گروه تئاتر هنرآنلاین، نمایش «مرفی» نوشته سپیده ضیایی به کارگردانی نگین ضیایی از 8 فروردین ماه ساعت 18:45 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و بازیگران این نمایش حامد ادوای، نیما انصافیان، ساجده حمیدی منزه، شادی ضیایی، رضا مرشد  و امین موحدی پور هستند. این نمایش پیش از این اردیبهشت ماه 1398 در بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران و شهریور ماه 1398 در سالن ارشاد شهرستان نوشهر اجرا شده و همچنین موفق به دریافت تندیس بهترین طراحی لباس از بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران و کاندید بهترین طراحی صحنه و بهترین تیزر از این رویداد بوده است.

نگین ضیایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «مرفی» گفت: این نمایش، پروژه پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد من بود و اولین بار هم به همین منظور اجرا شد. همچنین نمایشنامه آن، پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد خانم سپیده ضیایی نیز بود. عنوان پایان‌نامه نظری من نقش کاربرد سکوت در دیالوگ در خلق کنش اجرایی براساس نظریه‌های بازی زمانی ویکتور فرانکشتاین بود.

او در توضیح موضوع و مضمون این اثر عنوان کرد: نمایشنامه «مرفی» اقتباسی از رمان بکت با همین نام است. براساس عنوان پایان نامه من، این نمایش از متون بکت با تفاوت‌هایی با همان فضا و پیرنگ داستانی تولید شد. «مرفی» منتخی از رمان بلند بکت است و قسمتی از رمان است که مرفی گم شده و دوستانش به دنبال او هستند.

ضیایی درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش یادآور شد: متون بکت در فضای ابزورد است و نمایش «مرفی» هم در این فضاست اما تلاشمان بر این بود با حفظ این فضا از کلیشه‌ها دوری کنیم.

این کارگردان ضمن اشاره ه اینکه تمرینات این نمایش از آبان ماه 97 آغاز شد، تصریح کرد: این نمایش پس از اجرا به منظور پایان‌نامه من در بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران و سپس در شهرستان نوشهر اجرا شد و از فروردین ماه سال گذشته چندین بار تلاش شد تا آن را به صحنه آوریم اما بارها با تعطیلی سالن‌های نمایشی روبرو شدیم.

نگین ضیایی در پایان صحبت‌هایش درباره ریسک اجرای نمایش در این شرایط اظهار کرد: به نظر من فعالیت تئاتر حتی پیش از شیوع ویروس کرونا هم با ریسک همراه بوده و اکنون نیز دچار آسیب‌های بیشتری است. به اعتقاد من تعطیلی سالن‌های نمایش در شرایط وخیم کرونایی اجتناب ناپذیر بوده است و باید بیاموزیم که چگونه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با این بیماری زندگی کنیم تا امکان ادامه فعالیت‌ و زیست اجتماعی را داشته باشیم تا گروه‌های شغلی در پی موج‌های این ویروس دچار آسیب نشوند.  

در خلاصه داستان نمایش «مرفی» آمده است: در عین حال که نمی‌شه انتظار داشت اوضاع بهتر بشه، دست کم لزومی نداره واهمه داشته باشیم که چیزی بدتر بشه. اوضاع همیشه همونطور که هست باقی می‌مونه. به این ترتیب، خارج از وجود خود مِرفی، دست کم پنج نفر به مِرفی نیاز دارن.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.