به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر صفی‌پور با اعلام این خبر گفت: از 49 هنرستان موجود در سراسر کشور 23 باب آن دخترانه است و 3 باب از 7 هنرستان جدید که قرار است در مهر امسال افتتاح شود هم دخترانه خواهد بود.

صفی پور در عین حال تصریح کرد: در 49 هنرستان فعال در مجموع 5 هزار 851 هنرجو در رشته های نقاشی، موسیقی، صنایع دستی، نمایش، سینما، پویا نمایی و گرافیک در حال تحصیل هستند که از این تعداد 3073 نفر پسران و 2778 نفر را دختران تشکیل می دهند.

963 دانش آموز در رشته نمایش مشغول به تحصیل هستند

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: در حال حاضر 963 نفر دانش آموز در حال تحصیل در رشته نمایش هستند و که در 11 هنرستان دخترانه رشته نمایش دایر است. از 7 هنرستان جدید که قرار است در مهر امسال افتتاح شود 5 هنرستان در رشته نمایش پذیرش دانش آموز خواهد داشت و این نشان از توجه به این رشته است.

هنرستان هنرهای زیبا یکی از پرسابقه ترین شکل از موسسات تمدنی نوین در ایران است

وی در ادامه با اشاره به سابقه هنرستان هنرهای زیبا گفت: هنرستان های هنرهای زیبا یکی از پرسابقه ترین و ماندگارترین شکل از موسسات تمدنی نوین در ایران است که سابقه آن از وزارت فرهنگ و هنر سابق و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعلی بالاتر است. امری است که توسط مرحوم کمال الملک در سال 1287 هجری شمسی بنیان گذاشته شد و سال به سال جلو آمد و سنگ بنایی برای تشکیل وزارت فرهنگ در دوره های گذشته شد.

وی ادامه داد: بنابراین امروز هم یکی از ماموریت های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزش هنر است که اکنون در دو شکل مهم آموزش رسمی در هنرستان های هنرهای زیبا در سراسر کشور و همچنین آموزش غیررسمی که در آموزشگاه های هنری در سراسر کشور در حال انجام است. آموزش رسمی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری تنگاتنگ با وزارت آموزش و پرورش با عنوان مدارس وابسته فعال است و آموزش غیر رسمی با نظارت و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسط بخش خصوصی و اهالی هنر در سراسر کشور صورت می گیرد.

صفی پور تاکید کرد: امروزه هنرستان هنرهای زیبا جایگاه خوبی در میان هنرستان های کشور به ویژه فعالان حوزه هنر پیدا کرده است و تعداد زیادی از کسانی که در رشته هنر رتبه های زیر 100 را به خود اختصاص داده اند از هنرجویان هنرستان هنرهای زیبا در سراسر کشور در رشته های مختلف هستند.

تلاش در جهت گسترش عدالت آموزشی در سراسر کشور

وی با اشاره به افتتاح 7 هنرستان در مهر امسال ادامه داد:  قول داده بودیم که در مهر 1400 هیچ استانی وجود نداشته باشد که در آن هنرستان نداشته باشیم و با تاسیس این هنرستان ها، هم سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه هر استان هم هنرستان دخترانه و هم پسرانه داشته باشد و همچنین گسترش عدالت آموزشی در سراسر کشور را پیش می بریم.

صفی پور افزود: امسال با تاسیس هنرستان در شهر کرد (استان چهارمحال و بختیاری) و بجنورد (خراسان شمالی) تمام استان های کشور دارای هنرستان خواهد شد و تعداد هنرستان های سراسر کشور به 56 هنرستان می رسد.

وی ادامه داد: بر اساس توافقی که با وزارت آموزش و پرورش ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت انحصاری اجرای 5 رشته را در هنرستان هنرهای زیبا شامل رشته های موسیقی، سینما، نمایش، پویانمایی و هنرهای سنتی در سراسر کشور را بر عهده دارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جدول رشد هنرستان ها و رشد هنرجویان در هنرستان ها نشان دهنده این است که ما تلاش کردیه ایم تمام کسانی که علاقه مند ادامه تحصیل در رشته های هنری هستند از طریق این هنرستان ها امکان ادامه تحصیل در رشته هنری را داشته باشند.

وی در پایان گفت: در رشته نمایش هم تعداد زیادی از هنرستان های کشور این رشته را در رشته های خود دارند و روز به روز بر فعالیت ها و مخاطبان ما افزوده شده است.