سرویس تئاتر هنرآنلاین: آیین پایانی ششمین دوره سوگواره هنری نوجوانان عاشورایی صبح روز دوشنبه ۲۷ بهمن با معرفی ۱۵ برگزیده در پنج بخش در تالار رودکی برگزار می‌شود.

مجید خسروآبادی دبیر کانون کهربای تعزیه، برگزارکننده این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: کانون کهربای تعزیه با یاری فرهنگسرای اخلاق (با هدف تبلیغ و ترویج فرهنگ تعزیه‌خوانی) تاکنون پنج دوره سوگواره هنری نوجوانان عاشورایی را برگزار کرده است.

او ادامه داد: ما در اوایل محرم مربیان خود را به مدارس شهر تهران اعزام می‌کردیم تا بعد از آموزش تعزیه نوجوانان بااستعداد را بیابند و با آن‌ها گروه تشکیل دهند. سپس این نوجوانان کارهای خود را در قالب سوگواره ارائه می‌کردند و داوری می‌شدند، اما امسال به دلیل شیوع کرونا برگزاری حضوری کلاس‌ها ممکن نبود. پس با بارگذاری فیلم‌های آموزشی در فضای مجازی (صفحه آپارات کانون و اینستاگرام فرهنگسرا) از نوجوانان علاقه‌مند از سراسر ایران دعوت کردیم. نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ سال فیلم‌های آموزشی را دیدند و بعد اجرای خود را ضبط و برای ما ارسال کردند.

وی ادامه داد: امسال به دلیل وسعت سوگواره علاوه بر کانون کهربای تعزیه و فرهنگسرای اخلاق، بنیاد رودکی و شهرداری منطقه ۱۴ بخش عظیمی از برگزاری را بر عهده گرفتند. زیرا بدون یاری این عزیزان کار شدنی نبود. حدود دو هزار اثر به ما رسید و داوران آثار را بررسی کردند. فردا هم مراسم اختتامیه آنلاین برگزار خواهد شد چون به دلیل شرایط موجود و لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزاری زنده مراسم ممکن نیست. علاقه‌مندان می‌توانند این مراسم را که ۱۰ صبح در تالار رودکی با حضور برگزیدگان، جمعی از مسئولان و اصحاب رسانه برگزار می‌شود از طریق اینستاگرام فرهنگسرای اخلاق و صفحه آپارات کانون کهربای تعزیه تماشا کنند.

خسروآبادی گفت: بخش دوم به رونمایی از دو محصول تصویری اختصاص دارد. کانون برای اولین بار در ایران دست به تهیه و تولید آموزش جزءبه‌جزء دو تعزیه حضرت عباس (ع) و حر بن یزید ریاحی زده و هر کدام از این مجالس در سی قسمت با حضور و همیاری بهترین استادان تعزیه اجرا و به کمک موسسه توسعه هنرهای معاصر ضبط و تدوین شده است.

مجید خسروآبادی در پایان اضافه کرد: آقایان سید محسن هاشمی، میرزا ابوالفضل منبتکار و بنده داوری پنج بخش ششمین دوره سوگواره هنری نوجوانان عاشورایی را بر عهده داشتیم. این بخش‌ها عبارتند از شبیه امام حسین (ع)، شبیه شمر بن ذی‌الجوشن، شبیه حضرت علی‌اکبر (ع)، شبیه عمر بن سعد و شبیه ام لیلا که قرار است هر کدام از این بخش‌ها سه برگزیده داشته باشند.