سرویس تئاتر هنرآنلاین، شهریورماه سال گذشته بود که گلزار محمدی کارگردان و عروسک‌ساز با حکم شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی وقت به سمت دبیر هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک منصوب و فراخوان این رویداد، آذر ماه ۱۳۹۸ منتشر شد. طی این فراخوان مقرر شد تا هجدهمین دوره از جشنواره با ۹ بخش، ۱۰ تا ۱۸ مرداد ماه سال جاری برگزار شود. اما متاسفانه ۱۸ اسفند ماه سال گذشته گلزار محمدی به دلیل بیماری، دار فانی را وداع گفت.

اواخر فروردین ماه امسال، خبری از سوی اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شد مبنی بر اینکه به دلیل شرایط موجود در پی شیوع ویروس کرونا و صیانت از سلامت هنرمندان و مخاطبان هنر نمایش، هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک در موعد تعیین شده برگزار نخواهد شد و تاریخ برپایی آن، پس از تجمیع نظرات تخصصی شورای سیاستگذاری جشنواره، اعلام می‌شود.

اوایل شهریور ماه سال جاری پس از اتخاذ تصمیمات بنا بر آن شد تا این رویداد اسفند ماه با بهره‌گیری حداکثری از فضای مجازی برگزار شود ضمن آنکه نام زنده‌یاد گلزار محمدی به عنوان دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک باقی خواهد ماند و فرد جدیدی در مقام دبیر این رویداد معرفی نخواهد شد و این جشنواره با مدیریت مهدی حاجیان در مقام مدیر اجرایی برگزار خواهد شد.  

بر این اساس هجدهمین دوره جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک از امروز ۱۰ اسفند ماه با بهره‌گیری صددرصدی از فضای مجازی برگزار خواهد شد. این رویداد ۱۳ بخش دارد؛ ۱۰ بخش اجرایی و ۳ بخش غیر اجرایی که در ادامه به آن می‌پردازیم.

الف) بخش‌های اجرایی

این بخش شامل بخش‌ صحنه‌ای بزرگسال، صحنه‌ای کودک و نوجوان، صحنه‌ای خردسال، محیطی و فضای باز، نمایش‌های عروسکی سنتی، ایده‌های نو، نمایش عروسکی در فضای مجازی، مرور، میهمان و پایان‌نامه‌های دانشجویی عروسکی است. عرضه کلیه آثار بجز بخش عکس به صورت غیرحضوری و از طریق ارائه در فضای مجازی خواهد بود. بخش عکس علاوه بر نمایشگاه مجازی در گالری میرمیران خانه هنرمندان نیز برگزار خواهد شد. در بخش اجرایی، جشنواره هجدهم، میزبان ۵۷ نمایش است؛ ۲۹ نمایش از تهران (۵۱ % آثار) و ۲۸ نمایش از سایر شهرها (۴۹ % آثار) که آثار اجرایی به تفکیک به شرح زیر است:

بخش صحنه‌ای بزرگسال:

در مجموع ۱۱ اثر، ۷ نمایش (۶۴ درصد آثار) از تهران و ۴ نمایش (۳۶ درصد آثار) از سایر شهرها

بخش صحنه‌ای کودک و نوجوان:

در مجموع ۷ اثر؛ ۳ نمایش (۴۳ درصد آثار) از تهران و ۴ نمایش (۵۷ درصد آثار) از سایر شهرها

بخش صحنه‌ای خردسال:

در مجموع ۳ اثر؛ ۱ نمایش (۳۳ درصد آثار) از تهران و ۲ نمایش (۶۷ درصد آثار) از سایر شهرها

بخش فضای مجازی:

در مجموع ۵ نمایش؛ ۳ نمایش (۶۰ درصد آثار) از تهران و ۲ نمایش (۴۰ درصد آثار) از سایر شهرها

بخش مرور:

در مجموع ۵ نمایش، ۳ نمایش (۶۰ درصد آثار) از تهران و ۲ نمایش (۴۰ درصد آثار) از سایر شهرها

بخش ایده‌های نو:

در مجموع ۴ نمایش؛ ۱ نمایش (۲۵ درصد آثار) از تهران و ۳ نمایش ( ۷۵درصد آثار) از سایر شهرها

بخش عروسکی سنتی:

در مجموع  ۷ نمایش؛ ۴ نمایش (۵۷ درصد آثار) از تهران و ۳ نمایش (۴۳ درصد آثار) از سایر شهرها

بخش خیابانی، محیطی:

در مجموع ۱۱ نمایش؛ ۴ نمایش (۳۶ درصد آثار) از تهران و ۷ نمایش (۶۴ درصد آثار) از سایر شهرها

بخش میهمان:

در مجموع ۳ نمایش؛ ۲ نمایش (۶۷ درصد آثار) از تهران و ۱ نمایش (۳۳ درصد آثار) از سایر شهرها

 بخش پایان‎نامه دانشجویی عروسکی:

در مجموع ۱ نمایش از تهران (۱۰۰ درصد)

ب: بخش‌های غیر اجرایی

  1. مسابقه نمایشنامه‌نویسی:

در مجموع ۱۴۶ اثر؛ ۶۵ نمایشنامه از تهران (۴۴.۵ درصد) و ۸۱ اثر (۵۵.۵ درصد) از سایر شهرها

مسابقه پژوهش؛ در دو بخش تالیف و ترجمه:

در مجموع ۲۱ اثر؛ ۱۷ اثر (۸۰ درصد) از تهران و ۴ اثر (۲۰ درصد) از سایر شهرها

مسابقه عکس:

در مجموع ۳۶ عکاس؛ ۲۶ عکاس (۷۲ درصد) از تهران و ۱۰ عکاس (۲۸ درصد) از سایر شهرها

وضعیت حضور آثار اجرایی استان‌ها در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک

 در این دوره از جشنواره آثاری از ۱۶ استان کشور حضور دارند، استان اصفهان با ۴ اثر، استان‌های البرز، همدان، خوزستان، هر کدام با  ۳ اثر، استان بوشهر با ۲ اثر، استان‌های خراسان رضوی، اردبیل، قم، گلستان، کردستان، کرمانشاه، یزد، ایلام، خراسان جنوبی و هرمزگان هر کدام با یک اثر.

به لحاظ تنوع شهری، کرج با ۳ نمایش بیشترین تعداد حضور را در بین شهرهای کشور دارد. شهرهای همدان، آبادان با ۲ نمایش و شهرهای مشهد، ملایر، پردیس، بهبهان، مبارکه، شهریار، ری، اردبیل، بیرجند، کیش، دشتستان، قم، اصفهان، گرگان، شاهین شهر، نجف آباد، دهلران، سنندج، جزیره خارک، کرمانشاه، منطقه آزاد اروند و یزد هر کدام با یک نمایش در جشنواره هجدهم حاضر هستند.

وضعیت تحصیلات کارگردان‌ها

۵۷ نمایش در جشنواره حضور دارد که ۵ نمایش حاضر در جشنواره دارای دو کارگردان هستند و از این رو ۶۲ کارگردان در این رویداد حاضرند.

۲  نفر با تحصیلات زیر دیپلم (۲.۳ درصد)، ۴  نفر با تحصیلات دیپلم (۴,۶ درصد)، ۲  نفر با تحصیلات کاردانی (۲,۳ درصد)، ۳۱  نفر بغا تحصیلات کارشناسی (۵۰ درصد)، ۱۹  نفر با تحصیلات کارشناسی ارشد (۳۰ درصد) و ۴  نفر با تحصیلات دکتری یا دانشجوی دکتری (۴.۶ درصد)، کارگردان‌های حاضر در این دوره از جشنوواره هستند.

کارگردان‌های حاضر در جشنواره به تفکیک جنسیت:

در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک ۳۳ کارگردان (۵۳ درصد) و ۲۹ کارگردان مرد (۴۷ درصد) حضور دارند.

وضعیت حضور استان‌ها در بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره هجدهم:

در مجموع ۲۳ استان در این بخش جشنواره حضور دارند؛ استان تهران با ۴۵.۲ درصد.تهران با ۶۶ اثر، اصفهان و البرز هر یک با ۱۰ اثر، آذربایجان شرقی با ۹ اثر، همدان و خراسان رضوی هری ک با ۶ اثر، یزد، فارس و مازندران هر یک با ۴ اثر لرستان، کرمانشاه، بوشهر هریک با ۳ اثر، کردستان، گیلان، اردبیل، چهار محال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هر یک با ۲ اثر، خراسان جنوبی، خوزستان، خراسان شمالی، قم، آذربایجان غربی و هرمزگان هر یک با ۱ اثر در بخش نمایشنامه‌نویسی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک حضور دارند.

هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک از ۱۰ تا ۱۷ اسفند ماه به دبیری گلزار محمدی برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند آثار این جشنواره را از طریق ۴ پلتفورم «تلویزیون تئاتر ایران»، «تیوال»، «نمایش ‌نت» و «هاشور» دنبال کنند.