به گزارش هنرآنلاین، فردا، یکشنبه ۱۸ مهر ماه شب تولد تماشاخانه سنگلج است و به همین مناسبت مسئولان این تماشاخانه نهالی را به نام سعدی افشار در فضای پارک شهر می‌کارند. این نهال ساعت ۱۷ کاشته می‌شود و بعد از آن نیز حاضران به تماشای نمایش «شب طولانی یلدا» کار ناصر آویژه خواهند نشست.  

پیش از دوران کرونا سالروز تاسیس تماشاخانه سنگلج معمولا با برنامه‌ای همراه بود و تعدادی از هنرمندان بنام تئاتر کشور به ویژه آنان که در نمایش ایرانی سابقه قابل قبولی داشتند، دعوت می‌شدند و ضمن زنده کردن خاطرات خوش گذشته، از جایگاه مهم این تماشاخانه در تئاتر ملی کشورمان سخن می‌گفتند اما حالا که کرونا این فرصت را از بین برده، آنان به جای برپایی برنامه‌های جمعی، نهالی را به نام هنرمندان تلاشگر و نامدار نمایش ایرانی می‌کارند و امسال این نهال به نام سعدی افشار کاشته می‌شود.

سعدالله زحمت‌خواه معروف به «سعدی افشار» در ۱۳سالگی با دوده‌ لوله‌ بخاری خودش را سیاه کرد و اولین تجربه‌ سیاه‌بازی‌اش را داشت. او بعدها در یک عروسی در خیابان سیروس با چوب‌پنبه‌ سوخته خودش را سیاه کرد و به صحنه رفت. او به عنوان بازمانده‌ی سیاه‌بازی ایران و پیشکسوت تئاتر «تخت حوضی» شناخته می‌شد که اواخر عمرش با بیماری پوکی استخوان دست به گریبان بود.

این هنرمند باسابقه‌ سیاه‌باز که نزد عام و خاص محبوب بود، در آخرین حضور خود در تئاتر با ویلچر روی صحنه رفته بود. او فروردین سال ۹۲ به دنبال یک دوره بیماری در سن ۷۹ سالگی درگذشت. سعدی افشار در طول سال‌های فعالیت خود در کشورهای گوناگونی روی صحنه رفت.

هم عامه مردم او را دوست می‌داشتند هم خواصی مانند محمود دولت‌آبادی. افشار که اواخر عمرش دلتنگ تئاتر روحوضی بود، با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم کرد و در حالی از دنیا رفت که بعضی از هنرمندان تئاتر از بی‌توجهی به او گله داشتند.