گروه تئاتر هنرآنلاین: احمد عزیزی هنرمند عرصه تعزیه‌ درخصوص فعالیت این روزهای خود به هنرآنلاین گفت: ما امسال با توجه به اینکه وضعیت کرونا نسبت به سال گذشته بدتر شده برنامه تعزیه نداریم و از طرف هیچ ارگانی برای اجرای برنامه دعوت نشده‌ایم.

وی افزود: البته دو برنامه به من پیشنهاد شده که قرار است در منطقه‌های 11 و 4 اجرا کنم ولی تعزیه نیست. در واقع از من خواسته شده به مناسبت شب‌های احیا قابی از ضربت خوردن حضرت علی را بدون کلام و با موسیقی اجرا کنم. قرار است این برنامه‌ها روزهای دوشنبه ۲۱ و چهارشنبه ۲۳ ماه مبارک رمضان در میدان‌های مختلف این مناطق برگزار شود.

این تعزیه‌خوان در پاسخ به این سوال که چرا امسال همچون سال گذشته نمایش تعزیه را به صورت آنلاین برگزار نمی‌کنند، توضیح داد: به خاطر وضعیت کرونا اجازه این کار را ندادند. البته یکی از دوستان به نام آقای مجید خوسروان چند برنامه از طریق نهاد رهبری دانشگاه علمی کاربردی به صورت آنلاین برگزار می‌کند ولی من فعلاً برنامه‌ای ندارم.

عزیزی با بیان اینکه اجرای آنلاین بد نیست ولی آن حسی که در اجرا با جمعیت منتقل می‌شود در آن وجود ندارد، ادامه داد: ما سال گذشته به مدت 10 شب در پنهه رودکی اجرا داشتیم که در آن اجراها فاصله‌گذاری‌ها رعایت شده بود. آن اجراها از طریق نمایش نت هم پخش مستقیم داشت که در طول آن 10 شب حدود 150 هزار نفر بیننده آن را تماشا کردند. آن موقع شدت کرونا به اندازه الآن نبود.

او گفت: اگر جمعیت باشد حس دیگری به شبیه‌خوان دست می‌دهد که اجرای آنلاین این حس را نمی‌دهد. البته امنیت مردم برای ما اهمیت دارد. امنیت خود بچه‌های تعزیه هم مهم است. 

این شبیه‌خوان اظهار داشت: ما سالیان سال در جاهای مختلف تعزیه و نقالی اجرا می‌کردیم و تعزیه‌های مختلفی را می‌خواندیم که با استقبال خوبی هم مواجه می‌شدند ولی از سال گذشته تاکنون با این وضعیت روبرو شده‌ایم. امیدوارم خداوند که بالاترین قدرت‌هاست کمک کند تا ریشه این بیماری کنده شود. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: همسر یکی از دوستان من به نام امیر سیدصالحی که از شبیه‌خوان‌های حرفه‌ای کشور است همراه با بچه نوزادش از دنیا رفتند. اگر یک نفر از بچه‌های تعزیه‌خوان کرونا بگیرد و به خانه برود ممکن است به سایر اعضای خانواده هم منتقل کند. امیدوار هستیم که وضعیت آرام شود و در آینده این مراسم‌ها را باشکوه برگزار کنیم.