سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش «همبازی» نوشته و کار حامد شیخی به تهیه‌کنندگی مسعود منصوری از ۱۹ بهمن‌ماه ساعت ۱۹:۴۵ در تماشاخانه ملک روی صحنه است. بازیگران این نمایش حامد شیخی، سمیرا کریمی، سارا صادقی، پانته‌آ حسینی، بهزاد محبوبی و امیرحسین انصاری هستند.

حامد شیخی کارگردان نمایش «همبازی» در رابطه با موضوع و مضمون این نمایش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایش برگرفته از نمایشنامه "دوشخصیتی" اثر تنسی ویلیامز است. در نمایشنامه "دوشخصیتی" داستان به این صورت است که یک خواهر و برادر وارد یک تماشاخانه متروکه می‌شوند و تصمیم می‌گیرند که نمایش اجرا کنند. ما در نمایش «همبازی» نیز همان را برداشت کرده‌ایم، منتها در آنجا تئاتری که اجرا می‌شود را می‌بینیم ولی نمایش ما به گذشته فلش بک می‌خورد و اتفاقاتی که در این سالن تئاتر در قبال تمرین‌های مختلف افتاده است را می‌بینیم.

او ادامه داد: برای تمرین‌های مختلف از نمایشنامه‌های "بن‌بست" اثر ریچارد پارسونز، "دلباخته" اثر آنا استیلمن و مارک متیوز، "بذار ببینم فردا چی میشه" اثر مارک کریسلر و "مسئله‌ای نیست" اثر دیوید آیوز، اقتباس کرده‌ایم. در خلال تمرین آن نمایشنامه‌ها بین شخصیت‌های مختلف یک سری اتفاق می‌افتد. ما با این‌ نمایش‌ به بحث تعطیلی سالن‌ها اعتراض داریم و این که چرا تماشاچی ما کرونا را برای ندیدن تئاتر بهانه می‌کند، درصورتی‌که به مکان‌های شلوغ‌تر می‌رود؟

کارگردان نمایش «همبازی» بیان کرد: ما در این نمایش به هیچ جغرافیای خاصی اشاره نکرده‌ایم ولی شاید چیزهایی در آن باشد که این پیام را برساند که جغرافیای نمایش ما ممکن است ایران باشد.

شیخی درباره فضای نمایشی این اثر گفت: ما مثل تئاترهای قبلی از تئاتر "بی‌چیز" که سبک گروتفسکی است استفاده کرده‌ایم. در این نمایش از عناصر به شکل مینی‌مال استفاده شده و همچنین از چیدمان موضوعات مختلف و اتفاقات مختلف هم به‌صورت مینی‌مال استفاده کرده‌ایم. حتی مدت‌زمان کار هم یک جور مینی‌مالیست است.

او با اعلام این که این نمایش را با هنرجویان خود کار کرده است، اضافه کرد: من یک کارگاه آموزشی برگزار کردم و در آن به هنرجوها آموزش‌های لازم را دادم. درواقع نمایش «همبازی» خروجی آن ورکشاپ است. بازیگران ما برای اولین بار است که تئاتر حرفه‌ای بازی می‌کنند.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این سؤال که چطور شد تصمیم گرفتید در این شرایط اجرا بروید، گفت: یک ترس باعث شد که من نمایش «همبازی» را روی صحنه ببرم و آن ترس من این است که نکند سالن‌های تئاتر تعطیل شوند. حتی در خود این نمایش هم از این ترس صحبت می‌کنم. در حال حاضر در این شرایط بسیاری از همکاران ما کنار کشیده‌اند و به همین خاطر من از ترس این که سالن‌های تئاتر برای همیشه بسته بمانند تصمیم گرفتم این نمایش را اجرا کنم. صاحبان سالن‌ها اگر بدانند کسی اجرا نمی‌رود ممکن است سالن‌ها را جمع کنند. از طرفی ممکن است حتی مسئولین هم با خودشان فکر کنند وقتی تئاتری‌ها می‌توانند به‌صورت آنلاین اجرا کنند، چرا باید یک فضایی را اشغال کنند؟ من همیشه بازیگر بودم و هیچ سالی کارگردانی نمی‌کردم ولی امسال چهار نمایش اجرا کردم. من به لطف دوستانی که با من کار نمی‌کنند در این شرایط نمی‌خواهم بگذارم سالن‌های تئاتر خالی بمانند.

حامد شیخی در پایان خاطرنشان کرد: من از مخاطبان شما می‌خواهم که حتماً بیایند نمایش «همبازی» را ببینید. من آن حرف‌هایی که همیشه در گفت‌وگوهایم می‌گفتم را این دفعه آورده‌ام در صحنه نمایش گفته‌ام. حرفم این است که نگذارید سالن تئاتر خالی بماند. سالن‌های تئاتر امن هستند. اگر می‌خواهید تئاتر زنده بماند، چه به‌عنوان تماشاگر و چه به‌عنوان اجراکننده سالن‌ها را خالی نگذارید.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.