گروه تئاتر هنرآنلاین: شهلایی، دبیر نهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران با بیان این‌که این دوره پس از چهار سال توقف به خاطر تأمین نشدن بودجه امسال در دی‌ماه برگزار می‌شود، درباره جزئیات آن به خبرنگار هنرآنلاین گفت: ما در این دوره آثار تألیفی و ترجمه‌ای حوزه نمایشی که از سال 1396 تا تابستان سال 1400 چاپ شده‌اند را پذیرفتیم. در مجموع 230 عنوان نمایشنامه تألیفی در 200 جلد و 100 عنوان نمایشنامه ترجمه‌شده در 95 جلد برای ما ارسال شده است.

وی ادامه داد: در فرآیند فراخوان، برخی از دوستان پیشنهاد کردند ما یک بخش را هم به کارهای چاپ نشده اختصاص دهیم ولی من به شخصه با این پیشنهاد مخالف بودم چون اصولاً جایزه‌های معتبر در جهان به کارهای چاپ شده اختصاص داده می‌شود. امیدوارم در دوره‌های بعد نیز این اتفاق نیفتد.

دبیر نهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران بیان کرد: این دوره با حمایت کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر و خانه تئاتر برگزار می‌‌شود. تاکنون مرکز هنرهای نمایشی، حوزه هنری و فیدیبو در این مسیر به ما کمک کرده‌اند. در حال حاضر فیدیبو تنها اسپانسر ماست. البته ما هنوز کمبود بودجه داریم و از شرکت‌ها، شهرداری و سایر مراکز دولتی دعوت می‌کنیم که به ما کمک کنند و باعث شوند نهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران که از اهمیت بالایی برخوردار است باشکوه‌تر از همیشه برگزار شود.

شهلایی درخصوص داوران این دوره از جایزه گفت: محمد چرمشیر، شهرام کرمی و محمد طلوعی داوران تألیفی و  شهرام زرگر، اصغر نوری و ساناز فلاح‌فرد داوران بخش ترجمه هستند.

وی اظهار کرد: از آنجایی که این جایزه چهار سال است که برگزار نشده، ما در بخش تألیفی سه تندیس و در بخش ترجمه نیز دو تندیس اهدا خواهیم کرد. امسال بخش ناشر برگزیده را نیز داریم و در آن بخش به ناشرانی که به صورت کاربردی در امور ادبیات نمایشی کار کرده‌اند دو تندیس اهدا خواهیم کرد.  

شهلایی در پایان عنوان کرد: ما قصد داریم در مراسم اختتامیه از یکی از بزرگان ادبیات نمایشی ایران تجلیل کنیم که در آن مراسم از دوستان آن فرد و نمایشگرهایی که با ایشان کار کرده‌اند دعوت کرده‌ایم تا حضور پیدا کنند.