به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، طبق اساسنامه مصوب بنیاد فرهنگی و هنری رودکی، اعضای حقوقی هیأت امنای بنیاد از سه نفر تشکیل شده که بر این اساس محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس هیأت امنا، سیدمسعود میرکاظمی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان عضو و محمود شالویی، سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر هیأت امنا معرفی شدند.

طبق اساسنامه بنیاد رودکی، دو نفر از صاحب‌نظران در امور فرهنگی هنری با انتخاب و حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان اعضای حقیقی هیأت امنا معرفی می‌شوند. از این رو، فاضل نظری و سیدغلامرضا اسلامی به عنوان اعضای حقیقی هیأت امنا انتخاب شدند. فاضل نظری، شاعر و مدرس دانشگاه است؛ وی مدیر عامل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و ریاست حوزه هنری استان تهران، ریاست مرکز موسیقی حوزه هنری، معاونت هنری حوزه هنری و عضویت در شورای عالی شعر سازمان صدا و سیما را در کارنامه دارد.

سیدغلامرضا اسلامی، دیگر عضو حقیقی هیأت امنا عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است؛ وی دارای مقالات و تألیفات علمی متعدد است و سوابق فراوان پژوهشی داشته و دو دوره به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه تهران شناخته شده است. در کارنامه اسلامی، سابقه حضور در شوراها و کمیسیون‌های مختلف علمی مشورتی، از جمله چند کمیسیون شورای عالی انقلاب فرهنگی، کارگروه نظارت بر عملکرد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، شورای‌ عالی پژوهش هنر، کمیته راهبردی کارگروه تحول در هنر و... به چشم می‌خورد.

همچنین با پیشنهاد رئیس هیأت امنا و تصویب این هیأت، محمود شالویی، سیدمحمود اسلامی و محمدحسین نیرومند به عنوان اعضای هیأت مدیره جدید بنیاد رودکی معرفی شدند. شالویی علاوه بر سرپرستی معاونت امور هنری، مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی است و اسلامی مسئولیت معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارد. نیرومند دیگر عضو هیأت مدیره بنیاد رودکی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت‌های نهم و دهم بوده و دبیری شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور را در سوابق خود دارد.

پیش از این مرتضی کاظمی، علی غیاثی ندوشن و ابوالقاسم ایرجی اعضای هیأت مدیره بنیاد رودکی را به مدت دو سال تشکیل می‌دادند که از زحمات این اعضا قدردانی شد