گروه تئاتر هنرآنلاین، نمایش «مرغ دریایی دایی وانیا» نوشته آرمان ‌طیران، کار  حسین ‌حیدری‌‌پور به تهیه‌کنندگی ساغر ‌لطفی‌‌نژاد از 13 آبان ماه ساعت 18 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است و بازیگران این نمایش حسین محمدی، مهدی ‌علی‌نژاد، حامد ‌شیخی، محمدشایان طهماسب‌پور، حسین کرمی، رضا ‌حسین‌‌نژاد، سرور ابراهیمی، مهشید گودرزی، زهرا فدوی صامتی، بهاره جهانبانی و ازیلا ‌عظیمی هستند.

حیدری‌پور در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون این نمایش گفت: مضمون این نمایش درباره سردرگمی و بی‌عَمَلی روشنفکران و تنهایی و فلاکت مردم عامی است و در آن به سرخوردگی تفکرات و جنبش‌های اجتماعی- سیاسی و ناکارآمدی مدیریتی و نظام‌های حاکمیتی کهنه و پوسیده پرداخته می‌شود.

او همچنین افزود: وجود خرافات و باورهای عمیقاً ضددینی در باور حاکمان،  رهنگ غربزدگی در تاروپود نسل جدید و ... از دیگر مضامین این نمایش است که ارائه همه این مسائل در نظامی ایرانیزه شده با تلفیق و اقتباس از دو تراژدی نویسنده شهیر روس، آنتوان چخوف، در قالب پارودی، امری تخصصی و تکنیکی از جنبه تماتیک و شماتیک بوده است.

حیدری‌پور در ادامه درباره کاراکتر ژوکر در نمایش عنوان کرد: ژوکر در این نمایش ارتباطی با جوکر فیلم‌های غربی ندارد بلکه همان سیاه تخت‌حوضی است که در ساختار پارودی این نمایشنامه، معادل‌سازی شده است تا مخاطب آشنا به سنت‌ها و قراردادهای اجرای نمایش‌های ایرانی، با دیدن شخصیت ژوکر، سیاه (نماینده و زبان گویای مردم عام) را بخاطر آورد و چنانچه مخاطبی با قراردادهای نمایش ایرانی هم ناآشنا باشد با دیدن یک کاراکتر عامیانه، با او خط داستان نمایش را همراهی کند.

این کارگردان تئاتر درباره بهره از اجرای عروسکی در نمایش «مرغ دریایی دایی وانیا» اذاعان داشت: زمانیکه می‌خواهیم درباره نمایش ایرانی سخن به میان بیاوریم و آن‌را بر صحنه اجرا کنیم نمی‌توان خیمه شب بازی را نادیده گرفت. نمایش سنتی خیمه شب‌بازی همیشه جزو سرگرمی‌های دیرین مردم کوچه و بازار در گذشته بوده و هنرمندان آن زمان با استفاده از وجه فضای کمدی  و فضای نقادانه شخصیت‌های این نمایش حرف مردم را به گوش شاهان زمان خود می‌رساندند که این شیوه با موضوع نمایش ما بی‌ارتباط نبود.

حیدری‌پور در ادامه گفت: نمایش سنتی خیمه‌شب‌بازی به عنوان یکی از گونه‌های تاثیرگذار از هنر کوچه و بازار در فرهنگ ایرانی تنیده شده است که در دل خود، فرهنگ عامیانه را جای داده است. ما در بخش‌های دیگر این نمایش از گونه‌های دیگر نمایش‌های سنتی مثل زن پوشی، نقالی و... بهره برده‌ایم.

او درباره چالش‌هایی که در مسیر آماده‌سازی و تولید این نمایش داشته است، عنوان کرد: کار کردن نمایش خود چالش است و در این شرایط ابر چالش‌ هر گروهى کروناست که محیط تمرین و اجرا را ناامن کرده؛ گنجایش سالن‌ها را به نصف تنزل داده و مردم را نیز ترسانده است.

حسین حیدری‌پور در پایان صحبت‌هایش گفت: بسیار مفتخرم در تماشاخانه‌ای نمایش را به صحنه آورده‌ام که بیش از نیم قرن از تأسیس آن می‌گذرد و بزرگان نام‌آوری روی این صحنه هنرنمایی کردند. سنگلج شناسنامه‌ای وزین برای نمایش ایرانی و تئاتر است و امید که تئاتر در سبد زندگی مردم قرار گیرد.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: مرغ دریایی چخوف به ایران آمده است؛ این نویسنده بزرگ برای پیدا کردن مرغ دریایی خود قصد آمدن به ایران را دارد ولی...

دیگر عوامل نمایش «مرغ دریایی دایی وانیا»  عبارتند از: طرب‌سازان کمانچه:  علی جباری، تنبک: نگین مرتضوی، آواز: امیرحسین ‌انصافی، مجری طرح: سارا ‌داروفروش، مباشر: رضا ‌طالبی‌‌زاده، لعبت‌باز: ساغر لطفی‌نژاد و عذرا امامی، صحنه‌گردان:  مونا تسبیحی، صحنه‌پرداز:  حسین نعیمایی، تن‌پوش و مشاور:  سعید بنی اس، بزک: منیر صمدانی‌نیا، مباشرین بزک: فاطمه غیاثوند، فریبا جوادی، علیرضا جمالی‌نسب، زهرا سلطانی و درسا قشقایی، روشنایی: زهرا جوانمرد، اخبار و ارتباطات: سیدمحمدصادق ‌سیادت، بحر طویل: مهدی ملکی، عکاس باشی:  فاطمه ‌عرب، اعلان و برنوشت:  فاطمه ‌عبدالرحیمی، آگهی تصویری: مصطفی خمسه و تصویرسازی: سید‌رضا ‌امیری ‌نائینی.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.