به گزارش هنرآنلاین به نقل از مهر، «فرهاد قفل‌زن» از تنها تندیس‌های باقیمانده پیرامون مجموعه تئاتر شهر است که در ضلع غربی آن قرار دارد. این تندیس شامل هیبتی است که کلیدی در دست دارد و سال‌هاست در این مجموعه تئاتری یکی از نمادهای هنری این بنای فرهنگی و هنری شناخته می‌شود. اگر این روزها به تئاتر شهر مراجعه کنید، می‌بینید که تندیس «فرهاد قفل‌زن» بدون کلید شده و دیگر کلیدی در دست آن نیست!

ابراهیم گله‌دارزاده، رئیس مجموعه تئاتر شهر درباره این اتفاق گفت: روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ویدئویی از سوی سامان تیرانداز از هنرمندان تئاتر برایم ارسال شد که برای استراحت کنار مجسمه «فرهاد قفل‌زن» نشسته و اتفاقی متوجه شده بود پیچ‌های اتصال کلید به بدنه مجسمه جدا شده و متصل نیست. من بلافاصله به یگان حفاظت نیروی انتظامی، حراست تئاتر شهر و شهرداری ناحیه اعلام و فیلم را ارسال کردم تا بررسی‌های لازم انجام شود.

وی ادامه داد: چند گروه به مجموعه تئاتر شهر اعزام شدند و بررسی‌ها با حضور پلیس انجام و معلوم شد پیچ‌های قطعه کلید مجسمه باز شده ولی چون قطعه سنگین است، قصد بر این بوده سرقت در چند مرحله انجام شود. کلید مجسمه «فرهاد قفل‌زن» در حال حاضر به داخل مجموعه تئاتر شهر منتقل شده و بعد از تعطیلی‌های این هفته با حضور یک متخصص این قطعه دوباره به مجسمه متصل و چاره‌ای برای این وضعیت اندیشیده خواهد شد.

رئیس مجموعه تئاتر شهر تصریح کرد: ما نمی‌دانیم با چه زبانی باید بگوییم شرایط برای مجموعه تئاتر شهر از تعدی و تعرض گذشته و آسیب‌های جدی به این مجموعه و پیرامون آن وارد شده است. متأسفانه نگاه موجود به محوطه تئاتر شهر با بوستان‌های پیرامون بزرگراه‌ها یکسان و نسخه‌ای که برای آن پیچیده شده با این بوستان‌ها یکی است.

Theatre1

گله‌دارزاده متذکر شد: وجاهت فرهنگی مجموعه و مطالبه فرهنگی بزرگان هنری کشور درباره نیاز مجموعه تئاتر شهر به حریم مورد توجه قرار نمی‌گیرد و عنایتی به آن نمی‌شود. من نمی‌دانم کدامیک از کسانی که به این مطالبه بی‌توجهی می‌کنند فرهنگی‌تر از هنرمندانی هستند که در عرصه فرهنگی و هنری جایگاهی قابل توجه دارند. متأسفانه تیمی در جای دیگر مستقر است که خود را از این هنرمندان باسابقه و همچنین منتقدان طرح حریم مجموعه تئاتر شهر فرهنگی‌تر می‌دانند و معتقدند تئاتر شهر فرقی با یک بوستان ندارد.

رئیس مجموعه تئاتر شهر تأکید کرد: اگر این مجسمه به سرقت می‌رفت چه باید می‌کردیم؟ مجسمه «فرهاد قفل‌زن» اثر پرویز تناولی جزو میراث‌ فرهنگی تهران و از جاذبه‌های پایتخت است و پیرامون مجموعه تئاتر شهر نیاز به حفاظت دارد. در پایان از سامان تیرانداز به عنوان هنرمندی مسئول، یگان حفاظت نیروی انتظامی، حراست مجموعه تئاتر شهر و عزیزان شهرداری ناحیه قدردانی می‌کنم که به سرعت وارد عمل شدند.