به گزارش هنرآنلاین، ۲ نمایش «آرش کمانگیر» و «پوستین زرین» برای اولین جشنواره آموزشی «تئاتر پنجمک» و توسط بازیگران کودک و نوجوان آماده شده است. نمایش «آرش کمانگیر» که به عنوان یکی از مردمی‌ترین اساطیر ایران باستان شناخته می‌شود.

داستان این نمایش درباره مردی به نام آرش است. آرش معروف به کمانگیر از پهلوان‌های باستانی و اسطوره‌ای ایران است که در تیراندازی بسیار زبردست و بی‌مانند بود. او پس از شکست ایرانیان از تورانیان برای تعیین مرز ۲ کشور تیری را از بلندای کوهی در ایران پرتاب کرد. تیر آرش پس از زمان درازی بر تنه درختی در مرو (ماورالنهر) فرود آمد. مرز ایران این گونه تعیین شد اما پیکر آرش، که همه نیروی خود را برای پرتاب آن تیر گذاشته بود، پرپرشد و او جان خود را در راه میهن از دست داد.

در این نمایش هنرجویان بازیگر سودا احدی، تینا اسماعیلی، مهدیس افتخاری، علیرضا افصحی، سپیده بابایی، کیانا بیدی، امیرعلی بنی هاشم، آناهیتا جمالی، عاطفه خانی،  آلا خرم، باران خسرو نژاد، رزا درجزینی، نیلوفر دری، الیانا رجب زاده، شاینا شاهی، شاینا صنعت کار، ملینا عباسی، آریام عطوفت، دلان علیزاده، ماهک فتاح پور، افرا فردافشار، فربد فرجی، مدیسا قاضی، حنانه کامیابی، کیانا کریمی، تینا کیان، فریماه کیهانی تبار، مانی مصحفی، سامین مقدم و باران یاجدا ایفای نقش می‌کنند.

فربد تجویدی، مهدی رمضان زاده، بهراد زمانی، محمد ژیان و نازنین صفا بازیگران تئاتر و تئاتر عروسکی به عنوان همراهان بزرگسال در این اجرا حضور دارند. اشعار استفاده شده در این نمایش از منظومه آرش سیاوش کسرایی است و انتخاب قطعات و تنظیم موسیقی پخش و ساخت قطعه پایانی نمایش را فرید نوایی انجام داده است.

طراحی و انتخاب قطعات موسیقی و افکت زنده را امیر سلیمانی مقدم با حضور نوازندگان درامز و کاخن امیر سلیمانی مقدم، هنگ درام نیلوفر صابر، ویولن نیلوفر دری، تار مدیسا قاضی، بربط  رزا درجزینی، ویولنسل ماهک فتاح پور، قانون ملینا عباسی، دف امیرعلی بنی هاشم، تنبک علیرضا افصحی انجام داده است. دستیاران این اجرا مهراد زمانی و زهرا بخشنده هستند.

همچنین نمایش «پوستین زرین» به کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی مریم کاظمی داستان یکی از اسطوره‌های یونان باستان را روایت می‌کند. این نمایشنامه که با اقتباس از داستانی به همین نام از مجموعه کتاب‌های طلایی نوشته شده ماجرای جیسون قهرمان یونانی را بیان می‌کند که برای جستجوی پشم زرین عازم سفری پر ماجرا شد تا بتواند به پدر خود برای باز پس گرفتن تخت پادشاهی از برادرش پلیاس کمک کند. پلیاس برادر ناتنی شاه آسون بسیار مشتاق بود تاج و تخت لالگوس در تسالی را به دست بگیرد پس چنین شد که در نبردی آسون را از قدرت برکنار کرده و خود را پادشاه نامیده بود. مده آ همسر جیسون سهم زیادی در پیروزی او دارد.

هنرجویان بازیگر این نمایش محمدرضا اشراقی، سروش پوریا مهر، نیروانا پوریا مهر، انوشه حاتمی، باران خزلی، کیارش خسروی، نیکی شکرانی، هما فرازیان، آرمیتا قلمی، مهرآوید کیا، سارا محمدی، ایلیا مروج، تینا مسلمی، آیرین موسوی و هلیا نصرالهی هستند.

انتخاب قطعات و تنظیم موسیقی پلی بک را فرید نوایی، طراحی و انتخاب قطعات موسیقی و افکت زنده را امیر سلیمانی مقدم انجام داده‌اند. در این اثر نمایشی امیر سلیمانی مقدم درامز- کاخن و ادوات افکتیو، نیلوفر صابر هنگ درام، نیلوفر دری ویولن می‌نوازند. شعرهای این اجرا سروده مریم کاظمی است و در گروه کارگردانی عرفان میدانلو، نسیم امیرخسرو و نرگس صفامنش به عنوان دستیار همکاری دارند.

مربی، نویسنده و کارگردان آثار حاضر در جشنواره مریم کاظمی است. طراح لباس و تزیینات را مژگان عیوضی، طراح گریم و ماسک و کلاه گیس را افسانه قلی زاده، طراحی و ساخت ملزومات صحنه را حسین طاهربخش انجام داده‌اند.

طراح پوستر و بروشور و اقلام تبلیغاتی پریسا فلاح زاده، روابط عمومی گروه تئاتر مستقل: زهرا شایان فر، عکس و تصویر خبری: محبوبه فرج اللهی، ساخت تیزر: بهرام شادانفر، کارگردان فیلم تئاترها: بهنام فردافشار از جمله همکاران این پروژه نمایشی هستند.

اولین جشنواره آموزشی «تئاتر پنجمک» با حضور هفت گروه نمایشی از سه تا ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ در پردیس تئاتر تهران برگزار می‌شود.