گروه تئاتر هنرآنلاین: «می‌خواستم اسب باشم» نوشته محمد چرم‌شیر و کار عباس غفاری به تهیه‌کنندگی مریم نراقی از 19 دی ساعت 20:30 در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه است و مریم ‌معینی، مژده ‌دایی، دریا ‌یاسری و ریحانه ‌گنجی در آن بازی می‌کنند.

عباس غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «می‌خواستم اسب باشم» و اجرای آن گفت: محمد چرم‌شیر این نمایشنامه را سال 1383 براساس کتاب «خاطرات یک دختر جوان» نوشته است. این کتاب خاطرات و یاداشت‌هایی است از آن‌فرانک. او زنی بود که در جنگ جهانی دوم به دست آلمانی‌ها کشته شد. «خاطرات یک دختر جوان» ترجمه‌های بسیار خوبی دارد و آقای چرم‌شیر بازخوانی از این کتاب داشته است.

او در ادامه افزود: این اثر روایت چهار زن یهودی است که چهار سال است از ترس کشته شدن توسط سربازان آلمانی در زیرزمینی حبس شده‌اند. برخی از آن‌ها به دلیل اتفاقاتی که برایشان رخ داده، دچار بی‌ایمانی شده‌اند و آندر گفت‌وگوها و چالش‌هایی که میان خود دارند به دنبال ایمان از دست رفته‌شان می‌گردند و می‌خواهند که آن را دوباره بیابند. در طول این نمایش بیشتر از آنکه بخواهیم به اتفاقات جنگ جهانی دوم بپردازیم با این چالش و موضوع روبرو هستیم.

غفاری ضمن بیان اینکه نمایش «می‌خواستم اسب باشم» را سال 1383 در بخش مهمان جشنواره تئاتر بانوان روی صحنه آورده‌ام، عنوان کرد: از آن زمان علاقمند بودم تا این نمایش را روزی به صحنه آورم تا اینکه امسال شرایط اجرای آن مهیا شد. داستان این اثر و چالش میان شخصیت‌های آن برایم جذابیت‌ دارد و به اعتقاد بسیاری این نمایشنامه یکی از بهترین آثار چاپ‌شده آقای چرم‌شیر است. اتفاقات میان این چهار زن در زیرزمین که در آن محبوس شده‌اند به امروز ما بسیار مرتبط است. نزدیک به دو سال که با بیماری کرونا روبرو هستیم بسیاری از تعاریف از جمله ایمان، عشق و ... در جوامع بشری تغییر کرده است. به اعتقاد من نمایشنامه «می‌خواستم اسب باشم» بسیار نزدیک به زندگی جوامع بشری است. همواره علاقمند به رویکرد اجتماعی در کارهایی که تاکنون به صحنه آورده‌ام، بوده‌ام و این اثر دور از دیگر کارهایم نیست.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه اتفاقات نمایش «می‌خواهم اسب باشم» در کشور هلند و در جنگ جهانی دوم می‌گذرد، اظهار کرد: این نمایش ضدجنگ است و این موضوع یکی دیگر از جذابیت‌های این نمایش برای من است.

او درباره میزان وفاداری‌اش در اجرا به نمایشنامه تصریح کرد: من هیچ تغییری در متن نداده‌ام و حتی کلمه‌ای از آن جابه‌جا نشده است چراکه این اثر به خودی خود حرف امروز را می‌زند و از هر نظر کامل است اما شکل کارگردانی و اجرایی که امسال از این اثر دارم بسیار با متفاوت است از اجرایی که در سال 1383 داشتم. این موضوع طبیعی است چراکه سال‌ها از آن اجرا گذشته و نگاه و رویکرد من به تئاتر، جامعه و زندگی تغییر کرده است، بخصوص پاندمی دو سال گذشته نگاه همه ما را نسبت به هر موضوعی تغییر داده و علاوه بر آن شرایط تئاتر امروز ما با سال 1383 تفاوت پیدا کرده است.

عباس غفاری درباره سبک و فضای اجرایی نمایش «می‌خواهم اسب باشم» یادآور شد: از آنجا که داستان این نمایش بسیار رئالیستی است اما من در نورپردازی و طراحی صحنه نگاهی غیررئالیستی داشته‌ام و بیشتر از آنکه بخواهم طراحی دکور کنم، به سمت چینش صحنه رفته‌ام. در طراحی صحنه نگاهی به چینش و ساختار زندگی هم‌وطنان کلیمی داشته‌ام. لباس‌ها نیز براساس پوشش زن‌ها در جنگ جهانی دوم طراحی شده است.

او درباره ویژگی‌های نمایش «می‌خواهم اسب باشم» گفت: نمایشنامه زیبا از ویژگی‌های مهم این نمایش است و ایفای نقش بسیار خوب و متفاوت بازیگران از دیگر ویژگی‌هاست. پیام نمایش، مبنی بر اینکه یک بار دیگر به شرایط زیستی خودمان و آنچه به سادگی از دست داده‌‍‌ایم، بنگریم و این موضوع که جنگ، ما، نگاه‌ و زیست‌مان را تغییر می‌دهد، از ویژگی‌های این نمایش است.

کارگردان نمایش «سگدو» در پاسخ به این سوال که چرا تصمیم گرفته از ظرفیت 50 درصدی تماشاگران در سالن نمایش استفاده کند، آن هم در شرایطی که این امکان را داشت از تمام ظرفیت تماشاگر در تالار نمایشی بهره‌ ببرد عنوان کرد: از آنجا که در اطراف خود شاهد نگرانی برخی از تماشاگران از ابتلا به بیماری کرونا هستم، با وجود ضرر مالی که گروه و سالن نمایش متحمل خواهد شد، در نهایت تصمیم بر آن شد برای آرامش‌ خاطر مخاطبان از 50 درصد ظرفیت سالن نمایش برای اجرا استفاده کنیم.

غفاری در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: در شرایط کنونی سالن‌های نمایش با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مکان امنی است و از مخاطبان تئاتر درخواست می‌کنم به تماشای آثار نمایشی بنشینند چرا که اگر حمایت مخاطبان نباشد علاوه بر اینکه چرخه اقتصادی تئاتر نمی‌چرخد، تئاتر بدون تماشاگر معنا و ماهیت اصلی خود را ندارد. «می‌خواهم اسب باشم» یک تئاتر کمدی، موزیکال و شاد نیست و حرف آن جدی و اتفاقاً تلخ است اما وظیفه اجتماعی من و گروه این بود تا در این موقعیت چنین نمایشی را روی صحنه آوریم.

عوامل این نمایش عبارتند از: مدیر اجرایی و عکاس: مهدی ‌آشنا، تولید: عمارت ‌نوفل ‌لوشاتو، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: سحر ‌نراقی، مدیر صحنه: صبا هلالات، منشی صحنه: آیلی ‌ابراهیمی، طراح صحنه و طراح نور: عباس ‌غفاری، دستیار صحنه: ناتاشا ‌خمسوی، طراح پوستر و بروشور: امیرحسین ‌طاهری، ساخت کلیپ و تیزر و تصویربردار: امیرحسین بیگلر و مدیر روابط‌ عمومی: بهناز شیربانی.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.