گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «گونه‌ی پرشگرهای جهشی» نوشته رج اورلاف به کارگردانی الهه تنهایی و تهیه‌کنندگی محمدجواد سخنور از دوم آبان ساعت 19 در مجموعه تئاتر دیوار چهارم روی صحنه است و محمدجواد بشارت، امید ‌رهبر، حامد ‌سوری و سعید اشراقیان در آن بازی می‌کنند.

تنهایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «گونه‌های پرشگرهای جهشی» به منظور اجرا گفت: همگون بودن اتفاقات این نمایشنامه با حال حاضر جامعه و وجود تعلیق در این اثر از جذابیت‌های این متن به منظور اجرا برایم بود و بر این اساس تصمیم گرفتم تا آن را روی صحنه آورم.

او درباره موضوع و مضمون این اثر عنوان کرد: نمایش درباره یک نویسنده است که در نظر دارد داستانی با سه شخصیت بنویسد. کاراکتری که می‌خواهد خود را از پشت بام پرتاب کند و شخصیت دیگری که مانع انجام این اتفاق می‌شود. نفر سوم نیز با شخصیتی آلترناتیو در ابعاد مختلف در هر قصه حضور دارد. در این نمایش تراوشات ذهنی نویسنده دیده می‌شود که در حالت‌های مختلفش متفاوت است و در این حالت‌ها به بخش‌های مختلف جامعه از جمله اجتماعی، سیاسی و .. اشاره می‌شود. در طول داستان به موضوعات و چالش‌هایی که همه انسان‌ها و همچنین نویسنده خود با آن‌ها درگیر است، پرداخته می‌شود. این نمایش به هنر نمایشنامه‌نویسی اشاره دارد که نویسنده‌های مختلف چگونه یک متن را می‌نویسند.

تنهایی درباره سبک و فضای اجرایی نمایش یادآور شد: این نمایش فضایی اپیک دارد که از چند سبک مختلف نیز در آن استفاده شده است و تماشاگر نمایش را گاهی رئال می‌بیند و گاه گروتسک و گاهی پارودی. در قسمت‌های مختلف، نویسنده کلاکت را می‌زند و در فضای میان هر کلاکت کاراکترها در یک فضا و سبک خاص دیده می‌شوند و از این رو فضاها متفاوت است اما به صورت کلی این نمایش یک اثر کمدی انتقادی در قالب تئاتر اپیک یا فاصله‌گذاری.

این کارگردان درباره ویژگی‌های این نمایش اظهار کرد: به نظر من این نمایش تاثیر کاملاً مستقیمی دارد روی مخاطبانی که با یک سری مشکلات خاص همچون کنترل‌گری، زیاده‌روی و ... درگیر هستند و براین اساس مخاطب را در لحظه به تفکر وا می‌دارد و تاثیر آنی روی او خواهد داشت. یکی دیگراز ویژگی‌های نمایش این است که کمدی است و از این رو هم مخاطبان عام و هم جامعه هنری این امکان را دارند تا با این نمایش ارتباط برقرار کنند.

او همچنین افزود: از دیگر ویژگی‌های این نمایش این است که یک سری شخصیت‌ها و مکاتب را به شکل دیگری به مخاطب می‌شناساند و زاویه نگاه تازه‌ای را برای تماشاگر به وجود می‌آورد. نمایش با استفاده از رنگ، موسیقی و حرکات موزون درونمای‌ای شاد دارد.

تنهایی ضمن اشاره به اینکه در اجرای این نمایش به نمایشنامه اصلی وفادار بوده‌ تصریح کرد: در اجرا نمایش را ایرانیزه کردیم و یک سری دغدغه‌های جامعه خودمان را در آن گنجاندیم اما چارچوب اصلی متن و نمایشنامه کاملاً رعایت شده و دخل و تصرفی در ساختار اصلی آن نشده و تنها بخش‌هایی به آن اضافه شده است. نمایش قابلیت آن را دارد که مخاطب را 60 دقیقه همسو با خود نگاه دارد و تماشاگر احساس رضایت و لذت را توامان تجربه کند.

در خلاصه داستان نمایش «گونه‌ی پرشگرهای جهشی» آمده است: گونه‌ی پرشگرهای جهشی داستان نویسنده‌ای ست که درگیر فضای ذهنی خود بر سر نوشتن قصه شده... در این نمایش کمدی انتقادی شاهد تراوشات ذهنی نویسنده است که درگیر خودکشی کاراکتر و نیروی بازدارنده‌ اوست که در پایان شاهد اتفاق جنایی و غیرمنتظره هستیم...

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاور کارگردان:علی‌اکبر طرخان، دستیار کارگردان: سحر رهنما، نور: سید ملیکا حسینی، گریم: سیدمهدی پریزاد و سعید اشراقیان، موسیقی: حسن شفیعی، طراح صحنه: محسن رامه و امیرحسین صفاپور، مدیر صحنه:  امیرحسینی، مدیرروابط عمومی: گیتی شاکری، مسئول هماهنگی: فرحناز ایزدپناه، مشاور رسانه: سید صادق سیادت و گروه تبلیغات: ناصر ‌ارباب، نرگس حسینی و مهدیه سادات شاهمرادی.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.