گروه تئاتر هنرآنلایننمایش «همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری» نوشته محمد چرم‌شیر به کارگردانی رضا بهرامی از 22 آذر ماه ساعت 17:30 در تماشاخانه ملک روی صحنه است. بازیگران این نمایش علی ‌ریاحی، یاسمین فرخزا، سیدحسن تدینی، شیدا بختیاری، ریحانه اناری و هنگامه خاتم‌آبادی هستند.

رضا بهرامی بازیگر و کارگردان تئاتر درباره انتخاب این نمایشنامه به منظور اجرا گفت: سال 1393 این نمایش را با بازی رضا بهبودی تماشا کردم و زمانیکه نمایشنامه را خواندم، مونولوگ عجیب، فضای ابزورد و فانتزی خاص این اثر، نظرم را جلب کرد و واگویه‌های ذهنی که هر کدام از آن‌ها در جامعه امروز به چشم می‌خورد، مرا بر آن داشت تا تصمیم به اجرای آن بگیرم.

او در ادامه افزود: مونولوگ‌های این اثر توسط یک بازیگر اجرا می‌شود اما از آنجا که نمی‌خواستم با این کار نمایش شبیه کار قبلی‌ام باشد، تصمیم  گرفتم از 6 بازیگر در نمایش بهره ببرم که انگار یک نفر هستند و کل جامعه را در برمی‌گیرند.    

این باریگر تئاتر درباره موضوع و مضمون نمایش «همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری» عنوان کرد: نمایش فضایی ابزورد دارد و از این روی هر شخص برداشت آزاد خود را از این اثر دارد. برداشت ذهنی من از این نمایش این است که فردنابینایی که می‌تواند نمادی از هر یک از افراد جامعه باشد سمبل شخصی است که به آمال و آرزوهایش نرسیده و در تنهایی خود غرق شده و نیاز به همکلامی با دیگران دارد و و این اتفاق نمی‌افتد.

بهرامی ضمن اشاره به اینکه نمایش فضایی ابزورد و فانتزی دارد، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش یادآور شد: همانطور که اشاره کردم نمایش فضایی ابزورد دارد که این فضا در شیوه کارگردانی به نوعی به کار گرفته شده و موسیقی به جز در ابتدا و انتهای نمایش وجود ندارد. واگویه‌ها با توجه به مونولوگ‌های پراکنده در نمایشنامه مقطعی است و امتداد ندارد و همین موضوع باعث شده با استفاده از بدن و بیان بازیگران به جای موسیقی در نمایش ریتم و فضای ابزورد و فانتزی ایجاد شود. در طراحی صحنه و لباس، فضای سیاه و سفیدی دیده می‌شود و صحنه متشکل از 5 پازل است که کاربرد گوناگونی دارد. مقطعی بودن در واگویه‌ها باعث شده تا براساس آن شکل کارگردانی نیز اینگونه باشد.

 بهرامی درباره ویژگی‌های این نمایش گفت: واگویه‌های این نمایش زنگ خطری است برای آینده‌ای که انسان‌هایش هر روز به سمت تنهایی گرایش می‌یابند و این تنهایی ناخودآگاه آن‌ها را زمین‌گیر می‌کند. این زنگ خطر شاید تلنگر و زنگ خطری برای آینده باشد.

او در پایان صحبت‌‌هایش گفت: ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که دیگر مرگ برایمان جذابیت ندارد در صورتی که شاید روزی مرگ قشنگ و جاودانه بود.. از برخی از مسئولان و مدیران گله دارم که باعث شده‌اند زندگی برایمان عادی شود و حتی امیدی به یک ثانیه دیگر خودمان نداشته باشیم. امیدوارم هنر به خصوص تئاتر که در دورانی موجب نشاط جامعه بود روزی بتواند دوباره به گذشته بازگردد و رسالت خود را انجام دهد.

در خلاصه داستان نمایش «همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری» آمده است: واگویه‌های یک شخص کور که تماماً در پنج حس نهفته در انسان‌ها در حال تحریک و تصور است. گاهی این تخیلات با احساس چشایی و گاهی به شکل بینایی، لامسه، بویایی و... دیده می‌شود. انسان در هیچ مقطع نمی‌تواند خود را از این پنج حس جدا کند و در تمام مراحل زندگی مدام در حال تغییر است. حتی زمانی که به صورت طبیعی بخشی از اجزای ما ناقص باشد، انسان قادر است با ادراک و احساسات دیگر جای این نقص را پر کند.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: گروه کارگردانی: شیوا بسطامی، فاطمه محمدعلی و علی راحتلو، طراح پوستر و بروشور: شایان ‌کیانی، طراح لباس: الهام ‌زارعی، طراح نور: رضا ‌بهرامی، مدیر تبلیغات: امیر ‌قالیچی (تئاتربازها)، روابط عمومی: الهام ‌زارعی، ساخت تیزر: علی ‌ریاحی و انتخاب موسیقی: الهام ‌زارعی.

علاقمندان به منظور تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.