گروه تئاتر هنرآنلاین: نصرالله قادری، نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جشنواره تئاتر سردار آسمانی عنوان کرد: جمله مشهوری است که می‌گوید هیچ اندیشه‌ای در تاریخ باقی نمی‌ماند جز اینکه با هنر عجین شود. از این رو اعجاز هنر در آخرین کتاب آسمانی خداوند دیده می‌شود.

او در ادامه افزود: بدون تردید اگر به ادبیات دراماتیک دنیا نگاه کنید، اساطیر و قهرمانان‌شان را نه با دفاع بد از یک حقیقت، بلکه برای ماندگاری، از طریق ادبیات و هنر تئاتر با نگاه درست و با رعایت فن و تکنیک، نه تنها برای جامعه خود که برای جوامع و کشورهای دیگر و کل تاریخ ماندگار کردند.

قادری گفت: مهمترین رکن در جهان تئاتر، پژوهش و بعد درام بوده، در نتیجه نخست هنر و سپس نظریه حائزاهمیت است.

این نویسنده و کارگردان گفت: ما متاسفانه در حوزه مطالعات پسااستعماری، نظریات معتبری از نظریه‌پردازان نامی جهان همچون ادوار سعید و هومی بابا داریم اما ادبیات پایداری و نه ادبیات مقاومت، دفاع و جنگ، در این جامعه، به دلیل نگاه متکی بر دین و مذهب، باید آنچه که در فرم ارائه می‌شود، در محتوا منطبق بر عقیده و نه ایدئولوژی باشد، بنابراین نیاز به تبیین پژوهشی دارد و این نخستین الزام است.

وی در این باره افزود: دوم اینکه هیچ تئاتری در دنیا نمی‌شناسم که با یک درام ضعیف بتواند حتی کار متوسط ارائه دهد و بر این اساس تقویت بنیه نمایشنامه‌نویسی دومین عاملی است که کمک می‌کند. سوم اینکه باید از کارهای پروپاگاندا، تبلیغاتی و شعاری دوری کنیم هر چند این دست کارها هم در مقاطعی جواب می دهد اما برای ماندگاری یک قهرمان اسطوره‌‌ای نباید متوسل به پروپاگاندا شویم.

وی اظهار داشت: اصلا اینطور نیست که فقط با تجربه‌ها و پیشکسوت‌ها بتوانند به این عرصه‌ها ورود کنند، این دست هنرمندان هم در این حوزه می‌توانند فقیر باشند، یعنی اینگونه نیست که آنها صاحب نظریاتی باشند، اصولا کار نظریه‌پرداز با این هنرمندان متفاوت است بهرحال اگر در کنار جوان‌ها پیشکسوت‌ها قرار گیرند، می‌توانند بیشتر مثمرثمر باشند.

قادری در پایان گفت: از میان آثاری که سال گذشته در جشنواره سردار آسمانی دیدم، کار جوان‌ها قابل تأمل بود اما باید یادمان باشد که جوان‌ها باید تمرین و ممارست کنند و یاد بگیرند و سپس کار کنند. در هر صورت کار بنیاد فرهنگی روایت فتح و انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس ستودنی است.