گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه» نوشته برایان کلارک با ترجمه احمد کسایی پور و کارگردانی سعید حشمتی از 23 خرداد ماه ساعت 19:30 در سالن گلایل پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و بازیگران این نمایش نیما هاشمی سرشت، الهام سالاری، کیمیا خلج، نیما ثبوتی، آناهید ادبی، آرمین همتی، فاطمه توانا، علی سیبی، عاطفه غضنفری، پریا یعقوبی، محمدجواد آصفی، ایمان عمادی و نیلوفر پارسا هستند.

سعید حشمتی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «بالاخره این زندگی مال کیه؟» و اجرای آن گفت: این نمایشنامه به موضوع جبر و اختیار انسان و اینکه ما تا چه میزان قدرت و اختیار برای زندگی خود داریم، پرداخته و همچنین این مسئله که رفتار جامعه در قبال تصمیماتی که انسان‌ها برای زندگی خود می‌گیرد، چه خواهد بود را موردتوجه قرار داده است. این موضوع برای من بسیار جذاب بود و این نمایشنامه هم براساس نامش به این موضوع پرداخته است.

او خلاصه داستان نمایش را اینگونه توضیح داد: کن هریسون مجسمه سازی است تصادف کرده و قطع نخاع شده و در بیمارستان بسر می‌برد و در حال تصمیم برای زندگی است...

این کارگردان جوان در پاسخ به این سوال که تا چه میزان به نمایشنامه اصلی در اجرا وفادار بوده، عنوان کرد: برایان کلارک آنقدر درست، جامع و کامل متن را نگاشته که ما را ملزم به وفاداری به نمایشنامه می‌کند اما از آنجا که تایم نمایش بیش از انداره نباشد بخش‌هایی از آن را حذف کردیم.

حشمتی درباره سبک و فضای اجرایی این اثر اظهار کرد: نمایشنامه «بالاخره این زندگی مال کیه؟» کاملاً رئالیستی است و ما هم در اجرا همین فضا را دنبال کرده‌ایم.

او در ادامه گفت: تمرینات این نمایش از دو سال پیش آغاز و به صورت ناپیوسته ادامه داشت. قرار بود این نمایش را تیر ماه سال گذشته روی صحنه آوریم که به دلیل شیوع ویروس کرونا اجرای این نمایش متوقف شد و از این رو چندین بار عوامل اجرایی این نمایش تغییر کرد.

سعید حشمتی ضمن اشاره به اینکه این نمایش داستان محور و قصه‌گوست، تصریح کرد: از آنجاییکه قصه و داستان بسیار برایم جذاب است به این نمایشنامه علاقمند شدم. در این نمایش مخاطب یک خط داستان را می‌بیند و با آن همراه می‌شود و تا انتها با آن پیش می‌رود و حتی با توجه به شیوه اجرایی در آن دخالت می‌کند. تماشاگر به دلیل قصه ممحور بودن این نمایش با کاراکترها همذات‌پنداری می‌کند. از نسیم ادبی و ندا شاهرخی تشکر کنم چراکه در اجرای این نمایش بسیار ما را یاری کردند و همچنین از مجموعه پردیس تئاتر شهرزاد به دلیل همراهی‌هایی که با گروه این نمایش داشته سپاسگزارم.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: در نظر دارم پس از اجرای این نمایش، «مده‌آ» را روی صحنه آورم. این نمایش در ایران اجراهای محدودی خواهد داشت و به منظور اجرا در خارج از کشور تولید می‌شود. همچنین پس از آن، نمایش «آتش‌سوزی‌ها» نوشته وجدی معود را روی صحنه می‌آورم.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.