گروه تئاتر هنرآنلاینمحمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شرایط هنرمندان تئاتر استان گفت: متاسفانه در یکساله اخیر با شدت گرفتن شرایط کرونایی و محدودیت‌های پیش‌آمده، صنف فرهیخته و محجوب خانواده هنرمندان نمایش شاید بیشترین آسیب را از این تعطیلی‌ها متحمل شد چراکه برای تولید و اجرای نمایش نیاز به تمرین و دورهمی‌های چند ماهه گروهی است و برای اجرا نیز نیاز به حضور فیزیکی تماشاگران در سالن‌های نمایشی است که بدلیل شرایط خاص کرونایی استان، با محدودیت اجرای برنامه‎ها و رویدادها مواجه بودیم.

او ضمن اشاره به اینکه فعالیت‌های انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در این ایام کرونایی بیشتر معطوف به فضای مجازی بود، عنوان کرد: درقیاس با سایر استان‌های کشور جزو استان‌های فعال در برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای مجازی تئاتر بودیم که از آن جمله می‌توان به برگزاری چندین جشنواره ملی تئاتر و همچنین برگزاری جشنواره ملی لاله‌های سرخ و جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان در زمینه نمایشنامه‌نویسی و برگزاری جشنواره تئاتر استانی بصورت آنلاین و برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره تئاتر بین‌المللی عربی اشاره کرد.

یاقوت‌پور همچنین افزود: اما پس از سپری شدن اوج شرایط قرمز کرونایی که از اسفند ماه گریبان استان زرخیز خوزستان را گرفت و با امید به روزهای روشن پیشِ رو، انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان برنامه‌های متنوعی تدوین کرده که امیدوارم با آغاز خرداد ماه  با همراهی دفاتر بیست و هفت گانه انجمن‌های شهرستانی در بیست و هفت شهرستان خوزستان و با امید به حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اجرایی شود.

او در توضیح برنامه‌های تدارک دیده شده استان خوزستان عنوان کرد: از جمله این رویدادها و فعالیت‌های تدوین شده پیش روی ما در انجمن هنرهای نمایشی استان می‌توان به افتتاح دفتر آموزش وپژوهش استان در تالار آفتاب اهواز در روزهای آتی اشاره کرد. در شانزده ماه گذشته که تعطیلی‌های کرونایی حاکم بوده، تالار آفتاب اهواز هیچ‌گونه درآمدی نداشته و در حال حاضر بدهی‌های سنگینی برای قبوض آب و برق و نگهبانی دارد. طی این شانزده ماه حمید سالاروند عضو هیات رییسه انجمن، مسئولانه و دلسوزانه زحمت حفظ و نگهداری تالار را برعهده داشته و امیدواریم با نهایی شدن و پرداخت تفاهم‌نامه حمایتی تالار آفتاب از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان، شاهد رفع مشکلات عدیده تالار آفتاب اهواز جهت استمرار تمرین و اجرای گروه‌های نمایشی موفق کلان شهر اهواز باشیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در ادامه گفت: از دیگر برنامه‌ها، ‍‌برگزاری اولین رپرتوار سراسری تئاتر خیابانی انجمن هنرهای نمایشی استان به دبیری ساسان شکوریان در خرداد ماه با اجرای سیزده گروه نمایشی در شهرستان‌های مختلف  خوزستان است که می‌تواند نقطه آغازینی بر شروع اجراهای نمایشی در استان باشد و در روز سوم خرداد آیین افتتاحیه این رویداد برگزار خواهد شد.

او همچنین افزود: برگزاری اولین دوره تخصصی کارگاه آفرینش نمایشنامه از طرح تا متن به همت دفتر آموزش و پژوهش انجمن هنرهای نمایشی استان با مدیریت دکتر مهرداد بهراد و همکاری استاد مهدی شفیع زرگر و همراهی افشین القاسی از دیپر برنامه‌هاست که فراخوانش به زودی در سطح  استان اطلاع رسانی خواهد شد. این دوره تخصصی در مقاطع زمانی صد روزه با جذب و آموزش گام به گام نمایشنامه‌نویسان شاخص استان قطعاً می‌تواند در تعالی فردای تئاتر استان کمک بسزایی داشته باشد.

یاقوت پور ضمن اشاره به اینکه تدوین و انتشار فراخوان اولین جشنواره استانی تئاتر صحنه‌ای نیز از دیگر برنامه‌های مدنظر است، اظهار کرد: عنوان این جشنواره «خوزستان جان» است که با محوریت قرار دادن حمایت و پذیرش آثار نمایشی که با اولویت‌های توجه به زادوبوم و فرهنگ غنی استان، نگارش و تولید می‎شوند. فراخوان این جشنواره با بهره‌گیری از تجارب اساتید دانش‌آموخته تئاتر از جمله دکتر سیاوش طیب طاهر در حال  نهایی شدن است.

او همچنین اضافه کرد: از دیگر برنامه‌ها، انتشار دومین کتاب دیجیتال نمایشنامه‌های استان خوزستان به همت دبیرخانه دایمی است. گردآوری و نشر نمایشنامه‌های انجمن هنرهای نمایشی استان با مدیریت ابوالقاسم غلامحیدر است که در این راستا حدود سیصد نمایشنامه از نویسندگان بومی استان منتشر و در قالب کتاب اول دیجیتال به دست وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد که خوشبختانه موفق عمل کرد و اکنون مراحل انتشار دومین کتاب دیجیتال نمایشنامه‌های خوزستان در گام‌های نهایی است.

محمد یاقوت پور تصریح کرد: در بخش تعزیه نیز فراخوان سوگواره مجازی در هیات رییسه انجمن هنرهای نمایشی استان مصوب شده که امیدوارم در ماه‌های منتهی به محرم و صفر و با مدیریت مسئول کانون تعزیه و نمایش آیینی سنتی انجمن هنرهای نمایشی استان، استاد خلیل ضرغامپور فراخوان منتشر شده و این سوگواره در ماه محرم برگزار شود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در پایان صحبت‌هایش گفت:همانگونه که شعار امسال تئاتر خوزستان را حفظ دغدغه‌مندی شهروندان برلزوم به تماشا نشستن تئاتر برای حفظ استمرار حیات تئاتر نام‌گذاری کردیم، شایسته است که به همت تمامی هنرمندان و مسئولین تلاش کنیم تا مبادا دغدغه تئاتر دیدن از سبد خرید خانواده‌ها بدلیل عدم امکان اجراهای تئاتری در این روزهای کرونایی خارج شود چون تئاتر بی حضور تماشاگر معنا ندارد.