سرویس تئاتر هنرآنلاین: «گامبی وزیر» که تقریبا تمام جوایز تلویزیونی معتبر دنیا را برده، محصول شبکه نتفلیکس است اما حق اقتباس تئاتری از کتاب سال 1983 تویس را شرکتی به نام لِوِل فوروارد خریده که دستی هم در تولید فیلم‌های مستند و داستانی درباره آزار و تجاوز جنسی به زنان دارد. گرچه هنوز معلوم نیست نمایش «گامبی وزیر» را همین شرکت به صحنه می‌برد اما به احتمال زیاد اجرا در برادوی نیویورک رخ خواهد داد.

سریال هفت قسمتی «گامبی وزیر» در نخستین ماه نمایش از نتفلیکس بیش از ۶۲ میلیون بار دیده شد و از موفق‌ترین پروژه‌های تجاری و هنری این شبکه تا امروز است. آنیا تیلر-جوی در نقش دخترکی معتاد به قرص که از یتیم‌خانه تا قهرمانی شطرنج جهان پیش می‌رود، در گلدن گلوب و جوایز منتقدان بهترین بازیگر زن تلویزیونی شد و خود سریال هم دو جایزه بهترین سریال کوتاه را از گلدن گلوب و جوایز منتقدان برد.

آنچه این روزها بر «گامبی وزیر» می‌گذرد، پیش‌تر به شکلی مشابه و البته برعکس برای «همیلتن» رخ داده بود. این نمایش موزیکال سال ۲۰۱۵ ابتدا به شکلی خیره‌کننده و بسیار موفق در برادوی روی صحنه رفت و مدت‌ها نقل محافل هنری و تئاتری بود. سپس در قالب فیلمی تاریخی و موزیکال در ۲۰۲۰ به سینماها آمد و نامزد دریافت گلدن گلوب بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (برای لین-مانوئل میراندا) شد.

هنوز کارگردان پروژه نمایش موزیکال «گامبی وزیر» معلوم نشده و مشخص نیست نقش اصلی را قرار است خود تیلر-جوی ایفا کند یا یک بازیگر دیگر. ضمن اینکه تهیه‌کنندگان نمایش باید زمان تولید و اجرای آن را هم اعلام کنند.