گروه تئاتر هنرآنلاینعطایی‌فر که چندی پیش کنسرت تئاتر «مرگ گرم» را در مجموعه تئاتر شهر به صحنه آورد در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای مجدد این نمایش در دیگر تماشاخانه‌ها گفت: من نمی‌دانم با تغییر دولت تا چه میزان امکان داریم آثاری با نگاه و رویکرد انتقادی به صحنه آوریم. من برنامه‌های هنری آقای محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را پیش از انتصاب به این سمت مطالعه کردم و به نظرم در رسانه‌های مختلف در این باره زیاده‌روی‌ شده بود. باید منتظر بمانیم و ببینیم شرایط چگونه پیش خواهد رفت و با این حال امیدوارم از آنجا که کنسرت تئاتر «مرگ گرم» مستندی تاریخی است، بتوانیم این نمایش را در جشنواره تئاتر فجر دوباره روی صحنه آوریم و آن را با توجه به اینکه بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت در تماشاخانه دیگری نیز اجرا کنیم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه تئاتر از ستون‌های مهم فرهنگی کشور است، عنوان کرد: به اعتقاد من باید بترسیم از اینکه تئاتر به دلیل شرایط این روزها در پی شیوع ویروس کرونا و هراس مخاطبان از حضور در سالن‌های نمایش حذف شود، چرا که شرایط نابهنجاری برای فرهنگ کشور پیش خواهد آمد و باید همگی دست به دست هم دهیم تا این اتفاق رخ ندهد. خوشبختانه پس از اجرای کنسرت تئاتر «مرگ گرم» به من ثابت شد هنوز افرادی در این جامعه دنبال آثار اندیشه‌محور هستند که تعدادشان هم کم نیست و این موضوع مرا بسیار به آینده تئاتر این مملکت امیدوار کرد.

او که این روزها مشغول اجرای پرفورمنس «نگاه سبز» در کشورهای اوکراین، بلاروس و مجارستان است در این باره عنوان کرد: پرفورمنس «نگاه سبز» در اوکراین اجرا شد و اکنون در حال اجرای آن در بلاروس هستیم و در چند ماه آینده این پرفورمنس در کشور مجارستان اجرا خواهدشد.

عطایی‌فر در ادامه درباره تجربه اجرای این پرفورمنس در شرایط کنونی در پی شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: به نظر من این کشورها به سرعت ساختارهای خود را تنظیم کرده و سریع خود را با شرایط وفق دادند. ضمن اینکه در اینجا واکسیناسیون انجام شده و اکثر مردم نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. از این رو تماشاگر اعتماد کرده و به تماشای نمایش می‌نشیند. این پرفورمنس در فضای باز اجرا می‌شود و در هر اجرا بیش از پنج تا شش هزار نفر مخاطب دارد.

او که قصد دارد به زودی نمایش «یک شب‌نشینی ساده» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه آورد در این باره گفت: امکان آن وجود دارد نام این نمایش که اکنون در حال نگارش آن هستم تغییر یابد. این نمایشنامه نگاهی ناتورالیستی دارد که در آن به جزئیات روابط انسان‌ها در سه نسل متفاوت؛ جوان، میانسال و کهنسال پرداخته شده است. این سه نسل در یک مهمانی دور هم جمع شده و ...

عطایی‌فر در ادامه افزود: من فکر می‌کنم این نمایش مورد اقبال قرار خواهد گرفت چراکه به اعتقاد من انسان‌ها با مساله مطرح‌شده در این نمایش درگیر شده‌ اما جرات بیان آن را نداشته‌اند و من قصد بیان این مسائل را دارم. در این نمایش که در پس آن اندیشه است و نگاه طنزآمیزی نیز دارد، روابط انسان‌ها در هر سطحی نشان داده خواهد شد.