گروه تئاتر هنرآنلاین: رضا مرشد بازیگر تئاتر و بازی در نمایش‌هایی چون «مرثیه‌ای برای ژاله. م و قاتلش»، «گزارش یک مهمانی»، «چشم در برابر چشم»، «آینه‌های روبرو»، «معاشر» و... بخشی از پرونده هنری اوست. مرشد در رسته‌های دیگری چون نویسندگی، دستیار کارگردانی، برنامه‌ریزی و... نیز فعالیت داشته و هم‌اکنون بازیگر نمایش «مرفی» به نویسندگی سپیده ضیایی و کارگردانی نگین ضیایی است که در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

مرشد در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه ایفاگر نقش «ویلی» در این نمایش است گفت: کلیت داستان این نمایش درباره چند رفیق است که به دنبال شخصیتی به نام مرفی هستند و ویلی نیز یکی از دوستان مرفی است که سعی دارد در این گروه باقی بماند تا همگی با هم مرفی را بیابند. ویلی کارکتری به شدت حسود و فضول است و به نوعی جز انسان‌های بد این گروه است چراکه سعی دارد تا خللی در به نتیجه رسیدن کاری که در تلاش به سرانجام رساندن آن هستند، ایجاد کند.

او درباره دلایل پذیرفتن این نقش عنوان کرد: من و نگین ضیایی هم دانشگاهی بودیم و او پیشنهاد داد که قصد دارد تا براساس رمان «مرفی» نمایشی را به صحنه آورد و من نیز بازی در این نمایش را با کمال میل قبول کردم. پروسه تمرینات این نمایش بسیار طولانی بود اما نکته قابل توجه این بود که بازیگران این نمایش، نقششان را خودشان انتخاب کردند. ابتدا رمان را خواندیم و در روزهای ابتدایی تمرین، نگین ضیایی از ما خواست تا خودمان پیشنهاد دهیم کدام کاراکتر را بیشتر دوست داریم و من ویلی را پیشنهاد دادم.

این بازیگر تئاتر درخصوص جذابیت‌های انتخاب شخصیت ویلی در این نمایش اظهار کرد: این شخصیت وجوه منفی بسیاری دارد و این موضوع برایم بسیار جذاب بود.

مرشد با بیان اینکه تمرینات این نمایش از پاییز سال 97 آغاز شد، تصریح کرد: نخستین قدم به منظور اجرای این نمایش به قصد پایانامه خانم ضیایی و اجرا در جشنواره تئاتر دانشجویی بود. پس از برگزیده شدن این نمایش در جشنواره تئاتر دانشجویی عمده‌ترین چالش ما یافتن سالنی به منظور اجرای این نمایش بود که این پروسه به دلیل شیوع ویروس کرونا نیز دو سال به طول انجامید. بزرگترین آسیبی که این نمایش به آن دچار شد شیوع این ویروس بود که زمان اجرای این نمایش را بارها به تعویق انداخت.

او ضمن اشاره به اینکه صبور شدن از ویژگی‌های کار کردن با نگین ضیایی است، یادآور شد: ما بارها نسخه‌های مختلفی از مرفی را به صورت یک اجرای کامل ساختیم اما پس از جلسات و گفت‌وگوهایی با خانم ضیایی پنجاه درصد کار را دور می‌انداختیم و از ابتدا آغاز می‌کردیم. به اعتقاد من جسارت او در ساختن و دور ریختن بسیار خوب بود اما شاید من دیگر انتخابم نمایشی با دو سال تمرین نباشد.

مرشد خلاصه داستان نمایش «مرفی» را اینگونه توضیح داد: این نمایش خط داستانی پیچیده‌ای ندارد. مرفی کاراکتری است که دقیقاً از اینکه چه بوده و چه هست و چه کار می‌کرده اطلاعی نداریم اما روزی غیب می‌شود و اکنون دوستانش به تکاپو افتاده تا او را بیابند و از این رو او را تا یک تئاتری دنبال کردند و احساس می‌کنند خانمی هست که می‌تواند آن‌ها را به مرفی برساند.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: ویلی بسیار شبیه به وجوه تاریکی از من است که پس از ایفای این نقش آموختم که انسان می‌تواند اینگونه باشد و یا اینکه این امکان را دارد تا انتخاب کند اینگونه نباشد. ایفای این شخصیت باعث شد تا متوجه شوم اینگونه ویژگی‌ها درون من نیز هست و به سادگی می‌توانم آن‌ را زنده کنم و یا می‌توانم انتخاب کنم که از آن استفاده نکنم.

دیگر بازیگران نمایش «مرفی» حامد ادوای، نیما انصافیان، ساجده حمیدی منزه، شادی ضیایی و امین موحدی‌پور هستند. علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.