به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، در بخشی از نامه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است: «توفیق تولید نمایشنامه ایرانی با موضوع فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی و توجه به ارزش‌های بومی اقدامی بسیار ارزشمند و شایسته تقدیر به شمار می‌آید. همچنین اقدام حمایتی از 31 نمایشنامه نگاشته و چاپ شده در 16 مجلد و یا در دست انتشار و نیز حمایت از حدود 50 نمایشنامه در دست نگارش بسیار دارای اهمیت است. مطابق بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد در مجموع نویسندگان خوبی برای این همکاری انتخاب شده‌اند و محصول کار از ارزش ادبی و فنی قابل قبولی برخوردار است. خاصه آن که برخی از نویسندگان دارای عناون تالیف متعدد در مقیاس ملی هستند و برخی نیز از جوان‌های خوش قلم و آینده‌دار به حساب می‌آیند.»

او همچنین افزود: «تاکید بر روایت فضاهای ایرانی و بومی و تاریخ معاصر در اکثر آثار به چشم می‌خورد و البته تنوع نگاه و مضمون نیز از ویژگی‌های این مجموعه است. از نظر محتوایی در برخی آثار رگه‌هایی از نگاه تلخ و پوچ‌گرایانه به چشم می‌آید.»

مجموعه نمایشنامه‌نویسی «قلم روشن 1» 14 بهمن ماه سال گذشته و مجموعه نمایشنامه‌نویسی «قلم روشن 2» 23 اسفند ماه 1399 رونمایی شد.

«قلم روشن 1»  هشت برش از زندگی هشت شهید را روایت می‌کند و شامل نمایشنامه‌های «یا نبودن» نوشته کامران شهلایی، «همه برادران من» نوشته رضا گشتاسب، «فصل یاقوت‌های سرخ» نوشته ندا ثابتی، «هلی‌برن» نوشته محسن عظیمی، «از پشت شانه‌هایش» نوشته مهدی نصیری، «برونسی» نوشته مرتضی شاه‌کرم، «شال گردن» نوشته لادن شیرمرد و «طبلی که زیر پا می‌لرزید» نوشته مریم منصوری است.

همچنین در پروژه «قلم روشن 2» نمایشنامه‌های «درآستانه» نوشته امیرحسین طاهری، «پنگوئن‌های افسرده» نوشته محمد میرعلی اکبری، «گیسو» نوشته بهرام صادقی مزیدی، «خواب می بینم» نوشته آرش عباسی، «دست» نوشته مهدی ضیاءچمنی، «قربانگاه» نوشته عمادالدین رجبلو، «نادرشاه» نوشته حمیدرضا نعیمی، «اشتیاق» (چسیاره میمون‌ها) نوشته پیام لاریان، «عروس قنات» نوشته شهرام کرمی، «سی‌ و سه سال بعد» نوشته مهدیه حسینی، «بابا آدم» نوشته لیلی عاج و «صادره از …» نوشته مهتا پناهی از سوی انتشارات نمایش اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شده است.