنبه 25 دی‌ماه رادیوتئاتر «بودن» نوشته امین رهبر و احسان فکا به کارگردانی شهرام گیل‌آبادی در تالار حافظ اجرا شد. بازیگران این اثر بهزاد فراهانی، مهرداد عشقیان، محسن بهرامی، علی میلانی، شمسی صادقی و قربان نجفی بودند.

گیل‌آبادی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره رادیوتئاتر «بودن» گفت: ما در کشور کمتر شاهد آثار مستند به ویژه ورباتیم و فضاها و فرم‌های مستند هستیم و «بودن» یک نمایش مستند است. در این نمایش، صداها، اسناد، مدارک و فضاهای مختلفی است که ممکن است مردم با آن‌ها آشنا نباشند و به خوبی می‌شود از آن‌ها در تئاتر استفاده شود.

او در ادامه افزود: «بودن» یک رادیوتئاتر است و بر اساس پیشنهاد دوستان من در رادیو نمایش شکل گرفت. این اثر سفارش هیچ ارگان و نهادی نیست و یک کار دلی است. همگی دور هم جمع شدیم و نمایشی رادیویی درباره قهرمانانی تولید کردیم که صداها و خاطرات فراوانی از خود بجا گذاشته‌اند که «بودِ» آن‌ها دائم برای ما اثبات شده است. با اینکه آن‌ها کنار ما هستند اما گاهی آن‌ها را نمی‌بینیم. این قهرمان‌ها در شرایط دشوار به کشور کمک کردند و اکنون ما هستیم که باید از آن‌ها یاد کنیم.

گیل‌آبادی همچنین اضافه کرد: در نظر داشتیم در شرایطی که برخی انسان‌ها به سمت مصرفی بودن حرکت و سواستفاده‌های فراوانی از القاب و اعتبار شهدا و جنگ می‌کنند، مواردی را یادآوری کنیم شاید بعضی‌ها سر جای خود بنشینند و بدانند که قهرمان‌های کشور ما افرادی گمنام بودند که اهل سوءاستفاده و استفاده غیرمجاز از فضاها و قدرتی که مردم به آن‌ها داده‌ بودند، نبودند.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه ما یک تیم حرفه‌ای هستیم که وابستگی به ارگان و نهاد خاصی نداریم، اظهار کرد: ما سعی کردیم دور از هر شعار دور هم جمع شویم و یک روز به افتخار قهرمان‌های کشور روی صحنه بیاییم و در این یک روز خودمان را جلا دهیم.

او همچنین افزود: رادیوتئاتر «بودن» درباره تعدادی از شهدای خوشنام است که در مواجهه با مصائب روز و نبود مدیریت‌های متعدد، در کلام مستند خود از خدا درخواست عجیبی داشتند که این دنیا را برایشان به پایان ببرد تا این بی‌نظمی در مدیریت و برخی سوءاستفاده‌ها را نبینند. از این رو ما با این اثر دور هم جمع شدیم تا تنها ادای دینی داشته باشیم به قهرمانان کشور. برخی از این شهدا معروف و مشهور به حمل زخم‌هایی عمیق هستند تا سوءاستفاده و استفاده‌ای از نام و نشان‌های مشهورشان در میدان‌های نبرد مردم ایران نداشته باشند.

گیل‌آبادی ضمن اشاره به اینکه برتی نگارش این رادیوتئاتر دوستان سراغ خانواده‌ها و صداهای باقیمانده از قهرمان‌ها رفتند و در این نمایش صداهای آن‌ها شنیده می‌شود، تصریح کرد: ما با حذف عناصر تصویری در نظر داشتیم تنها قصه‌ این قهرمان‌ها شنیده شود. این رادیوتئاتر پس از این اجرا، در بایگانی دل ما باقی و جاودانه خواهد ماند تا ادای دینی به این قهرمان‌ها کرده باشیم و این رادیوتئاتر هیچ اجرایی حتی در جشنواره‌های دیگر نخواهد داشت.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: باعث شرمساری ماست که از بسیاری از اعتقادات سوءاستفاده می‌شود و متاسفانه استفاده‌ای در جهت رفع مشکلات مردم نمی‌شود. سعی ما این بوده تا با این نمایش، مردم صدای خنده‌ها و گریه‌های این قهرمان‌ها را بشنوند و درون آن‌ها را آشکار کنیم شاید تلنگری ایجاد شود.

دیگر عوامل رادیوتئاتر «بودن» عبارتند از آهنگساز: بهزاد عبدی، تهیه‌کننده: امین رهبر، صدابردار: مجید آئینه، افکتور: نرگس موسی‌پور، مجری طرح: رها جهانشاهی و دستیار کارگردان: علی رفتاری.