گروه تئاتر هنرآنلایننمایش «همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری» نوشته محمد چرم‌شیر به کارگردانی و ایفای نقش حسن طبیب‌زاده از 17 خرداد ماه ساعت 19 در تماشاخانه هیلاج روی صحنه است.

حسن طبیب‌زاده در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری» به منظور اجرا گفت: طی یک برهه زمانی زبان احساسی مشابهی با متن این اثر داشتم. در پس یک سری شلوغی‌ها دچار احساسات عجیبی شده بودم که با این نمایشنامه آشنا شده و متوجه شدم که این متن تا چه میزان جذابیت اجرایی دارد.

او در ادامه افزود: مضمون تنهایی انسان معاصر در این اثر مرا به خود جذب کرد. این نمایشنامه در نظر دارد تا بگوید انسان معاصر در هر جای دنیا و با هر زبان و در هر طبقه اجتماعی دچار تنهایی است.

این کارگردان جوان ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش از یکسال پیش آغاز شد، عنوان کرد: بارها قرار بر این شد تا این نمایش به صحنه آید که به دلیل تعطیلی سالن‌های نمایش در پی شیوع ویروس کرونا، اجرای آن به تعویق افتاد و سعی ما بر این بود تا بیشتر از تمرین با این اثر زندگی کنیم.

طبیب‌زاده با بیان اینکه نمایش «همه چیز می‌گذرذ تو نمی‌گذری» یک مونولوگ است، درباره سبک و فضای اجرایی این اثر یادآور شد: از ابتدای شروع تمرینات ایده‌های بسیاری به منظور اجرای این نمایش در نظر داشتم و اتودهای زیادی انجام شد اما در نهایت مفهوم تنهایی در این نمایش مرا به خود جذب کرد و بر آن شدم تا اضافات را از آن حذف کرده چراکه به نظرم شامورتی بازی بود و منظور نویسنده کمتر رسانده می‌شد و از این رو تصمیم بر آن شد تا این نمایشنامه در بی‌چیزترین حالت ممکن اجرا شود. طی مشورت‌هایی با آقای رضا بهبودی، ایشان نیز معتقد بودند که موافق هرگونه حذف رنگ و لعاب اضافی در اجرای این نمایش هستند.

او همچنین اضافه کرد: در نهایت از آنجا که من نیز سادگی برایم دلچسب‌تر است و دیدگاهی نزدیک به گروتفسکی دارم تصمیم گرفتم این نمایش را در بی‌آلایش‌ترین شکل ممکن به صحنه آورم تا دغدغه این اثر را به بهترین شکل ممکن به مخاطب برسانم. گروتفسکی در تعریفی از تئاتر بی‌چیز معتقد است که تئاتر بدون گریم، نور، صحنه، لباس و غیره می‌تواند زنده باشد اما بدون بازیگر این امکان را ندارد با مخاطب ارتباط برقرار کند. بنابراین در این نمایش بازیگر با تخیل و بازی خود ملزومات صحنه را خلق می‌کند و در نهایت به تشریح درونیات خود می‌پردازد و به اعتقاد من این نگاهی زیست پذیرانه‌تری است.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که تا چه میزان به نمایشنامه در اجرا وفادار بوده است، تصریح کرد: ما در اجرای این نمایش با متن سنگینی روبه‌رو بودیم که نیازمند بیان قوی بود تا تماشاگر از آن جا نماند بنابراین سعی کردیم به گونه موسیقی نمایش نزدیک شویم بدون آنکه موسیقی در آن قالب باشد و موسیقی در خدمت کار قرار گیرد تا به مفهوم اصلی نمایش یعنی تنهایی برسیم. به جز این مورد تغییری در این اثر صورت نگرفته است.

حسن طبیب‌زاده در پایان صحبت‌هایش گفت: این دست از آثار نمایشی نیازمند تماشاگر با استعداد و مطالعه‌گر است و از این رو با جاذبه و دافعه‌هایی برای انواع مخاطب همراه است. تا کنون برخی از مخاطبان دو بار به تماشای این نمایش نشسته‌اند و برخی دیگر با نمایش همراه نشده‌اند.

در خلاصه داستان نمایش «همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری» آمده است: نشسته است و با چشمانش لبخند می‌آورد. اسبش ترانه‌ای می‌خواند. شاید در این ایستگاه از تاریخ پیاده شدیم... تو مدارک کشف شده از شوروی سابق، یکی از رازهای یازده سپتامبر اینجوری نوشته شده؛ اون هواپیما خلبانش بهرام رادان بود و مسافراش الیزابت تیلور و شهرام شب پره ....

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.